El dret al futbol
LaLiga ha invertit sumes importants de diners a eliminar les companyies i els particulars que es lucraven amb les emissions il·legals de partits. El futbol espanyol s’hi juga mil milions de negoci.

Aquests dies, LaLiga ha tret els tancs en la seva llarga croada contra la pirateria. La gestora del futbol professional és la propietat que probablement més diners ha invertit a eliminar les companyies i els particulars que es lucraven amb les emissions il·legals, però és probablement en els últims cinc mesos quan més ha intensificat el soroll mediàtic en aquesta batalla. I no és casual.
En els pròxims 12 mesos s’acosta un cicle important de tenders als principals mercats, i la supressió d’aquestes vies il·lícites tindrà una influència a Espanya, però sobretot en regions com Llatinoamèrica. El futbol espanyol s’hi juga gairebé mil milions d’euros de negoci.
Xiringuitos milionaris
És molt difícil assumir que les plataformes audiovisuals milloraran les ofertes de l’últim cicle. Almenys, si no és perquè s’inclou un inventari d’actius més gran –és probable que la Copa del Rei torni a entrar en el pack– o perquè es pot evidenciar que la penetració de la televisió de pagament encara no ha tocat sostre i que gran part del consum il·legal es pot transferir a subscripcions de pagament per al titular dels drets, ja sigui Dazn, Telefónica o bé GolStadium.
Però aquí el problema és doble. D’una banda, hi ha totes les victòries judicials que les lligues es vulguin atribuir i com es van aconseguint tancar xiringuitos milionaris basats a punxar el senyal de manera il·lícita. Però si existeixen és perquè algú està disposat a dedicar un temps a buscar aquestes opcions a internet i pagar, a risc de les sancions que puguin arribar després.
Que consti que, com a empresari amb interessos en el negoci del contingut, soc un defensor que hem de pagar pel que veiem i llegim si tant ens interessa. El tot gratis que els grans mitjans van promoure en els inicis d’internet va cultivar la idea que estem obligats a pagar per comprar pa o un cotxe, però no per veure un partit de futbol. Amb l’agreujant que ha calat la falsa idea que veure esport és un dret universal que hauria d’estar a l’abast de tothom. I no.
Notícies relacionadesEl punt d’equilibri
Podem discutir molt a fons si el model de distribució actual és el més òptim, si el preu de les subscripcions frena l’expansió del negoci i si abaixar tarifes augmentaria la base de clients i les vendes per publicitat. Trobar el punt d’equilibri serà el més complicat d’aquest assumpte. ¿Alternatives? Un, que ha sigut molt de bars, es pregunta si la pandèmia també va matar la cultura de no pagar pel futbol, sinó per la cervesa i el bocata amb amics per veure’l al local de la cantonada.
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Què heu de fer si una eruga processionària del pi enverina el vostre gos?
- Stuani rubrica la salvació i es guanya l’estàtua a Girona
- Moeve donarà nom a la Lliga F i s’uneix a LaLiga globalment
- Puado: "Som l’Espanyol, juguem a casa i esperem guanyar el Barça"
- Raphinha, el valor del canvi