Entrevista en col·laboració amb el BBVA

«Les botigues hauran de ser més personals i amigables, per donar carinyo al client»

  • A la cadena de sabateries Casas combinen la venda ‘online’ de totes les seves marques amb el contacte directe amb un client que cada vegada «necessita més carinyo» 

  • Jordi Casas, el seu director general, explica que les botigues es converteixen cada vegada més en ‘showrooms’ i en centrals d’entrega, però el consumidor necessita igualment «tocar i emprovar-se» el calçat

«Les botigues hauran de ser més personals i amigables, per donar carinyo al client»
3
Es llegeix en minuts

-Casas té uns 90 anys de vida i, per tant, ha passat per moltes etapes. ¿Com qualificaria la situació actual de la cadena de sabateries?

-¡Doncs sí! La nostra àvia ens explicava els anys durs de la guerra, com intercanviaven sabates, com havien d’amagar-les... Penso que estem en un gran moment històric que necessita solucions audaces per part dels polítics i les empreses. Hem de trobar l’equilibri entre salut i treball. Un moment fascinant de canvis, però complicat per la seva gestió i incertesa en el futur. Hem de sumar esforços per aconseguir que ens en puguem sortir conjuntament, d’aquest embolic. A la nostra empresa perdem molt temps a gestionar els problemes derivats de la pandèmia i les seves derivades legals, i hem de millorar nous productes, nous negocis i noves oportunitats. El complicat món de la sabata necessita molt saber fer i molts detalls encadenats. Som una empresa familiar i la nostra voluntat és sobreviure en aquesta complexa situació.

-¿Com combinen aquesta tradició amb la necessitat constant de modernització?

-Efectivament, el model de ‘retail’ al carrer i en centres comercials està patint l’impacte de la Covid de manera particular. Els hàbits dels consumidors han canviat de sobte i això ofereix noves oportunitats i nous models de negoci que hem de saber aprofitar. El turisme al nostre país és una gran indústria que ara és gairebé inexistent. I també noves dinàmiques de treball. L’impacte sobre les noves tecnologies ha vingut per quedar-se. Nosaltres ja no anem a fires, i els productes es presenten en plataformes digitals, on hem d’elaborar de manera diferent els nostres dissenys i la nostra selecció de productes. Els clients entren a les nostres pàgines web per seleccionar les millors sabates i quan visiten les nostres botigues estan més ben informats. Les empreses ens hem de saber adaptar contínuament als desitjos del consumidor, i en aquest moment, tot va molt accelerat

-A les seves botigues, tenen les marques més conegudes, però també aposten per la producció pròpia. ¿Quin valor afegit els aporta?

-El subsector del calçat és un cas particular dins del sector moda, les empreses multimarca seguim sent referents al mercat, perquè el client prefereix escollir entre diverses col·leccions. Les monomarques són molt importants quan el concepte de producte així ho permet, i es converteix en singular. La nostra especialització a marcar tendència de moda ens exigeix la recerca contínua de les millors sabates, que agraeixi el client, però també ens dona l’oportunitat de distingir vetes de mercat en què podem dissenyar i fabricar marques pròpies, especialitzades i diferenciades de la resta de competidors. És una feina complexa que només la nostra experiència ens permet aconseguir.

-En un context com l’actual, amb els centres comercials tancats, ¿com han funcionat les seves vendes ‘online’? S’ha demostrat, en tot cas, que la digitalització era més que necessària.

-La venda ‘online’ està pujant exponencialment, ja que la situació de confinament hi dona molta rellevància. El client ha vist a la pantalla una solució a les seves necessitats i a la seva distracció. La normalització i la seguretat en les compres i devolucions s’ha manifestat convenient per al client. I això exigeix un desenvolupament digital molt important per a les empreses, amb inversions molt importants i de desenvolupament complex. Però també és una oportunitat perquè clients de qualsevol lloc et puguin comprar. Les botigues es converteixen en ‘showrooms’ i en centrals d’entrega, però en el món del calçat el client necessita tocar i emprovar-se el producte. I necessita carinyo.

-¿Quin paper preveu que jugaran les botigues físiques en els pròxims anys? ¿Es mantindran igual o s’acabaran transformant?

-Crec que les botigues seran cada vegada més importants per al client, que ha descobert que el fet que no hi siguin provoca distorsions en la part més emocional de les nostres necessitats personals. Passejar pels nostres carrers, gaudir d’aquesta experiència es tornarà més vital per al públic. Les botigues es desenvoluparan per fer-les més personals i amigables, amb més contacte amb el client. Tindran molta més tecnologia, però el que necessitem és més amor.

Notícies relacionades

-Per afrontar la situació actual, ¿han sol·licitat alguna ajuda o préstec ICO?

-Sí, per descomptat, les empreses de ‘retail’ hem necessitat fons ICO per assegurar la nostra liquiditat. Ho hem fet a través del BBVA, que és per a nosaltres un important col·laborador en aspectes financers quan necessitem no només ajuda, sinó també assessorament i acompanyament en el nostre desenvolupament i les nostres inversions. És un banc pròxim en les nostres decisions estratègiques.

Temes:

BBVA