Fórmula 1

Alonso, Vettel i Ricciardo, les claus del mercat de la F-1

  • Queden dos grans premis abans de l’aturada estiuenca del Mundial i la ‘silly season’ s’accelera, amb els tres pilots en el punt de mira

  • Alonso negocia la seva renovació amb Alpine, que no està clara, mentre que Vettel apunta a una possible retirada i Ricciardo veu amenaçat el seu volant per Palou

Alonso, Vettel i Ricciardo, les claus del mercat de la F-1
4
Es llegeix en minuts

Queden dos grans premis, França, aquesta setmana i Hongria, la que ve, abans que la fórmula 1 arribi a l’aturada estiuenca, que serà més curta que la de Moto GP (tornaran a l’acció a Spa, del 26 al 28 d’agost) i segurament ’desencallarà’ el mercat de pilots per al 2023 i més enllà. Amb diverses escuderies a la recerca d’un nou tàndem i molts contractes que expiren a final de temporada, aquests dies seran especialment decisius en les negociacions de futur.

Ara mateix hi ha tres pilots, tres noms importants de la graella, que tenen la clau del mercat: Fernando Alonso (40 anys), Sebastian Vettel (35) i Daniel Ricciardo (33). L’australià és l’únic que té contracte en vigor per a l’any vinent, tot i que la seva continuïtat a McLaren no està gens clara, fins al punt que el pilot ha hagut de reivindicar el seu volant a les xarxes socials, assegurant que els continus rumors sobre possibles successors, en especial després del fitxatge d’Àlex Palou per McLaren, no afecten el seu compromís amb l’escuderia de Woking.

La ‘bomba’ Palou

És veritat que Ricciardo té contracte per al 2023 però els equips de la F-1 sempre es guarden un ‘as’ a la màniga amb clàusules alliberadores. A més, després d’11 grans premis, el pilot australià suma 7 carreres fora dels punts i només 17 punts al seu caseller (pels 64 del seu company Lando Norris), mentre que el seu salari és un dels més alts (es xifra en uns 13 milions pels 4,5 que percep Norris). Amb Palou, McLaren ja té tres pilots de la Indy en nòmina. Pato O’Ward, que va provar l’MCL35M a Abu Dhabi, i Colton Herta, que es va estrenar la setmana passada amb un test a Portimao. També a Palou li han promès pujar-se a l’F-1 com a pilot de proves, però a ningú se li escapa que el seu cas és especial.

El campió de la Indy ha deixat ‘plantat’ el millor equip de la graella a la sèrie americana i fins i tot s’ha enfrontat al seu poderós propietari, Chip Gannassi, al desmentir-lo quan va anunciar la seva renovació. Al marge de la proposta econòmica de McLaren, el pilot barceloní no es tancaria les portes de la millor estructura de la Indy, amb què l’any passat va conquistar el títol, de no tenir certes garanties que la seva aventura a Woking pot donar-li una oportunitat d’arribar a la F-1, ja sigui la temporada vinent o el 2024, quan s’acaba l’acord amb Ricciardo.

Els dubtes d’Alonso i Alpine

La setmana passada, a Àustria, Fernando Alonso va deixar entreveure que les negociacions per renovar amb Alpine estaven ben encarrilades i va assegurar que a l’equip francès, amb qui sota les sigles de Renault va aconseguir els seus dos títols mundials (2005 i 2006), es trobava «com de la família». Però després dels problemes del cap de setmana al Red Bull Ring, on no va poder sortir en la carrera a l’esprint de dissabte per una fallada en la centraleta elèctrica i després va perdre diversos llocs en la seva remuntada de diumenge per l’estratègia, els dubtes van tornar a aflorar. Sobretot després que el director de l’equip, Otmar Szafnauer, tornés a posar sobre la taula el nom d’Oscar Piastri, el jove campió de la F-3 i la F-2, que actualment és pilot reserva d’Alpine.

«Piastri ja té potencial per a la F-1. Encara no hem pres la decisió sobre el segon pilot, però jo no tinc cap dubte que està preparat. Aquí té tot l’ambient, l’atmosfera, els treballadors i el cotxe que necessita», va advertir Szafnauer, que també va voler deixar clar que no tots els problemes d’Alonso aquest any es deuen a la fiabilitat del seu monoplaça: «No és que li estiguem fallant a Fernando. Hi ha una varietat de raons per les quals no està sumant punts. Recordo Mick Schumacher colpejant-lo i el pontó caient. Recordo la defensa al Canadà contra Bottas i la penalització, o la penalització a Miami. Hi ha tota mena de coses», va dir.

A l’asturià no li van agradar les paraules del seu cap, sobre tot el terme «segon pilot», però va voler mantenir un to prudent: «Les pròximes setmanes o quan sigui, m’asseuré amb l’equip i veuré quines són les seves expectatives, saber quin és el següent pas en el projecte. Soc feliç. A Alpine em trobo com a casa. Però res està garantit al 100 per cent».

El futur de Vettel

Mark Webber, ex de Red Bull, és ara l’agent del seu compatriota Piastri, a qui tothom col·loca a Williams, cedit per Alpine, com a relleu de Latifi, tot i que sense descartar un gir dels esdeveniments que pugui deixar-lo com a company d’Ocon el 2023 si es produeix la sortida d’Alonso. També en el terreny de l’especulació, hi ha qui situa Fernando a Aston Martin si Vettel decideix posar punt final a la seva carrera esportiva.

L’alemany, tetracampió del món amb Red Bull, no va aconseguir el seu objectiu de triomfar a Ferrari i després de cinc temporades a Maranello (l’última i més difícil va acabar 13è en el campionat), va marxar a Aston Martin amb la promesa d’una forta injecció econòmica que col·locaria l’equip de Lawrence Stroll en posicions punteres. Però la realitat ha sigut ben diferent. Els resultats no han acompanyat, i Vettel és 14è de la classificació amb només 15 punts i els rumors sobre la seva retirada s’han disparat, tot i que ‘Seb’ no s’ha pronunciat al respecte.

Així està la parrilla de cara al 2023

Red Bull: Max Verstappen i Sergio Pérez

Ferrari: Charles Leclerc i Carlos Sainz

Mercedes: Lewis Hamilton i George Russell

McLaren: Lando Norris i Daniel Ricciardo

Alpine: Esteban Ocon i per confirmar (pilot actual: Fernando Alonso)

Alpha Tauri: Pierre Gasly i per confirmar (pilot actual: Yuki Tsunona)

Aston Martin: Lance Stroll i per confirmar (pilot actual: Sebastian Vettel)

Notícies relacionades

Alfa Romeo: Valtteri Bottas i per confirmar (pilot actual: Guanyu Zhou)

Williams: Alex Albon i per confirmar (pilot actual: Nicholas Latifi)