Nova normativa

La nova llei de l’FP s’imposa el repte de reduir l’atur juvenil

  • La ministra d’educació, Pilar Alegría, destaca en el Consell de Ministres l’«ampli consens» de la proposta, que ara inicia la seva tramitació parlamentària

La nova llei de l’FP s’imposa el repte de reduir l’atur juvenil

JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts

El 50% dels nous llocs de treball requeriran titulats en formació professional (FP). L’ocupabilitat dels graduats en aquesta modalitat és del 90%, «i podria ser superior amb la dual». I «els estudiants que han cursat FP tenen una taxa d’atur sis vegades inferior a la mitjana dels joves de la seva edat». Amb aquests tres arguments –i alguns més– ha defensat aquest dimarts, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la titular d’Educació, Pilar Alegría, la nova llei de formació professional, que inicia ara la seva etapa parlamentària, amb el propòsit, sobretot, de dignificar aquests estudis.

La nova FP espanyola preveu, entre altres novetats, un ensenyament a la carta que s’adaptarà a les necessitats dels estudiants. Fins ara, l’única opció era realitzar un cicle complet, sigui del grau que sigui. Amb la proposta presentada ahir per Alegría, l’alumnat podrà realitzar microformacions, cursos especialitzats i elementals d’aproximadament 50 hores lectives en centres oficials. Aquesta microformació serà acumulable, així que els estudiants podran realitzar els cursos que puguin o vulguin per ampliar el seu currículum acadèmic. Al estar dins del sistema educatiu, tots tindran titulació oficial, al contrari del que passa en acadèmies privades, un sector dominat en moltes ocasions per l’intrusisme i la mediocritat acadèmica. 

Aquests cursos estaran disponibles per a qualsevol alumne, amb independència de la seva edat i formació. Fonts del Ministeri d’Educació expliquen que aquestes microformacions poden ser especialment interessants per a dones i homes de mitjana edat que vulguin reciclar-se laboralment després de quedar-se a l’atur i a qui la cura dels fills els impedeix cursar activitats acadèmiques més extenses.

Estudis en alça

Notícies relacionades

«Es tracta d’un projecte de llei de formació professional que justifica un projecte de país transformador i modernitzador a més de millorar la vida de moltes persones», ha insistit la ministra, que ha assegurat que des del primer moment neix d’una negociació i diàleg intens amb les comunitats autònomes, sindicats i empresaris, i que gràcies a les seves aportacions han pogut perfeccionar aquest model dual de l’FP. Alegría espera, a més, que aquesta tècnica de diàleg es mantingui i es produeixi en el Congrés dels Diputats. Amb l’augment d’un 20% d’estudiants a l’FP en els tres últims anys, la ministra està convençuda que Espanya «no pot permetre’s no tenir èxit en aquest aspecte, hem de donar una oportunitat d’ocupació digna a una generació de joves».

Entre els aspectes més destacats de la nova llei, el Govern ha remarcat que es tracta d’un projecte de llei dirigit a tota la ciutadania, ja siguin estudiants com treballadors. També és rellevant, en la nova proposta, la possibilitat de formació de pràctiques en empreses, l’adaptació d’aquesta llei en cada comunitat autònoma, la millora de la relació entre la formació professional i la universitat i la reducció de la taxa d’atur del país (amb especial interès en la juvenil).