més esport
Marbella, la costa del gol
Més de 70 clubs s'entrenaran aquest hivern a la localitat andalusa i jugaran gairebé 200 amistosos. El suwon coreà hi estarà un mes i el Dinamo de Kíev hi trasllada tres equips
jdomenech36691006 deportes suple marbella futbol de invierno161223171147 /
El futbol serà la nova font de negoci de la Costa del Sol. Ho va ser el golf i ho és el gol ara. Marbella, aquell paradís vacacional amb un nom que va lligat als rics del segle XX, segueix sent una capital turística. Però en els últims anys s'ha erigit en un gegantí centre d'entrenament futbolístic durant l'hivern, cru a Europa.
Les xifres diuen que la temporada passada -del gener al març- hi va haver més de 44.000 pernoctacions lligades al futbol. Dit d'una altra manera: una mitjana de 12 equips van estar a la vegada a la Costa del Sol durant l'aturada d'hivern.
¿Aturada? El 7 de gener hi haurà un Borussia Dortmund-PSV Eindhoven, el dia 9 coincidiran un Lokeren-Werder Bremen i un Vaduz-Borussia Mönchengladbach i el dia 12 es jugarà un Sparta Praga-Friburg, per citar alguns dels gairebé 200 partits amistosos que es disputaran a la costa malaguenya. El tret de sortida d'un gener ple de derbis i cites internacionals serà el duel del dia 3 entre l'Atlètic Marbella i l'Inter de Milà, que buscarà en el suau clima andalús la força per reaccionar a la Lliga, on és setè. El dia 8 visitarà l'Udinese.
Només paren les competicions europees. El futbol no s'atura. I menys a la Costa del Sol, preparada per al tràfec que s'acosta. Més de 70 equips s'allotjaran a Marbella i voltants. Cadascun tindrà un coordinador exclusiu, de guàrdia les 24 hores, perquè no falti res. La gestió de l'estada de cada club va a càrrec de Football Impact, una empresa especialitzada a organitzar pretemporades i gires.
Fins i tot un camp de polo
«Ens encarreguem de tot des que aterren a Màlaga», explica Andrés Roldán, un dels dos responsables. Aquest tot implica 85 persones, des d'executius fins a responsables de la gespa, que es cuidaran que els equips es preocupin només d'entrenar-se. I res més. Ni hotels ni àpats ni trasllats…
El Marbella Football Center (quatre camps reglamentaris i quatre de futbol-7) ha sigut el focus d'atracció d'una activitat econòmica en creixement: el 2010 hi van anar 10 equips; fins al març seran prop de 90, entre professionals i casos com la Puskas Academy hongaresa, com el Videoton, de la Primera Divisió.
L'aglomeració obliga a buscar alternatives, entre urgents i originals. «La demanda és molt alta», explica Antonio Vega, responsable de Relacions Institucionals i projectes estratègics de l'ajuntament. «Hem habilitat un camp de polo a Sotogrande en un de futbol boníssim perquè ens falta espai», explica Roldán.
De Florida a Puerto Banús
Hi ha clubs de golf que reconverteixen part del seu espai en rectangles de futbol, com el d'Alhaurín o la Dama de Noche. A més del Marbella Center, estan reservats els camps de Marbella, San Pedro, Estepona Mijas, La Línea i Benahavís. Les trucades d'última hora han obligat a desviar els endarrerits a altres centres, com els de La Manga i Pinatar -la competència de la regió murciana- i el luxós Villaitana, on estaran el Schalke 04, el Legia Varsòvia i el Grasshopper, entre altres.
Els clubs exigeixen serveis exclusius. Només es comparteixen els 90 minuts que pretén simular la competició. El cost de l'estada oscil·la entre 90 i 250 euros per persona i dia, tot inclòs. «Comencen a pujar els pressupostos més alts», admet Roldán. El poder econòmic dels clubs noruecs, russos i ucraïnesos afronta amb facilitat el dispendi a l'abric del sol. Com els suïssos, fugint del fred alpí. El Vaduz (de Liechtenstein) i l'Aarau juguen a Segona, com el Liefering a Àustria i el Würzburger Kickers a Alemanya.
Notícies relacionadesEl Dinamo de Kíev tindrà el seu primer equip, el juvenil i el sub-21 entre La Quinta i Benahavís. El Samsung Suwong de Corea del Sud s'hi estarà un mes, cinc dies més que el Tianjin Teda i el China Fortune xinesos.
Aquesta setmana van tancar el seu viatge el Sonderjyske danès i el Wolfsburg, que va canviar de plans perquè se n'anava a Florida i s'unirà al seu filial, amb reserva a Puerto Banús. El Lokomotiv de Moscou va ampliar de dues a tres les seves estades, després de cancel·lar la de Turquia. «La inseguretat d'aquella zona ens afavoreix», admet Roldán, sobre un dels seus competidors. Com Dubai i Qatar, més atractius pel clima però incòmodes per les hores de vol, els costums i la mentalitat.
- Nova ruta migratòria Els cubans canvien la fugida a Miami per Mèxic arran del retorn de Trump
- El nou rostre de l’èxode migratori
- Trump assegura que firmarà l’acord de pau amb l’Iran aquest diumenge
- Israel torna a atacar el sud del Líban i ordena evacuar 24 poblacions
- Celebració polèmica Trump fon el 250è aniversari dels EUA amb el seu 80è aniversari
