Futbol i canvi climàtic

Polèmica a França pels viatges amb avió privat del PSG en ciutats pròximes a París

  • L’últim desplaçament a Nantes suscita controvèrsia pel seu impacte climàtic i energètic

  • L’entrenador Christophe Galtier i Kylian Mbappé se’n burlen i això molesta el Govern francès

Polèmica a França pels viatges amb avió privat del PSG en ciutats pròximes a París

EP

4
Es llegeix en minuts
Enric Bonet

Nova polèmica a França amb el París Saint-Germain. I aquesta vegada no es deu a l’ego sobredimensionat dels seus galàctics, sinó als seus privilegis. Els desplaçaments en jet privat dels futbolistes del conjunt parisenc en ciutats relativament pròximes a París han suscitat una acalorada controvèrsia al país veí. Va començar arran de la visita dissabte al camp del Nantes, situat a uns 380 quilòmetres a l’oest de la capital, una distància que pot recórrer-se en amb prou feines dues hores en un tren d’alta velocitat. El Parlament francès va aprovar l’any passat una llei que prohibeix els vols nacionals sempre que existeixi una alternativa ferroviària de menys de dues hores i mitja, però aquesta no s’aplica en el cas dels avions privats.

Com no podia ser de cap altra manera, la polèmica va sorgir a la Terra Santa de la indignació: les xarxes socials. Les típiques imatges de Neymar, Marquinhos o Verratti fent broma a l’avió, aparentment banals, van suscitar una onada de crítiques d’internautes retraient-los l’absurditat climàtica i energètica d’aquest desplaçament. No només ho van fer amb avió en lloc del tren —molt menys contaminant—, sinó que l’autobús del club va viatjar buit des de París per recollir-los a l’aeroport a Nantes. 

«Viatjarem amb un vehicle amb vela»

«Viatjarem amb un vehicle amb vela»Alan Krakovitch, un dels directius de l’empresa ferroviària SNCF, va fer un tuit el diumenge en què va recomanar al PSG utilitzar el tren d’alta velocitat: «Renovo la meva proposta d’una oferta d’un TGV específic i adaptat a les vostres necessitats i als nostres interessos comuns: seguretat, rapidesa, serveis i mobilitat sostenible». Probablement, tot hauria quedat en una polèmica més de la xarxa de l’ocellet, si no hagués sigut per les declaracions dilluns a la tarda de l’entrenador Christophe Galtier, en què va tirar més llenya el foc.

«Aquest matí, he parlat amb l’empresa que organitza els viatges. Valorarem la possibilitat de si podem desplaçar-nos amb un vehicle amb vela. Només necessitaríem nou hores, amb un vent ben orientat», va respondre amb sarcasme el tècnic del PSG, després de ser preguntat sobre aquest assumpte, en la roda de premsa prèvia al debut a la Lliga de Campions, contra la Juventus. Mentre feia aquestes declaracions, Kylian Mbappé, assegut al seu costat, reia a cor què vols pel comentari jocós del seu entrenador.

Aquestes imatges no van agradar a l’opinió pública gal·la ni als seus dirigents. «La seva reacció (de Galtier i Mbappé) no està a l’altura d’un assumpte com el canvi climàtic», va criticar aquest dimarts la ministra de la Transició Energètica, Agnès Pannier-Runacher. «Convido sincerament el PSG que es prengui molt seriosament aquesta qüestió, perquè els francesos no entendrien que es creguin per sobre de la resta respecte al canvi climàtic i que no assumeixin la seva part en un esforç col·lectiu», va afegir. «És important que s’adonin del món en què vivim», va assegurar, pel seu costat, la primera ministra Elisabeth Borne. Fins i tot la ministra d’Esports, Amélie Oudéa-Castera, va conversar telefònicament amb dirigents del PSG sobre això.

Debat a França sobre la prohibició dels avions privats

Notícies relacionades

Debat a França sobre la prohibició dels avions privatsTot i que els desplaçaments de les estrelles del futbol no és una qüestió que s’hagi de prendre a la lleugera ni tractar-se amb demagògia, ja que no només està en joc la seva comoditat sinó també la seva seguretat, també resulta comprensible el malestar provocat pels seus privilegis i la sensació que viuen tancats a la seva torre d’ivori, aliens als problemes actuals. Altres equips ja havien generat polèmiques d’aquest tipus, com el Reial Madrid volant menys de 20 minuts per anar a Valladolid o un vol de 10 minuts del Manchester United per jugar contra el Leicester. El mateix Lionel Messi va rebre crítiques aquest estiu pels seus 52 viatges amb avió privat entre juny i agost

En el cas de França, aquesta controvèrsia es produeix després d’un acalorat debat públic durant l’estiu sobre els jets privats. La coalició unitària de l’esquerra (NUPES) va anunciar a l’agost que presentarà un projecte de llei per prohibir els vols en avions privats. Primer, el Govern d’Emmanuel Macron va dir que pretenia regular aquest sector, però després va titllar aquesta qüestió de «demagògica». Una posició que no va apaivagar les crítiques sobre un mitjà de transport que simbolitza l’impacte sobre el canvi climàtic dels més rics, que solen emetre molt més CO2 que les classes mitjanes i treballadores. I entre aquestes elits amb estils de vida antagònics a la urgència climàtica també hi ha les estrelles del futbol. 

Temes:

PSG França