¿Punxarà la Premier?

La competició ha aprovat límits de despesa més estrictes i amenaça els equips que inflin els seus patrocinis. El que en principi era una maniobra de control ha derivat en processos sancionadors.

Badiashile, del Chelsea, salta a buscar una pilota al costat de Foster, del Burnley, en el partit d’ahir a Londres. | KIN CHEUNG / AP

Badiashile, del Chelsea, salta a buscar una pilota al costat de Foster, del Burnley, en el partit d’ahir a Londres. | KIN CHEUNG / AP

2
Es llegeix en minuts
DENÍS SUÁREZ

Durant els últims anys, la Premier League anglesa ha sigut l’exemple per a la resta de les competicions europees. S’ha posat en valor el seu joc frenètic, tot i que a escala europea només el Manchester City tingui aplom per combatre la resta. Però, sobretot, s’ha destacat el seu poder per captar estrelles gràcies a un equilibrat i important repartiment televisiu. Tanmateix, les sancions per excedir els sostres de despesa i un mercat d’hivern amb reducció dràstica d’inversió poden suposar l’inici d’un canvi de cicle.

El mes de febrer passat, els equips que formen part de la Premier van acordar endurir les regles financeres sobre les anomenades «transaccions entre parts associades». Això té a veure amb els acords comercials, tant de jugadors com de clubs, i apunta fonamentalment als patrocinis. És una mesura d’autoprotecció arran de multes com la que va rebre l’Everton al novembre.

Una comissió independent va determinar que l’equip de Liverpool va perdre durant la temporada 2021-2022 un total de 142,4 milions d’euros, cosa que superava el límit de 120 milions que permet la lliga. La violació de les regles financeres i de sostenibilitat de la Premier va suposar a més la pèrdua de 10 punts en la classificació. La mesura va desfermar la ira dels Toffees, que van titllar el torneig de «corrupte» i van carregar directament contra rivals com el City i el Chelsea, sobre els quals pesen sengles investigacions.

Un pas per davant

La qüestió dels patrocinis ha sigut un tema recurrent des del 2021, quan van començar a auditar-se els acords que superaven el milió de lliures. El que en principi era una maniobra de control ha derivat en processos sancionadors. Això no només passa en la Premier, a Espanya també s’han produït pactes comercials amb l’objectiu d’augmentar el límit salarial, tot i que sense cap penalització pel mig.

La Premier va un pas per davant amb una regulació sobre patrocinis en la qual els clubs faran el primer valor dels contractes. Després serà la mateixa competició la que contrasti la idoneïtat dels vincles que s’han formalitzat. Encara no s’ha establert un programa de sancions, però seran en forma de punts i capital. És només una de les mesures perquè tots els seus associats compleixin la normativa de la UEFA.

Notícies relacionades

Un altre dels canvis afecta l’amortització dels fitxatges, que s’ha de donar en un màxim de cinc temporades. És una constricció respecte al que proposaven alguns clubs, que volien diferir la despesa fins i tot en set anys. Els clubs anglesos també van aprovar una mesura perquè els equips que tinguin deutes per fitxatges amb altres equips de la Premier no puguin inscriure jugadors fins que s’efectuïn els pagaments pendents. Aquests moviments es produeixen en un context en què el campionat anglès acaba de frenar en sec la despesa en fitxatges. Si a l’estiu es va superar el rècord, amb 2.740 milions, en la finestra hivernal amb prou feines se’n van invertir 121 . Una retallada de 700 milions que el va deixar en el tercer lloc d’una taula que venia liderant sense oposició en tots els períodes.

Amb tot, la Premier continua liderant la venda del seu producte. Al desembre va firmar un acord amb Sky, TNT i BBC per vendre els seus drets audiovisuals fins al 2029 per 1.956 milions. Perquè els drets televisius continuen sent el cor del futbol modern.