Un institut sense incidències per mal ús de l’ordinador

La direcció de l’Institut de Cabrils (Maresme) ha instaurat un programa informàtic que impedeix que l’alumnat accedeixi a internet tret que el docent ho autoritzi. Aquest sistema garanteix, remarca la directora del centre, que es fa un ús pedagògic de l’ordinador.

Un institut sense incidències per mal ús de l’ordinador
2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Posar fi al mal ús de l’ordinador a l’aula és possible. Això és el que han comprovat a l’Institut de Cabrils (Maresme), on les incidències relacionades amb els ordinadors portàtils ja han desaparegut gràcies a un programa informàtic.

"El mal ús de l’ordinador durant les hores de classe era un dels principals problemes de convivència. És molt difícil que el professor pugui controlar, encara que es passegi per tota l’aula, si els alumnes estan jugant en línia, si fan servir Instagram o si estan mirant vídeos a Youtube", explica la directora, Laura Martín.

La solució ha vingut de la mà d’IMT Lazarus. El curs passat, el centre va decidir provar aquest programa. Així que durant el mes de maig es va instal·lar als ordinadors de l’alumnat de 3r d’ESO. I la prova va resultar ser un èxit.

"Els primers dies els alumnes es van enfadar. Intentaven esquivar les barreres. Però quan van veure que era inútil, ho van deixar estar i se’n van oblidar. Ara ja ni ho intenten", remarca Martín, satisfeta perquè "s’han acabat els problemes relacionats amb el mal ús dels ordinadors". I, el millor de tot, com a conseqüència d’això, és que també "ha millorat l’atenció dels alumnes durant les classes". En aquest curs el programa s’ha instal·lat en tot el centre, de 1r a 4t d’ESO.

¿Com funciona Lazarus? El programa s’instal·la als ordinadors dels professors i els alumnes. Els docents tenen, a partir d’aquest moment, el control total dels continguts d’internet als quals pot accedir l’alumne. "No tenen accés a continguts a menys que el professor ho autoritzi. Per exemple, no poden accedir a Youtube. Si el docent vol que vegin contingut de Youtube relacionat amb la matèria, a través de Lazarus donarà accés només a aquest vídeo", explica Martín.

Si els alumnes intenten accedir a un contingut "prohibit", els apareix a la pantalla un missatge que els avisa que no hi tenen accés.

Veure la pantalla de l’alumne

I no només això. El professor, des de la seva taula, pot veure el que l’alumne té a la pantalla. Això serveix per saber si, per exemple, a la classe de atalà estan treballant l’assignatura o bé si estan fent qualsevol tasca d’una altra matèria que no toca en aquell moment.

Notícies relacionades

Els professors tenen actiu el programa de 8.00 a 14.30 hores, que és l’horari lectiu del centre. La resta del dia són les famílies les que poden tenir-lo també actiu a casa. "Això ja és voluntari i depèn de cada família", adverteix Martín. Però els que ho vulguin podran saber si el seu fill està a l’habitació fent deures o si jugant en línia o mirant vídeos.

Aquest sistema garanteix, remarca la directora de l’Institut de Cabrils, que es fa un ús pedagògic de l’ordinador. "La tecnologia ha arribat per quedar-se i s’ha d’utilitzar, però ha de ser de manera pedagògica", remarca. Aquesta iniciativa va sorgir des de la direcció, que costeja el programa a través de les quotes de material escolar.