fet curiós
Dexametasona, el fàrmac que redueix la mortalitat de la Covid-19 dona positiu en esport
La substància només està autoritzada sota prescripció mèdica i ha donat disgustos a estrelles com Sergio Ramos
segea53774411 a picture taken on june 16 2020 in paris shows a box of dec200617145149 /
La dexametasona és el primer fàrmac que ha demostrat ser capaç de reduir la mortalitat en pacients amb Covid-19, una substància química molt coneguda al món de l’esport, ja que es tracta d’un medicament que va prohibir l’Agència Mundial Antidopatge (AMA) perquè va ser causa de nombroses infraccions, tot i que l’ús, com a corticoide, està permès sota prescripció mèdica sempre que no se superi la mesura autoritzada i només per qüestions terapèutiques. L’equip de recerca d’Oxford ha assenyalat que el tractament pot reduir el risc de mort en els pacients que es troben connectats a ventiladors.
Durant els períodes de competició dels esportistes, està totalment prohibit consumir substàncies com estimulants, narcòtics, cannabinoides o glucocorticoides, d’entre els quals destaca la dexametasona. Segons Portalfarma, el portal del Consell General de Col·legis Oficials de Farmacèutics, el consum d’aquests elements augmenten el rendiment atlètic i actuen sobre el sistema endocrí, una cosa que facilita la possibilitat de guanyar una competició. «Estan prohibits tots els glucocorticoides que s’administrin per via oral, intravenosa, intramuscular o rectal», ha recalcat l’agència.
El cas de Ramos
Notícies relacionadesL’efecte del fàrmac «permet la disponibilitat de glucosa i el seu efecte euforitzant contribueix a l’augment del rendiment», afegeix l’agència, motiu pel qual una substància es considera dopant. La dexametasona ha provocat descobriments d’antidopatge en molts atletes. Sergio Ramos, jugador del Reial Madrid, va presentar restes de la substància en el control antidopatge després de la final de la Champions del 2017. L’equip va assumir la responsabilitat d’haver-se oblidat de comunicar-ho. FIFA, UEFA i AMA van donar la raó al club blanc i el seu capità no va ser sancionat.
L’explicació és que els esportistes poden consumir la substància quan es tracti d’una qüestió de malaltia o lesió, però mai abans de cap competició. A més, han de tenir una autorització d’ús terapèutic i comunicar-ho amb certa anterioritat.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Condemna històrica del Suprem El futur de García Ortiz: una petició de nul·litat i la incògnita de la seva continuïtat en la carrera
- Gestió de la salut pública El 60% d’infeccions emergents tenen origen animal: «Els veterinaris som clau en les crisis sanitàries»
- Quotes pesqueres La UE autoritza 143 dies de captures per als pescadors del Mediterrani, sense requisits ambientals extres
- Has treballat menys de 25 anys? Així és com pots aconseguir les cotitzacions gratuïtes de la Seguretat Social
