ENTENDRE + el medi ambient
¿Progressem adequadament en sostenibilitat?
La preocupació pel medi ambient va en augment entre els espanyols. Espanya, segons una enquesta d’Ipsos, és el país europeu on més persones perceben el canvi climàtic com una amenaça. Per això creix el reciclatge i l’interès per un consum més sostenible. Però queda camí per recórrer. Rosa Trigo, directora tècnica i d’innovació d’Ecoembes, i Pablo de la Rica, gerent d’AECOC Retail & Foodservice Knowledge, ens ho expliquen.

El 80% de la població mundial té clar que el comportament humà és el principal responsable dels desastres naturals i del canvi climàtic, percentatge que puja al 82% en el cas d’Espanya. L’estudi ‘Essentials’ d’Ipsos, multinacional d’investigació de mercats i consultoria amb seu a París, fet a principis d’agost, revela que el 49% de la població mundial se sent culpable pel seu impacte en el medi ambient, per això cada vegada hi ha més persones disposades a modificar els seus hàbits per limitar aquest impacte.
Així, s’observen canvis en el percentatge de persones que fan accions com ara reciclar tant com poden (79% davant el 77% registrat al maig), utilitzar bombetes de baix consum (67% davant el 61%), conduir un cotxe elèctric o híbrid (48% davant el 40%) o no fer servir el cotxe (46% davant el 40%).

Tecnologia i innovació al servei de la societat
Rosa Trigo. Directora tècnica i d’innovació d’Ecoembes
En els últims anys, hem vist com el compromís col·lectiu de la ciutadania amb el reciclatge ha augmentat exponencialment i s’ha consolidat com un hàbit molt arrelat –quatre de cada cinc llars ja declaren que reciclen els envasos (de plàstic, llaunes, brics, paper i cartró). Una xifra que convida a l’optimisme, però que també ens desafia a continuar innovant per buscar noves fórmules que s’adaptin al dia a dia dels ciutadans i així aconseguir una societat 100% recicladora.
Sota aquesta premissa va néixer ‘Reciclos’, un sistema de devolució i recompensa (SDR) que suposa una evolució de l’actual model de reciclatge, al qual s’incorpora la tecnologia mòbil i incentius sostenibles –com ara contribucions a oenagés, participacions en sortejos de bicicletes o bitllets de transport públic– en el procés de reciclatge de llaunes i ampolles de plàstic de begudes. Així, d’una banda, donem una segona vida als envasos i, d’una altra, a través de les recompenses, contribuïm a millorar el nostre entorn.
El nostre objectiu era incentivar encara més el gest de reciclar entre els ciutadans i ciutadanes i, després d’una investigació prèvia de TheCircularLab –el centre d’innovació oberta d’Ecoembes–, vam observar que els hàbits i tendències de la societat actual estaven dirigits, bàsicament, cap a tot allò que tingués a veure amb la tecnologia. Així, vam arribar a la conclusió que la millor alternativa per atraure i mobilitzar el ciutadà en matèria de reciclatge era a través de la digitalització d’aquest hàbit per fer que els ciutadans no només reciclessin més, sinó millor.
Així, aquest SDR va començar a implantar-se el 2019 aCatalunya, i avui ja està present a més de 24.000 contenidors grocs del carrer de municipis de tot el país, i a més de 200 màquines en llocs com estacions de transport, universitats, hospitals i centres comercials, per facilitar el reciclatge d’aquests residus fora de la llar.
Es tracta d’un sistema molt senzill en el qual els ciutadans només s’han de descarregar l’‘app’ gratuïta ‘Reciclos’ i, a casa, escanejar el codi de barres de la llauna o ampolla de plàstic que volen reciclar abans de llençar-la al cubell. Una vegada al carrer, quan vagin al contenidor groc amb la seva bossa d’envasos, l’han de dipositar allà i escanejar el codi QR que hi ha al contenidor. En el cas de les màquines, els usuaris només han de dipositar les llaunes i ampolles de plàstic de begudes en una màquina de ‘Reciclos’ i escanejar el QR que mostrarà la màquina. A l’utilitzar aquests contenidors grocs o, en el seu cas, les màquines, els usuaris obtenen punts, denominats ‘reciclos’, que poden canviar per les diferents recompenses que tinguin disponibles.
La resposta ha sigut immillorable. Comptem ja amb més de 200.000 usuaris que estan donant els seus punts obtinguts al reciclar, i demostren així la seva solidaritat. D’aquesta manera, a través del reciclatge, els ciutadans han donat suport a més de 330 projectes de caràcter social o ambiental, com els que porta a terme el Banc d’Aliments, Creu Roja –per ajudar els afectats pel volcà de La Palma o la guerra d’Ucraïna– o Aldees Infantils, per millorar la vida de nens i joves.
Som conscients de les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies per continuar evolucionant i per donar resposta a les demandes i necessitats actuals dels ciutadans, administracions públiques, indústria de la recollida i selecció i reciclatge, entre d’altres.
Per això, l’últim any, ‘Reciclos’ ha fet un pas més en l’aposta per un model innovador de reciclatge incentivat amb el desenvolupament d’un cèrcol dotat de tecnologia puntera que transforma el contenidor groc en intel·ligent. Un dispositiu desenvolupat amb tecnologia 100% espanyola i pioner en el sector del reciclatge que permet digitalitzar els envasos i connectar-los amb el ciutadà. Aquesta solució innovadora, pilotada de moment en algunes zones dels municipis de Sant Boi de Llobregat i Castelló, es basa en l’ús de tecnologies com ara l’internet de les coses (IoT), la intel·ligència artificial, el reconeixement d’imatges, ‘tokenització’ i el ‘blockchain’.
‘Reciclos’ es construeix sobretot gràcies a la feina col·laborativa feta per empreses, administracions públiques i ciutadans. Tenim el ferm objectiu de continuar augmentant les dades de reciclatge d’envasos domèstics, d’adaptar-nos als canvis socials i d’hàbits dels ciutadans i de garantir la circularitat d’aquests residus. Ens enfrontem a grans reptes, però continuarem avançant per consolidar una economia circular activa, eficient i participativa.

