La indústria de l’esport
L’esport, ¿en obert?
Hi ha un factor clau: la televisió en obert no és només interessant per a l’espectador, sinó que també és un motor essencial per garantir un impacte mediàtic més gran als patrocinadors.

Una de las finales de la Kings League de este año. /
L’esport continua sent el rei de la televisió. El 2024, els Jocs Olímpics i el futbol van tornar a coronar els rànquings d’audiència a Espanya. És igual si ens mirem les llistes de la televisió de pagament o en obert. I, en un context de constants bombardejos de contingut i fragmentació de l’oferta, sorgeix una pregunta obligada: ¿ha arribat l’hora que les competicions prèmium tornin a apostar decididament per portar part dels seus drets a la televisió en obert? I una subpregunta arran d’això: ¿la televisió de pagament està disposada a acceptar-ho sense que impliqui una caiguda dramàtica del que paguen?
La resposta no és senzilla, però hi ha un factor clau: la televisió en obert no és només una opció interessant per a l’espectador, sinó que també és un motor essencial per garantir un impacte mediàtic més gran als patrocinadors en un context de forta competència pels pressupostos publicitaris. A més de ser cada vegada una palanca més necessària per al creixement de determinades disciplines que, o bé comencen a guanyar atractiu, o directament surten al mercat. Vet aquí la Kings League.
El poliesportiu, que depèn en gran manera de patrocinis d’àmbit local i regional, però també el futbol, necessiten cada vegada més aquesta visibilitat per amplificar la presència dels seus patrocinadors i assegurar que continuen sent part de la conversa general. I no s’ha d’oblidar que una part considerable del negoci de qualsevol propietat esportiva, especialment quan no hi ha ingressos per drets de televisió, depèn de l’exposició que proporciona a les seves marques.
A Espanya, la televisió de pagament va experimentar un auge a partir del 2015, moment en què l’exclusivitat del contingut era fonamental per atraure subscriptors. En aquest context, podia entendre’s que plataformes com Movistar+ exigissin l’exclusivitat del cent per cent del contingut i només LaLiga assumia l’obligació de tenir un partit en obert. És l’època en què l’ACB, la fórmula 1, la MotoGP, els grans del tennis, etcètera, tots van passar a exigir tenir una subscripció.
Normalitzat el pagament
Avui el context és diferent i, de fet, tots, excepte el bàsquet, ja han fet el pas de garantir-se una finestra gratuïta. La majoria de les llars espanyoles han normalitzat el pagament per continguts audiovisuals, de manera que el càlcul que tots han de fer de cara al següent cicle és el següent: ¿realment Movistar+, DAZN i companyia perdran clients i negoci si una part dels drets que avui tenen en exclusiva passen a la televisió en obert? Em fa l’efecte que no, però seran les competicions les que hauran de decidir si accepten aquesta reducció d’ingressos d’una banda per poder maximitzar-los per l’altra.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Episodi tòrrid 60.000 catalans treballen sense mesures per a les onades de calor
- L’escombriaire morta va treballar tot el dia a Ciutat Vella
- Catalunya viu el juny més càlid de la seva història
- Màximes per sobre dels 35 graus a gairebé 500 localitats espanyoles
- Bàsquet El Barça fitxa el base argentí Juani Marcos fins al 2027