El Periódico de l'Eixample

Projecte controvertit
El Taller Masriera serà la biblioteca singular de la Dreta de l’Eixample

Les opcions que el Taller Masriera (Bailèn, 70) reneixi com a teatre, tal com reclamen els veïns de la Dreta de l’Eixample, s’esvaeixen gairebé definitivament. El nou regidor del districte, Jordi Valls, nouvingut al càrrec i després d’estudiar el cas, afirma que «el millor» és que el singular edifici amb aires de temple grec sigui el nou sostre de la Biblioteca Sofia Barat, actualment ubicada a l’interior de l’illa del número 64 del carrer de Girona.
L’anterior equip de govern va convocar un procés participatiu per decidir l’ús d’aquest immoble, després que l’Ajuntament de Barcelona l’adquirís per 7,5 milions d’euros. Els veïns que van acudir a les reunions de debat es van decantar majoritàriament per recuperar un dels usos que va tenir aquell lloc, que durant una etapa va ser el Teatre Studium. Van investigar fins i tot a fons aquell període. Se suposava que només havia acollit representacions de grups teatrals locals i que el seu moment de gran glòria va ser quan el va visitar Federico García Lorca, però van acabar per descobrir que al seu escenari havien actuat també companyies internacionals. Reprendre aquesta tradició, però, requereix una inversió que els responsables del districte desaconsellen.
Notícies relacionadesSegons Valls, ubicar allà la biblioteca del barri tindria dos importants avantatges. D’una banda, alliberaria per a altres usos públics els 580 metres quadrats que actualment ocupa la biblioteca a l’interior de l’illa del carrer de Girona i, en segon lloc, per les característiques físiques de l’edifici de Bailèn permetria dotar la Dreta de l’Eixample d’un equipament singular, potser a l’altura de l’aconseguit amb la Biblioteca Gabriel García Márquez de Sant Martí. «Si és possible arquitectònicament, l’edifici podria proporcionar un espai per a les activitats socials que reclamen els veïns», explica Valls.
En cas de confirmar-se que el Taller Masriera reneix com a biblioteca, aquest seria el segon cas en què el nou equip de govern municipal rema en contra de l’acordat en processos participatius de l’anterior executiu. L’altre cas són els anomenats «ecoxamfrans», aquest pla acordat amb els veïns d’Aragó amb què es pretenia convertir en zona de vianants cinc cantonades d’aquest carrer. Al final només se n’executarà un, el de la confluència amb Bruc. «La conclusió a la qual hem arribat és que aquests quatre ecoxamfrans descartats són més útils si continuen complint la seva funció actual de càrrega i descàrrega i mercaderies i com a espai per posar-hi contenidors».
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- REIVINDICACIONS L’intrusisme inquieta els anestesistes: «Hi ha metges no especialistes que estan realitzant sedacions i això comporta greus riscos»
- Premi Planeta Juan del Val, guanyador del premi Planeta 2025: «Hi ha massa escriptors educats, l’art ha de tenir cert afany de provocació»
- «El president de la pau» ¿És veritat que Trump ha parat 8 guerres? ‘Fact check’ sobre l’afirmació del president dels EUA
- Al Parlament ERC, els Comuns i la CUP demanen la compareixença de Parlon i Trapero per l’ús de gas pebre en la manifestació propalestina
- Estudiants L’agitador Vito Quiles fa una breu aparició a la UAB en un matí marcat per la tensió i les càrregues policials