Ral·li Dakar

Ekstrom guanya la vuitena etapa mentre Loeb continua la seva remuntada al Dakar

Sunderland recupera el lideratge en motos després de dominar la jornada de principi a final

4
Es llegeix en minuts

El suec Mattias Ekstrom (Audi) es va imposar en cotxes en la vuitena etapa del Dakar, disputada entre Al-Dawadimi i Wadi ad-Dawasair, sorprenent amb un molt bon ritme en els últims 100 quilòmetres de tram cronometrat i avantatjant en 49 segons el seu company d’equip, el francès Stéphane Peterhansel.

El gal Sebastien Loeb(Bahrain Raid Xtreme) va acabar tercer i va aconseguir retallar set minuts i un segon al líder de la general, el qatarià Nasser al-Attiyah (Toyota). Quart (a 3’11 segons d’Ekstrom) va acabar l’espanyol Carlos Sainz(Audi), completant la presència de la marca alemanya amb el seu innovador vehicle híbrid en tres de les quatre primeres posicions.

Dues punxades

Una jornada en la qual semblava que Peterhansel i Loeb lluitaven per la victòria fins que va aparèixer Ekstrom a última hora, però a Loeb el va perjudicar haver-se quedat sense roda de recanvi després de patir dues punxades, segons va informar l’organització, situació que el va obligar a no assumir cap risc si no volia tirar per terra totes les seves opcions pel títol.

En aquell moment, Al-Attiyah va començar a reduir diferències fins que també li van arribar els problemes. Una avaria en la transmissió el va obligar a conduir amb només dues rodes motrius, de manera que el líder de la general va arribar a 10 minuts i 9 segons d’Ekstrom.

Resultat que estreny la lluita per la victòria en la categoria de cotxes, tot i que tot segueix semblant estar de cara per al quart títol (vencedor el 2011, el 2015 i el 2019) d’Al-Attiyah, sobretot al resoldre amb èxit el seu primer gran problema mecànic en aquesta 44a edició del Dakar. El qatarià afronta els últims quatre dies de competició –l’últim gairebé no compta per a les diferències en la general– amb 37 minuts i 58 segons de diferència sobre Loeb.

Sense rodatge

Una classificació en la qual els Audi no poden lluitar per fallades en els amortidors i Sainz sobretot pel fatídic penúltim de control de l’etapa 1-B, en la qual va perdre més de dues hores per un «llibre de ruta erroni», però aquest dilluns van aconseguir una segona victòria d’etapa que reforça el seu treball.

Aquest 2022 han estrenat el seu vehicle híbrid sense rodatge en competició real i la marca alemanya està aclarint els dubtes sobre la fiabilitat –més enllà dels quatre amortidors trencats– en el seu nou sistema; especialment estan demostrant que han aconseguit el ritme per lluitar per la victòria el 2023 i només Loeb els va poder mantenir el ritme en la vuitena etapa.

El drama argentí

El drama d’aquest dilluns va arribar per a l’argentí Lucio Álvarez i el seu copilot, l’espanyol Armand Monleon. Després de sorprendre en set etapes al comandament del seu Overdrive Toyota i ocupant la quarta plaça de la general, van perdre tres hores per aturar-se 40 quilòmetres després d’inici l’etapa especial, pausa que tira per terra el reflex en la general del seu gran Dakar.

També va tenir problemes Nani Roma(Bahrain Raid Xtreme) a prop d’ells, al quilòmetre 43. Segons va informar l’organització, es va tractar d’una fallada mecànica que el va fer perdre una hora.

Cinc primers de classificats de l’etapa 8

1 – Mattias Ekstrom (SUE-Audi) 2h 43min 21s»

2 – Stéphane Peterhansel (FRA-Audi) a 49s»

3 – Sebastien Loeb (FRA-Bahrain Raid Xtreme) a 3min 8s»

4 – Carlos Sainz (ESP-Audi) a 3min 11s»

5 – Yazeed Al-Rajhi (SAU-Overdrive Toyota) a 9min 51s».

Motos

El britànic Sam Sunderland (Gas Gas) va recuperar el lideratge en la categoria de motos un dia després de perdre’l imposant-se en la vuitena etapa del Dakar, disputada entre Al-Dawadimi i Wadi ad-Dawasair, en la qual va dominar en cada punt de control.

Ho va aconseguir, tal com va advertir l’espanyol Lorenzo Santolino diumenge, ja que els que ho van fer bé en la setena etapa van patir en la vuitena. Els va penalitzar obrir pista i la general es torna a semblar al que era en la jornada de descans.

Qui es va ficar més de ple en la baralla va ser el xilè Pablo Quintanilla. Va acabar segon a 2min 53s» de Sunderland i se situa a tan sols 5min 30s en la general. El d’Honda persegueix la seva primera victòria al Dakar. Tercer d’etapa va acabar l’austríac Matthias Walkner (KTM), resultat que li permet mantenir la segona posició en la general, i el francès Adrien Van Beveren (Yamaha) va caure del liderat a la tercera posició.

Fractura de clavícula

395 quilòmetres de tram cronometrat (especial) que se li van fer llargs al xilè Nacho Cornejo (Honda), guanyador de la setena etapa, i a l’espanyol Joan Barreda (Honda), ja que els dos es van perdre abans d’arribar al penúltim punt de control i van cedir uns vuit minuts respecte als seus rivals. L’espanyol, que competeix amb una dolorosa fractura de la clavícula, puja de la vuitena a la cinquena plaça de la general, a 14 minuts i 38 segons» de Sunderland.

Això significa que l’actual campió, l’argentí Kevin Benavides, es torna a veure al darrere en la seva baralla per revalidar la corona. Des del primer punt de control, el de KTM va estar lluny dels líders i es va acabar deixant 15 minuts i dos segons en la jornada d’aquest dilluns.

Primers cinc de classificats de l’etapa 8

1 – Sam Sunderland (GBR-Gas Gas): 3h 48min 2s

2 – Pablo Quintanilla (CHI-Honda): a 2min 53s

3 – Matthias Walkner (AUT-KTM): a 4min 11s

Notícies relacionades

4 – Ricky Brabec (UTILITZA-Honda): a 6min 44s

5 – Mason Klein (UTILITZA-KTM): a 8min 8s. EFE