MUNDIAL DE RÚSSIA

Yuri Cortez, el fotògraf salvadorenc aixafat per Mandzukic i els seus companys

El fotoperiodista d'AFP Mèxic no va deixar de disparar la seva càmera malgrat ser enterrat per una autèntica pira humana formada per tots els croats

"Quan vaig veure que Mandzukic venia cap a mi per celebrar el gol, vaig canviar de càmera i no vaig treure el dit del disparador en cap moment", compte Cortez

Yuri Cortez, el fotògraf salvadorenc aixafat per Mandzukic i els seus companys

MLADEN ANTONOV

3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

A finals dels anys 70, l’artista Andy Warhol va afirmar que “en el futur, tothom serà famós durant 15 minuts”. N’hi ha que ho aconsegueixen volent i n’hi ha que ho aconsegueixen sense voler, és a dir, sovint, gairebé gairebé sense poder evitar-ho. Això és el que li va passar ahir a la nit al fotògraf salvadorenc Yuri Cortez, fotoreporter del’Agència France Press a Mèxic DF, que està cobrint el Mundial de Rússia des de fa diverses setmanes.

Cortez va ser el fotògraf que va acabar aixafat, abraçat, empresonat, gairebé utilitzat de matalàs a l’enorme festa que els jugadors de Croàcia, titulars i suplents, van protagonitzar, en el minut 108, en un dels córners de la porteria anglesa, segons després que Mario Mandzukic aprofités una tremenda badada de la defensa britànica per aconseguir el segon gol de la seva selecció que, a la fi, situaria Croàcia a la final, de diumenge vinent, a Moscou, contra França.

Aquest va ser un dels primeríssims plans que Yuri Cortez, fotògraf d’AFP a Mèxic, va poder captar amb la seva càmera equipada amb un gran angular, de la celebració de Mario Mandzukic i els seus companys, quan el van aixafar. / AFp / YURI CORTEZ

“Quan vaig veure que Mandzukic marcava el gol i que començava una carrera cap al córner on jo estava assegut a la meva cadireta, el primer que vaig fer va ser canviar de càmera, deixar sobre la gespa la caixa amb el teleobjectiu i agafar la càmera equipada amb un gran angular, ja que sabia que vindrien a abraçar-se davant meu", va explicar Cortez als seus companys fotògrafs i a la seva pròpia agència.

Cortez, aixafat per tota la selecció 

El problema va ser que ‘Super Mario’, en efecte, es va quedar dempeus, estirat, elevant els braços al cel i cridant “¡goooool!” davant de Cortez, però, de manera immediata, van arribar els seus companys de la gespa i tota la banqueta de Croàcia per abraçar-lo, besar-lo i formar una pira humana. “La meva cadireta, lògicament, va cedir, i ells, que eren un munt, van caure damunt meu. El cas és que jo ja tenia ben agafada la meva càmera equipada amb el gran angular i no vaig deixar de disparar en cap moment, de mantenir el dit al disparador, per això té aquests primeríssims plans d’ells i de la seva celebració”, explica Cortez, que assegura que “cap jugador, bojos d’alegria com estaven, es va adonar que s’estaven abraçant i felicitant sobre el meu cos. Però és normal, els jugadors estaven bojos, tremendament feliços”.

Quan algun d’ells, pel que sembla el blaugrana Rakitic, es va adonar que, en efecte, sota aquella pira humana de felicitat hi havia un home que no pertanyia a la selecció, tots es van anar aixecant i apartant un a un i, al final, el primer a donar-li la mà per aixecar-lo va ser el centrecampista del Barça i, a continuació, va aparèixer entre el grup Vida, que va ser el croat que va estampar un petó a la galta esquerra de Cortez, mentre ‘Super Mario’ i Rakitic continuaven interessant-se pel seu estat.

El petó final de Vida

Notícies relacionades

“Sí, sí, quan em van ajudar a aixecar-me i mentre alguns d’ells recollien les meves càmeres, tots ells es van interessar pel meu estat de salut, ja que, en efecte, vaig passar un munt de segons amb tots ells abraçant-se sobre meu. Però és normal, ells estaven bojos de felicitat i ni tan sols el petó que em va fer –em sembla que Vida, sí– em va semblar estrany, ja que va ser una manera molt bonica d’interessar-se per mi, de compartir la seva alegria i de celebrar el seu gol”.

El fotògraf salvadorenc Yuri Cortez ha aparegut, en efecte, en un munt d’informatius del món sencer disfrutant del seu quart d’hora de glòria, les seves fotografies al costat dels seleccionats croats, realitzades, lògicament per altres companys d’AFP i diferents agències, estan en tots els mitjans i, per descomptat, els impressionants primeríssims plans de Mandzukic i els seus companys de selecció que el mateix Cortez va captar amb la seva càmera i gran angular tot i estar empresonat pels seus nou amics, també il·lustren la informació d’aquesta vibrant semifinal Anglaterra-Croàcia (1-2), que, com està sent habitual en el cas de l’equip croat, també va arribar en el minut 120.