"Quan t'afecta l'altura, és com si pilotessis borratxo"

Els pilots del Dakar temen els efectes dels 3.000 metres d'altura de Bolívia durant les sis etapes decisives del ral·li

rozas32343577 bol50  uyuni  bolivia   08 01 2016   el espa ol carlos sainz161231155654

rozas32343577 bol50 uyuni bolivia 08 01 2016 el espa ol carlos sainz161231155654 / FELIPE TRUEBA

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Deshidratació, mal de cap, marejos, nàusees, vòmits, dificultat per dormir, descoordinació i alteracions visuals són algunes de les reaccions fisiològiques del cos humà com a conseqüència de l'exposició a la baixa pressió d'oxigen que es produeix a gran altitud i que comencen a manifestar-se quan es puja a més de 2.500 metres d'altitud. Uns símptomes que, segur, començaran a patir alguns dels participants del duríssim Dakar a partir de la tercera etapa perquè serà quan l'agulla de l'altímetre comenci a pujar i pujar a mesura que la competició s'endinsi en l'Altiplà bolivià.

L'organització del raid més dur del món ha programat sis jornades –gairebé la meitat del recorregut- que transitaran per sobre dels 3.000 metres i que en alguns trams s'arribarà fins als 4.000. Fins i tot la jornada de descans serà en altura, ja que La Paz és la capital més elevada del món (3.600 metres d'altitud).

Joan Barreda

PILOT OFICIAL D'HONDA

"Quan vas per pistes netes, obertes, a gran velocitat i t'afecta l'altura, la teva visió disminueix i trigues a veure els perills. S'ha d'anar amb compte"

PREPARACIÓ INTENSA

Joan Barreda ha treballat aquest aspecte perquè en les últimes edicions del Dakar cada vegada ha agafat una importància més gran. El pilot AMV ha fet entrenaments en càmeres d'oxigen o càmeres hiperbàriques, però el fet de viure i entrenar a Andorra (2.000 metres d'altitud) també l'ha ajudat a pal·liar els efectes del mal d'altura. A més, fa dos mesos, tots els integrants del seu equip van visitar la Universitat de Kent (Regne Unit) perquè els fessin un estudi que determinés quina era la reacció de cadascun a l'altitud extrema.

“No podem ocultar, evidentment, que les etapes a Bolívia tenen la pinta d'acabar sent decisives de cara a les diferents classificacions”, assenyala Marc Coma, pentacampiò del Dakar i ideòleg a l'hora d'endurir el ral·li. “Perquè, malgrat l'extraordinàriament ben preparats que estan els membres de la caravana, ningú té la seguretat que respondrà com està previst a sis dies en altura”, afegeix Coma, que recorda que “fins i tot els vehicles sofriran el mal d'altura”.

ASSAJOS A ALTURA

“En aquests últims anys estem fent gran part del ral·li a l'Altiplà bolivià, que és una zona de molta altura. Al final, són molts dies seguits en altitud i hem de buscar estar ben aclimatats per intentar marcar diferències en aquest tipus de condicions”, assenyala un més que motivat i preparat Barreda, un dels líders d'Honda i gran favorits a la victòria final.

“Ens trobarem molta navegació i haurem d'estar frescos mentalment per poder marcar les diferències. Hem estat treballant específicament en aquest aspecte per a situacions d'altura extrema. L'entrenament en càmeres hiperbàriques és bo. Nosaltres hem fet algun assaig específic en algun centre esportiu. Fa dos mesos, tot l'equip vam estar a la Universitat de Kent (Regne Unit) per veure quina era nostra reacció a l'altitud extrema. Per a mi l'entrenament específic és viure a Andorra, a més de 2.000 metres d'altitud”.

Barreda també parla de com l'altura pot afectar la seva Honda, que, en les dues últimes edicions, es va avariar estant en aquestes condicions adverses. “Ara mateix la nostra moto s'autoregula automàticament a mesura que va canviant l'altura. Això és molt positiu perquè el motor sempre treballi en condicions idònies”. El líder d'Honda també valora molt la presència, en el seu equip, d'un metge especialitzat en el tema. “És de bona ajuda tenir un metge dins de l'equip, però nosaltres fa molt temps que treballem per aclimatar-nos. Esperem no necessitar tant de la seva ajuda. L''staff' de l'equip està compost per més de 30 persones. No tot el personal està tan aclimatat o entrenat com els pilots perquè no han pogut fer una preparació específica al 100%”.

SEMPRE SORGEIXEN IMPREVISTOS

Barreda coincideix amb tots els motards consultats a l'hora de descriure què les ocurre quan les afecta el mal d'altura. “Als pilots de motos, el mal d'altura ens produeix una sensació una mica com de mareig, fins i tot de borratxera. D'alguna manera, perds el control de la situació. Quan vas per pistes molt ràpides i a velocitat elevada, la percepció de la visió a l'arribar a una curva disminueix i has d'estar molt més atent per a ese tipo de perills. En l'etapa de descans serà important fer una bona recuperació i oxigenació del cos perquè ja vindrem de bastantes etapes en altura. Ja veurem si, en La Paz, el dia de descans, ens apoyamos en algun hospital o en algun sistema per recuperar-nos bé”.

Laia Sanz

PILOT DE KTM

"El problema més gran és la incertesa, ja que no saps si t'afecta poc, molt o si ni tan sols la notaràs"

Notícies relacionades

“El problema de l'altura és molt, molt, difícil de gestionar”, argumenta Nani Roma, que aquest any canvia el seu guanyador Mini per la incertesa d'un poderós Toyota. “Pots estar preparat físicament com un toro i trobar-te malament quan portes dos o tres dies a més de 3.000 metres ¡i aquest any seran fins a sis jornades a gairebé 4.000 metres!” Roma recorda que “basta que les afecti a algun dels teus, a qualsevol enginyer o mecànic, o membre del teu 'team', perquè el ralli se't vingui a sota”.

Laia Sanz (KTM), que segueix sent una de les atraccions del Dakar-2017 i que aspira a acabar en el top-15, considera que “el més llamativo de l'altura és que és una pura incògnita: igual ni la notes, igual ni te enteras, que igual et deixa KO el primer o l'últim dia de Bolívia. Nosaltres ens hem de preparar per al pitjor i, sobretot, estar molt atents a lo que ens dicti el cos i no voler ser un heroi si veus que algo falla”.