Premi EMPRESA DE L'ANY D'EL PERIÓDICO

La diversificació d'Ametller Origen

El grup de distribució alimentària ha passat en els últims anys d'impulsar una cadena de botigues a gestionar restaurants, serveis per a menjadors escolars i per a empreses

La marca continua fidel a un model de negoci que els consumidors associen a productes saludables i de qualitat

empresa-de-lany---ametller 1 / periodico

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

El consumidor està canviant i les cadenes de distribució alimentària reinterpreten conceptes i s’hi adapten. Alguns bategen aquesta inquietud com a reorganització vertical o visió 360, tenir sensibilitat en tots els àmbits de l’empresa, l’organització, l’entorn, el client, el proveïdor... Una de les cadenes que més ha sabut alinear-se i evolucionar amb aquest nou consumidor en els últims anys és Ametller Origen

Des de la modèstia que brolla del camp, aquesta firma catalana ha sabut canalitzar la seva història cap al present i establir les bases del que serà el servei al consumidor del futur. L’experiència de la família Ametller com a agricultors, que es remunta a fa més de 100 anys, s’ha transformat en l’actualitat en un centenar de botigues i un creixement l’any passat del grup del 15%. Però aquesta empresa familiar vol anar més enllà després d’integrar producció agrícola, elaboració i comercialització. 

Ametller gestiona 1.200 hectàrees de producció agrícola, un terç de les quals a Catalunya. El 40% de la collita es ven a tercers. Josep Ametller, director general del grup i cofundador amb el seu germà Jordi, confessa que se sent més productor que comerciant, i que Ametller vol ser «el referent del producte fresc», amb «productes diferencials que aportin valor, i que això sigui perceptible per als clients». Ressalta la importància que les empreses «connectin emocionalment» amb els seus clients, i en aquest objectiu Ametller Origen crea escola. I és que les verdures requereixen humitat en el punt de venda per semblar el que són, els humidificadors regulars i la cura dedicada als expositors s’encarreguen d’això.  

Des que el 2001 va obrir la primera botiga al mercat municipal de Vilafranca del Penedès, l’evolució ha sigut constant. Des d’aleshores van voler estendre la idea de comerç de qualitat en l’entorn urbà, allà on les grans cadenes de supermercats posaven èmfasi més en els preus que en l’olor de terra i d’hortalisses fresques. Les fruites eren en aquell temps el que produïa Ametller directament i la clau de la seva existència. Les fruites i verdures, les estrelles de l’alimentació actual, han consolidat el creixement. Els productes frescos van passar a ser la clau de les grans cadenes i ja eren la raó de ser d’Ametller Origen. I l’evolució va portar a la diversificació.  

Notícies relacionades

El projecte actual del grup Ametller Origen ja no és l’expansió en forma de botigues, sinó diversificar els canals pels quals els seus productes arriben al consumidor. Sigui amb els seus establiments urbans, amb restaurants (ja en gestiona directament tres, un a Vilafranca del Penedès, un altre a Sant Cugat i el tercer al World Trade Center de Barcelona), amb servei de menjador a escoles, a hotels i restaurants i venda ‘online’ a domicili. L’any passat van començar una nova línia de serveis a empreses. La idea és aconseguir que el consumidor català tingui el grup Ametller com a referència de salut i forma de vida saludable a qualsevol hora en qualsevol dels seus dies. 

L’obrador d’Olérdola es converteix en el centre neuràlgic del grup, de l’univers Ametller. També les instal·lacions que ocupen les antigues Galeries Berlín de Barcelona guanyen protagonisme amb l’objectiu d’abordar el creixent mercat cosmopolita ‘online’. Des d’allà estan en condicions d’entregar productes a un total d’1,5 milions de consumidors.