Entendre-hi + amb la història

+ Història | Así van néixer els cromos

Entre els rituals tradicionals del setembre hi ha l'inici de les col·leccions de cromos. Encara que no ho sembli, la seva aparició va lligada a la revolució industrial i el desenvolupament de la publicitat moderna

OPINION  ALBUM CROMOS DE FUTBOL DE LA LIGA  2021 2022   DE PANINI

OPINION ALBUM CROMOS DE FUTBOL DE LA LIGA 2021 2022 DE PANINI

4
Es llegeix en minuts
Xavier Carmaniu Mainadé

El setembre fa la competència al gener per coronar-se com el mes dels rituals i les solemnes promeses. Després de carregar piles durant les vacances d’estiu, molta gent es veu amb energia per començar grans empreses que solen tenir relació amb els hàbits saludables. “Ara sí que sí, cada dia sortiré a córrer”... diuen; n’hi ha, en canvi, que aspiren a saldar deutes pendents amb ells mateixos i es matriculen a un curs d’anglès, o encara pitjor, van al quiosc a comprar fascicles per estudiar la llengua de Shakespeare pel seu compte.

Aquesta mena de rituals no són exclusius dels grans. Els més petits també tenen els seus. Per exemple començar una nova col•lecció de cromos. Tot i que no és l’única que hi ha al mercat, la més popular continua essent la de futbol. L’inici de la temporada de lliga i del curs escolar van de bracet i amb ells arriben els àlbums i els sobres.

Els humans som de col•leccionar. Ens encanta acumular coses, a vegades de manera malaltissa: segells, monedes, xapes d’ampolles de cava, postals... I de ve de lluny. Al segle III aC. a Alexandria van voler reunir tot el coneixement i van acabar creant la biblioteca més gran del món. Llàstima que els romans la van cremar i ens van privar d’un tresor preuadíssim.

Després, al llarg dels segles, hi va haver qui va tenir ganes d’arreplegar coses que li semblaven interessants. Durant l’època de la Il•lustració es va fer un pas més. Amb la voluntat de conèixer com era el món i donar eines perquè la gent hi pogués accedir, es van començar a confeccionar col•leccions amb sentit pedagògic i científic. N’hi havia de minerals, insectes, botànica... Bona part d’aquells objectes recopilats, classificats, ordenats i descrits van ser la base inicial a partir de la qual van néixer alguns dels museus actualss.

La Il•lustració del segle XVIII va servir de base ideològica per donar impuls a les revolucions del segle XIX, que van acabar amb les monarquies absolutistes i van propiciar el naixement dels estats liberals. Naixia l’època contemporània, una etapa de la història que s’ha caracteritzat per un creixement econòmic i un desenvolupament tecnològic mai vist. Va ser posar en marxa la màquina de vapor i allò fou un no parar.

Amb la societat industrial i la producció massiva cada vegada hi havia més productes i marques. Les companyies van començar a buscar estratègies per captar més compradors i van aparèixer activitats complementàries com ara la publicitat. Va ser així com van néixer els cromos. Aprofitant que les tècniques d’impressió havien millorat les empreses els regalaven com a reclam. Les tabaqueres angleses van ser les pioneres. Primer amb jugadors de criquet i a partir de 1898, la Marcus Tobacco va posar en circulació una col•lecció de cent cromos anomenats 'Club colors'. Al davant hi havia la il•lustració d’un futbolista de la lliga i al darrera publicitat de la marca. La idea va funcionar molt bé i de seguida va ser imitada pels seus competidors i per fabricants d’altres tipus de productess.

Val a dir que hi havia cromos però no hi havia àlbums. Els col•leccionistes simplement els guardaven dins de llaunes de galetes o capses de sabates. Segons l’especialista en el tema, Francisco García Cubero, el primer àlbum editat al nostre país el va posar al mercat, el 1915, l’editorial Tiket de Barcelona i es titulava 'Album de Foot-ball'. Tal i com explica García, tenia 54 cromos, on es recopilaven les alineacions dels equips, els jugadors més destacats i imatges de les jugades. Cal tenir en compte que fa un segle no hi havia els mitjans audiovisuals actuals i que ni tan sols existia la ràdio. La informació esportiva era escrita i la gent seguia les evolucions del seu equip a través de la premsa. Darrera de cada cromo hi havia una breu explicació, que es podia llegir sempre que es volia perquè no s’enganxaven. Aquelles petites peces rectangulars s’aguantaven a les pàgines de l’àlbum gràcies a uns petits foradets per posar-hi les quatre puntes de cada cromo.

A partir d’aquí van sortir col•leccions patrocinades per marques de tota mena. Les xocolateres van ser les que més temps van incloure àlbums i cromos i no només de futbol; tal i com segur que recorden els nostres lectors, que de petits també devien fer les seves pròpies col•leccions.


L’assignatura pendent del futbol femení

Notícies relacionades

El món de les col·leccions de cromos de futbol encara té l’assignatura pendent d’incorporar els clubs femenins i les seves jugadores. Hi ha hagut algunes iniciatives puntuals, però no s’ha arribat a editar una col·lecció on comparteixin àlbum futbolistes dels dos sexes. Això també ajudaria a visibilitzar el futbol femení entre les generacions més joves.

Entendre-hi + amb la Història