Esport digital

Els clubs de futbol fan el salt a la League of Legends

  • Equips d’arreu del món comencen a participar en tornejos del videojoc de batalles més popular del món

  • Abans, els clubs ja havien format equips professionals per als eSports relacionats amb el futbol

Els clubs de futbol fan el salt a la League of Legends

FERRAN NADEU

Es llegeix en minuts

Dracs del Barça combatent a mort contra paladins del Reial Madrid. D’aquí pocs anys, el clàssic futbolístic per excel·lència podria deixar de banda la pilota per lliurar-se als mons ficticis que s’amaguen rere la pantalla del teu ordinador. I és que cada vegada són més els clubs professionals de futbol d’arreu del món que fan el salt a aquest univers digital per conquerir els tornejos de eSports, els esports electrònics.

D’algun temps ençà, per competir representant els colors del teu equip de futbol favorit ja no fa falta ser esportista d’elit. Amb un comandament i una butaca còmoda, joves prodigis s’han convertit en estrelles de videojocs com el FIFA i el Pro Evolution Soccer. No obstant, ara ni tan sols serà necessari jugar a futbol, perquè alguns d’aquests clubs estan expandint els seus equips professionals a les lligues del League of Legends (LoL), les més importants del planeta.

Si bé Barça i Madrid encara no s’han decidit a fer aquest pas, sí que l’han fet els seus homòlegs a l’Argentina, els mítics Boca Juniors i River Plate. Aquests són dos dels nou clubs que s’han apuntat als campionats del famós videojoc de batalles i estratègia militar que la Lliga de Videojocs Professional (LVP) ha organitzat per a aquest 2021.

Salt a un altre món

Per a molts, el futbol només existeix a l’estadi o rere la pantalla televisiva. No obstant, grans com el Barça, el Manchester City, el United, el PSG, el Bayern Munic i el Liverpool competeixen des de fa anys. Si l’aposta d’aquests clubs reconeguts als eSports ja va sorprendre, més ho pot fer l’expansió cap a altres videojocs no relacionats amb els esports, com ha fet el Barça amb el joc de cartes Hearthstone. ¿Com s’entén aquest salt a altres mons?

«La clau és que els clubs poden arribar a una audiència molt jove que s’està aïllant del món del futbol sense que això suposi una gran despesa i donant una nova imatge al club», explica Jordi Soler, director executiu de la LVP. Els tornejos del LoL són els més populars del món –també a Espanya— i, per tant, els més atractius per captar nou públic. «Si vols ser un club de rellevància cal jugar al LoL», afegeix Soler.

En la llista d’equips que faran el salt al LoL també hi figuren el San Lorenzo (Argentina), Deportivo Cali i Once Caldas (Colòmbia), Universitat Catòlica i Santiago Wanderers (Xile) i Cienciano Esports (Perú). L’únic club espanyol que compta amb una alineació per a aquest videojoc és el Cream Real Betis, que, com ja va fer aquest estiu, tornarà a participar en la Superlliga Orange, d’on va caure eliminat a semifinals. La LVP ja treballa perquè el 2021 nous equips de la primera divisió espanyola s’afegeixin a les seves lligues.

Oportunitat de negoci

L’univers dels videojocs i el seu creixement exponencial obren la porta a una gran oportunitat de negoci que els clubs no han volgut desaprofitar. «Aquí les audiències són superiors a molts partits de futbol, així que estarem als videojocs més populars», explica Diego Soro, director executiu del Cream Betis. A més de rejovenir el seu públic, els equips busquen captar marques per a patrocinis.

Et pot interesar

La nova branca del club bètic busca consolidar a mitjà termini una facturació anual de 4 milions d’euros per després fer el salt a l’elit europea, on els clubs facturen fins a 30 milions a l’any. Per aconseguir-ho, han reunit un equip d’entre 50 i 60 persones que, a més dels jugadors, compta amb equip mèdic, psicòlegs i nutricionistes. Aquest equip s’afegeix a la infraestructura comercial que ja té el club. «És un error voler monetitzar directament aquest negoci, és una inversió per ampliar el club i anar creixent», afegeix Soro.

La relació entre aquests clubs i grans lligues com la LVP és simbiòtica. Els primers es beneficien del fenomen dels videojocs per arribar a un públic més ampli, mentre que els segons normalitzen i impulsen les seves competicions amb l’arribada d’aquests equips. Així, el primer partit que va jugar el Cream Betis a la Superlliga del LoL va disparar l’audiència un 70% respecte a la primera jornada de l’any anterior. A l’Argentina, l’audiència global s’ha disparat aquest 2020 un 370% després de l’entrada del River Plate al terreny de joc digital. El fenomen només ha fet que començar.