EL TRADICIONAL RAID SUD-AMERICÀ

Barreda i Despres manen al Dakar

Els dos pilots agafen el liderat després de guanyar la segona etapa a les dunes del Perú

jcarmengol41510222 honda s spanish biker joan barreda bort competes during the 180107191038 / FRANCK FIFE

jcarmengol41510222 honda s spanish biker joan barreda bort competes during the 180107191038
jcarmengol41510191 peugeot s spanish driver carlos sainz and co driver lucas cr180107191022

/

3
Es llegeix en minuts

En plena reacció del batalló de Peugeot en cotxes, el castellonenc Joan Barreda (Honda) es va posar líder en motos al Ral·li Dakar, que viu al Perú els primers dies de l’edició del seu 40è aniversari i el seu 10è any consecutiu en terres sud-americanes. La segona etapa, amb sortida i arribada a Pisco i un gran protagonisme de les dunes, va certificar el doble canvi de líder.

 El francès establert a Andorra Cyril Despres va liderar el triplet en l’etapa de Peugeot –marca en el seu últim any al Dakar– i es va col·locar en el liderat, per davant de Mister Dakar, Stéphane Peterhansel. Per la seva part, Barreda va superar la dificultat més gran del dia (el fet gairebé inèdit que les motos sortissin després dels cotxes, amb el consegüent deteriorament de les pistes) per arribar al liderat sobre dues rodes, per davant de la Yamaha del francès Van Beveren i la KTM de l’australià Walkner.

MOLÈSTIES A LA MÀ

No va ser un dia fàcil per a ningú, i tampoc per a Barreda malgrat el seu triomf parcial i el seu ascens al primer lloc a la general. El castellonenc va pilotar amb molèsties a la mà esquerra, ressentida encara d’una lesió que va patir a mitjans de l’any passat. El pilot d’Honda va patir especialment en la primera part de l’etapa, amb un tram cronometrat de 267 quilòmetres pel desert que envolta la ciutat peruana de Pisco, on les dunes van castigar el sofert canell del pilot. No obstant, es va refer en la segona meitat de l’especial i va aconseguir treure-li gairebé tres minuts a Van Beveren i sis minuts al vigent campió, l’anglès Sam Sunderland (KTM).

A l’arribar al campament, Barreda es va dirigir directament a tractar-se el canell, conscient que l’etapa d’aquest dilluns (504 quilòmetres entre Pisco i San Juan de Marcona, amb 296 d’ells cronometrats a l’inici) serà més llarga i igualment exigent. «Hi havia dunes bastant tallades i m’he ressentit bastant, però després, en una zona pròxima al mar, he agafat més confiança i he pogut recuperar una mica de temps», va assegurar Barreda, que en el seu setè Dakar vol aconseguir per fi la victòria. Per a això, la seva estratègia, més que mantenir el liderat, serà aguantar en el grup davanter i no cometre errors al desert del Perú per després fer un esforç final per les rutes de Bolívia i Argentina en la segona setmana.

ELS INCONVENIENTS DE SAINZ

Carlos Sainz, amb el mateix cotxe que el trio de francesos format per Despres, Peterhansel i Sébastien Loeb, no va tenir la mateixa fortuna i es va haver de conformar amb la sisena posició, a més de 13 minuts del guanyador, ja que va tenir dues punxades, es va desorientar abans d’arribar a la meta i el seu copilot, Lucas Cruz, estava indisposat. Sainz havia marcat el millor temps en el primer sector de l’etapa, i havia avançat Despres abans de la primera punxada i havia fet el mateix amb Loeb abans de perdre una nova roda.

Notícies relacionades

Pitjor li va anar encara a Joan Nani Roma (Mini), que va quedar encallat al baixar una duna i després va xocar de front amb una altra, cosa que el va obligar a reparar el capó i va concloure el dia a més de 22 minuts, per baixar al 10è lloc a la general. «No era l’inici que ens esperàvem», va assegurar el pilot de Folgueroles (Osona). «Ens han passat moltes coses durant tot el dia», va reconèixer Roma, que va destacar la dificultat de la navegació de l’etapa, amb el 90% del recorregut fora de pista i eminentment sobre sorra i dunes.

El doble campió del Dakar, una vegada en motos (2004) i una altra en cotxes (2014), va valorar el fet de seguir en carrera: «Això és l’important, perquè tot està bé a part d’aquests inconvenients».