motor

Circuit i Fira segellen un acord estratègic per a la F-1 i MotoGP

L’entitat firal explotarà el circuit durant 20 anys, a partir de l’1 de gener del 2025, i aportarà la seva experiència a l’hora de negociar la renovació de la fórmula 1 i les motos.

Circuit i Fira segellen un acord estratègic per a la F-1 i MotoGP

laura lópez albiac

3
Es llegeix en minuts
Laura López Albiac

La Fira de Barcelona ha arribat a un acord amb Circuit de Catalunya per a l’explotació i la gestió de l’activitat al Circuit de Barcelona-Catalunya mitjançant la nova societat Fira Circuit. Aquesta nova etapa entrarà en vigor l’1 de gener del 2025 i durarà 20 anys, condicionada a un pacte 2 +18 en funció de la continuïtat dels grans premis de F-1 i MotoGP més enllà del 2026, quan expiren els dos contractes. Si finalment no hi hagués F-1, l’acord no queda anul·lat però variaria econòmicament.

El Circuit de Barcelona-Catalunya, impulsat als 90 com a escenari destinat a acollir exclusivament esdeveniments de motor, entra així en una altra dimensió de negoci. La cessió de l’explotació a Fira de Barcelona implica una notable diversificació de les activitats relacionades amb fires, congressos, concerts, actes culturals, a més de recolzar la indústria de la mobilitat sostenible.

L’acord assolit per la Generalitat, màxim accionista de la societat que administra el Circuit, i Fira de Barcelona combina la inversió pública i privada. Fira gestionarà la part comercial del Circuit a canvi d’un fix de 9 milions d’euros el 2025, més una variable segons els ingressos (del 25% fins als 45 milions d’ingressos i del 20% d’ara endavant). La nova aliança no afectarà la titularitat del Circuit quant als seus actius, ni tampoc els contractes amb la F-1 i MotoGP, si bé els responsables del traçat català admeten que la solidesa financera del seu nou soci els donarà més força a l’hora de negociar la renovació amb Liberty.

El conseller delegat del Circuit de Barcelona-Catalunya, Oriol Sagrera, va assegurar que l’extensió del contracte amb la F-1 és «igual de a prop» que fa uns mesos i va remarcar que tot i que les negociacions van per bon camí, amb tres anys més per davant tenen marge per pactar. En qualsevol cas, Sagrera va voler remarcar que la col·laboració amb Fira de Barcelona contempla altres aspectes importants i en especial en l’àmbit econòmic: «No ha sigut una negociació fàcil perquè els interessos són diversos. Però es buscava que Fira tingués una oportunitat de negoci, i la Generalitat, una oportunitat per reduir l’aportació pública que suposa aquesta instal·lació intensiva», va valorar. I és que des de la seva inauguració, el Circuit ha sigut deficitari, partint de l’elevat cost del cànon que es paga pels grans premis de F-1 i MotoGP, al voltant dels 30 milions.

Sagrera va garantir que «qui continuarà mantenint la relació amb la fórmula 1 i MotoGP és Circuits, i qui firmarà l’eventual renovació és el consorci del Circuit de Catalunya». La nova entitat, Fira Circuit, es farà càrrec de la majoria del col·lectiu de treballadors del Circuit (52 persones), que mantindran les seves condicions laborals, tot i que un 20% de la plantilla continuarà depenent del Circuit.

«Fer un pas endavant»

Notícies relacionades

El director General de Fira, Constantí Serrallonga, va descartar que desisteixin de l’acord si el Circuit no renova la celebració del Gran Premi de Fórmula 1, pactat fins al 2026: «En absolut. L’escenari és que Fira pot contribuir a millorar l’activitat del Circuit, més enllà de la F-1, i això té sentit en qualsevol escenari», va apuntar. Sagrera, per la seva banda, va insistir que «la vocació de l’acord és per 20 anys, amb independència que el futur sigui amb o sense F-1, tot i que confiem a tenir F-1 per molts anys».

El conseller d’Economia i Empresa i president del Circuit, Roger Torrent, mantindrà el càrrec que va assumir fa tres anys, a l’espera del que ofereixin les eleccions autonòmiques. El dirigent d’ERC va recordar: «Quan vam aterrar en aquest equipament vam tenir clar que calia fer un pas endavant i traçar un pla estratègic per arribar a tenir una infraestructura del segle XXI, fer-lo més sostenible i aconseguir una gestió més eficient. Vam renovar per cinc anys amb MotoGP i F-1 per tenir un marc d’estabilitat i emprendre les obres importants de modernització que s’estan duent a terme i que convertiran el Circuit en el millor circuit permanent d’Europa».