Futbol
Florentino Pérez guanya al Suprem la batalla pel Reial Madrid femení
Els magistrats donen la raó al Reial Madrid i asseguren que les similituds amb l’escut i la marca del Madrid CFF «poden portar a error»

El Reial Madrid ha aconseguit una victòria definitiva al Tribunal Suprem per tancar la porta que el Madrid Club de Futbol Femení (Madrid CFF), equip de la Lliga F, pugui inscriure’s al registre de patents amb aquest nom. Així consta en una sentència del passat 7 de novembre a la qual ha tingut accés en primícia EL PERIÓDICO DE ESPAÑA, del grup Prensa Ibérica, i en la qual s’al·ludeix que la «semblança» entre les dues marques pot portar a error els consumidors.
Les dues institucions esportives vesteixen de blanc, totes dues tenen la seu a la capital i totes dues pugnen per ser el ‘Madrid’ del futbol femení. Una rivalitat directa que també es dona sobre el terreny de joc, ja que ara mateix estan entre els primers classificats de la Lliga F, la Primera Divisió Femenina d’Espanya: el Reial Madrid és segon i el Madrid CFF, cinquè amb tot just tres punts de diferència entre tots dos.
El cas es va originar el 2020, quan l’entitat presidida per Florentino Pérez va posar en marxa oficialment la seva secció femenina i quan l’Oficina Espanyola de Patents i Marques (OEPM) va denegar la sol·licitud del Madrid Club de Futbol Femení per inscriure la marca «Madrid CFF». Per això, el club va acudir al Tribunal Superior de Justícia de Madrid, que li va donar la raó perquè «no s’observa en quina mesura amb el registre de la nova marca pogués obtenir-se un avantatge deslleial» respecte al club blanc. Davant aquest mateix organisme, el Reial Madrid va preparar un recurs de cassació que és el que ha validat ara el Suprem.
Semblances suficients per al Suprem
Aquest club, fundat el 2010, és anterior a la secció de futbol femení del Reial Madrid (2020), però pels magistrats de la Secció Tercera de la Sala Contenciosa del Tribunal Suprem «no hi ha dubte que la marca ‘Reial Madrid’ o ‘Madrid’ en l’àmbit dels clubs esportius o per a l’activitat esportiva en general, i en especial per al futbol i bàsquet, gaudeix d’un renom internacional molt arrelat».
«L’escut i disposició de les lletres CFF dins de l'escut rememoren el del Madrid», explica la sentència. El que valora fonamentalment el Tribunal Suprem en la sentència consultada per aquest diari, però, va més enllà de la «identitat o semblança dels signes», ja que n’hi ha prou que el públic relacioni les dues marques o estableixi una associació o vincle entre elles, tot i que no les confongui».
És a dir, que el que el públic entén per Reial Madrid no se circumscriu únicament a unir «Reial» i «Madrid», sinó que el terme «Madrid» per si mateix ja s’associa per part del consumidor a una institució centenària dins del futbol europeu. I, a més, segons apunten les conclusions de la sentència, el fet que el Madrid CFF inclogui «club de futbol» en el seu nom també pot portar a error, ja que «les inicials CF poden fer pensar que es tracta de productes procedents d’un mateix origen empresarial, aprofitant-se així de la seva reputació».
El nom del Madrid CFF, una incògnita
Aquesta resolució deixa en suspens el que pugui passar a partir d’ara en un club, que, això sí, podrà seguir utilitzant a priori el nom de Madrid Club de Futbol Femení. No obstant, no podrà registrar la marca Madrid CFF.
Notícies relacionadesLa confusió entre les dues marques ve generada des del moment en què el club de Concha Espina es va sumar al futbol femení, ja que tots dos tenen equipaments similars, noms similars i escuts que, com ha demostrat ara el Suprem, tenen similituds que poden portar a error.
La història, però, podia haver estat molt diferent, ja que el club va ser fundat per un soci madridista que volia que el Reial Madrid tingués una secció femenina i que va estar a prop d’aconseguir-ho. No obstant, Florentino Pérez, president del club, va acabar decidint-se per comprar la llicència federativa del Tacón per convertir-lo en el que ara és el Reial Madrid femení.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Exclusiva Aquests són i així actuaven els membres de ‘La manada’ de Castelldefels, empresonats per violar tres dones
- Acord del Govern amb ERC Catalunya obrirà tres noves delegacions a la Xina, Canadà i Jordània
- Canvi climàtic Màxima alerta: nous estudis avancen dràsticament la frenada del Corrent Atlàntic
- EUROVISIÓ RTVE trasllada a l'organització d'Eurovisió que sortirà del festival si participa Israel
- Debat de política general Junts pressiona el PSC i sotmetrà a votació al Parlament els pactes amb Sánchez