‘Eco-shaming’, el consum responsable
Pablo de la Rica. Gerent d’AECOC Retail & Foodservice Knowledge
El 14 d’agost del 2019, l’activista Greta Thunberg es va embarcar en un port del Regne Unit en el veler ‘Malizia II’ amb la intenció d’anar a la Cimera d’Acció Climàtica que es va celebrar el 28 d’agost a la seu de les Nacions Unides, a Nova York. Aquestes més de 1.000 llegües de viatge marítim tenien per objectiu posar en evidència els centenars de representants públics que anirien a una reunió per tractar l’emergència climàtica amb avió, un mitjà de transport responsable del 2% de les emissions globals de CO2. La crítica a la hipocresia dels polítics i personatges públics va inundar les xarxes socials i els mitjans anglesos es van encarregar de batejar el fenomen com a ‘eco-shaming’.
Des d’aleshores, l’‘eco-shaming’, o ‘vergonya ecològica’, s’ha expandit a totes les facetes de la vida, com la nostra compra diària. En el mateix 2019, el supermercat canadenc East West Market va promoure una sèrie de bosses de plàstic amb missatges incòmodes per aconseguir que aquesta fos l’última opció dels compradors.
Totes aquestes iniciatives tenen una raó: els temps estan canviant i els consumidors demanden facilitats per poder portar una manera de viure responsable amb el medi ambient. Si abans l’abundància i el consum excessiu es mostraven gairebé com un símbol d’estatus, avui dia pot fins i tot generar rebuig. En aquest context, les marques estan dirigint els esforços a aportar transparència i a revisar tots els seus productes perquè els compradors puguin consumir d’una manera sostenible.
A banda de les percepcions hi ha les dades. Segons els baròmetres d’AECOC Shopperview, el 80% dels consumidors consideren rellevants els temes relacionats amb la sostenibilitat i, malgrat l’actual context inflacionista i el pes que tenen els preus en les decisions de compra, 6 de cada 10 es mostren disposats a pagar una mica més per productes sostenibles.
¿Què entenem per compra sostenible? El consumidor assenyala quatre prioritats: productes que facilitin una dieta amb menys impacte ambiental; proximitat; reduir l’ús del plàstic i minimitzar el desaprofitament alimentari. Conscients d’aquesta nova escala de prioritats, les marques busquen oferir solucions que facilitin tenir una manera de viure més sostenible. Però encara hi ha camí per recórrer.
Notícies relacionadesMalgrat que creix l’interès per comprar d’una manera més responsable, el 59% afirma que li és difícil portar un estil de vida més sostenible i reclama més informació, tant en productes com en punts de venda.
L’‘eco-shaming’ no deixa de ser un concepte periodístic que ha fet fortuna, però també reflecteix una realitat: hi ha una preocupació social generalitzada per portar un estil de vida més responsable i la sostenibilitat és ja un dels eixos que està transformant el consum.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tribunals Una jutge d’Andorra reactiva la causa contra Rajoy per l’operació Catalunya
- Conflicte laboral La bandera groga oneja en l’inici de la vaga dels socorristes
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Tribunals Multa milionària a Espanya per incomplir la normativa europea de conciliació familiar i laboral
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada
- Plans per a un agost cultural pletòric
- La pretemporada blaugrana Flick manté afinat el Barça
- Dictamen històric Uribe, condemnat a 12 anys de presó domiciliària
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia