06 jul 2020

Anar al contingut

Objectiu: Reflotar l'economia

Les economies mundials han patit, en termes generals, un retrocés equivalent al del 2008... i fins i tot al crac del 29, tot i que la recuperació sembla molt més ràpida

El Periódico

Objectiu: Reflotar l'economia

No obstant, aquesta crisi no ha tingut un origen endogen, això és, no ha sigut fruit de les debilitats del sistema, sinó d’un virus, per la qual cosa la situació pre-Covid-19 no és equivalent a la de precrisi del 2008. Amb la fi de l’estat d’alarma és moment que l’economia espanyola es vagi reactivant, encara que ja hagi començat a fer-ho progressivament d’acord amb les fases de la desescalada imposades pel Govern durant les últimes setmanes. No obstant, és impossible que no regni certa incertesa entre aquells que es plantegen obrir els seus negocis.

Ja immersos en aquest terme una mica orwel·lià denominat ‘nova normalitat’, es fa patent que el gran objectiu és reflotar l’economia. Després de la passada cimera de la CEOE i partint de tota una sèrie d’indicadors negatius sobre l’economia, observem que no és moment de mostrar-nos pessimistes, sinó de buscar solucions eficients amb l’objectiu de revertir aquesta situació.

El primer pas és ajudar els col·lectius que més han patit la part econòmica d’aquesta crisi: les pimes, els autònoms i el sector turístic en general. I en això hi tenen un paper tremendament important tant el Govern central com les grans empreses. Una d’elles, Banco Santander, centra ara mateix tots els seus esforços a tirar-los endavant.

Una enquesta recent del Banc d’Espanya constata que el 80% de les empreses enquestades confirmen que han patit una forta reducció de la seva activitat com a conseqüència de la caiguda de la demanda. Dels 3,2 milions d’autònoms que hi ha a Espanya, un 20% està representat en el sector turístic.

¿En aquests moments d’incertesa, Santander vol ser a prop de les empreses espanyoles, especialment de les pimes, acompanyant-les i buscant solucions als seus possibles problemes. «Per alguna cosa som el seu banc, el banc de les empreses, per ser al seu costat en qualsevol circumstància», ha declarat Rami Aboukhair, conseller delegat de Santander España.

En aquest sentit, l’entitat presidida per Ana Botín ha concedit més de 45.000 milions d’euros de finançament a empreses, pimes i autònoms des que es va iniciar l’estat d’alarma –entre finançament ICO i fons propis– i ha ajudat més de 200.000 famílies amb l’ajornament de pagaments i avançaments. El principal objectiu de Banco Santander és continuar proporcionant liquiditat a curt termini per contribuir a assegurar la continuïtat dels negocis i garantir recursos als sectors més afectats per aquesta crisi.

Salvar el nostre principal motor econòmic: el turisme

El turisme és sens dubte un dels pilars fonamentals de l’activitat del país, capaç de generar el 13% de l’ocupació total, cosa que equival a l’11,5% del PIB del país. Per reimpulsar-lo, entre altres mesures, han sorgit campanyes com Spain for Sure, llançada pel Ministeri d’Afers Estrangers i en la qual participen personalitats com Pau Gasol, Ferran Adrià o Ana Botín.

Conscient de l’important que és cuidar el sector en aquests moments, Banco Santander ha reforçat la seva aposta pel sector Horeca (Hotels, Restaurants i Cafeteries), amb una oferta de productes i serveis especialment dissenyada per a ells i amb un equip de gestors especialistes en aquest segment. L’objectiu és que els hotelers puguin fer front a problemes com la falta de caixa, les pèrdues després de diversos mesos sense facturar o la presa de decisions sobre quan i com obrir els seus locals.

Amb aquests ajuts, tindran a la seva disposició solucions per al dia a dia, com un sistema de cobrament ràpid i eficaç, que és essencial en aquest tipus d’establiments, sobretot ara, quan es recomana el pagament ‘contactless’.

A més, els serveis de Santander & Horeca compten amb productes especialitzats per a la gestió ‘online’ de cobrament i pagaments a proveïdors i diverses opcions de finançament a través de préstecs, línies de crèdit o altres fórmules com el lísing o rènting per renovar el seu mobiliari.

Transformació digital

Codis QR per llegir cartes en bars i restaurants, ‘check in/out online’ més que mai, desenvolupament de solucions ‘cloud’, l’ús de ‘beacons’ en establiments a peu de carrer... L’hostaleria es reinventa per guardar les mesures de seguretat i per fer més fàcil qualsevol tràmit tant als usuaris dels serveis com també als treballadors.

La crisi del coronavirus ha sigut el catalitzador d’un procés de digitalització que feia temps que estava en marxa i, per això, Banco Santander vol recolzar aquest sector en la seva transformació, amb solucions com ara PayGold, un sistema de pagament amb què el comerç envia un SMS o ‘mail’ al client sense necessitat de les dades de la seva targeta; o el TPV, amb funcionalitats específiques, per al servei de barra, en taula o amb el ‘software’ de gestió inclòs. A més, l’entitat també posa a disposició de qui ho necessiti tota mena de solucions de finançament (préstecs ICO i préstecs BEI; facturatge amb o sense recurs, en el que el banc pot avançar els pagaments...), tant a curt com a llarg termini, per adquirir l’aprovisionament que necessiten per a la seva reobertura.

Santander, a més, posa a disposició dels seus clients eines com el Pagament Àgil, que permet gestionar el pagament als proveïdors de manera fàcil i adaptada a cada negoci. La perspectiva és complexa i no exempta d’esculls, però hi ha entitats com Banco Santander que prefereixen avançar-se als fets i posar solucions que donen una empenta al teixit productiu del país perquè es recuperi, torni a ser referent al món i pugui continuar creant riquesa.