Educació corregeix la LOMCE per evitar que es facin rànquings d'escoles

El ministeri publica una ordre que prohibeix la publicació de resultats de les proves de sisè de primària

La resolució fixa mecanismes per garantir l'anonimat d'estudiants i escoles en el qüestionari socioeconòmic

undefined22344863 barcelona 07 05 2013 sociedad pruebas de competenc160426133453

undefined22344863 barcelona 07 05 2013 sociedad pruebas de competenc160426133453

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

El Ministeri d'Educació ha fet marxa enrere en un dels punts més polèmics de la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE). Ha sigut a propòsit de les proves externes de primària, que tots els estudiants espanyols de sisè curs haurien de fer al maig, i en què els resultats, segons ha decidit ara el departament que dirigeix Íñigo Méndez de Vigo, no es faran públics fora de la comunitat educativa. Això significa que, a diferència del que s'havia previst inicialment en la llei dissenyada per José Ignacio Wert, no es podran confeccionar rànquings o classificacions d'escoles segons les notes obtingudes pels seus alumnes.

La rectificació la publica aquest dimarts el 'Butlletí Oficial de l'Estat' (BOE), en una ordre en què el ministeri regula com seran aquestes proves de sisè de primària als territoris que pertanyen al seu àmbit de gestió: Ceuta, Melilla i escoles situades a l'estranger, on les proves es portaran a terme els dies 11 i 12 de maig.

Educació atén, amb aquesta mesura, una petició feta des de fa temps per la comunitat educativa en conjunt i, especialment, pels pares dels alumnes, que havien demanat al Consell Escolar de l'Estat que es posessin "límits" a la informació que s'obtingui de la prova final de primària perquè "no sigui usada en cap cas per fer classificacions de centres".

INFORME NOMÉS PER A PARES I ESCOLES

Així, la resolució publicada al BOE preveu, en l'últim punt de l'articulat, una prohibició explícita a la publicació de notes. "Els informes de cada centre tindran difusió únicament a la seva comunitat educativa i els resultats de les avaluacions no es podran utilitzar en cap cas per a l'elaboració de classificacions de centres docents", diu. Només rebran un informe els pares de l'alumne i l'escola on l'alumne estudia, sense referències als resultats d'altres centres, com es fa des de fa anys amb les proves de competències bàsiques a Catalunya.

Notícies relacionades

Les dades sobre les condicions socioeconòmiques i culturals dels alumnes i dels centres educatius, subratlla l'ordre ministerial, s'obtindran a través d'uns qüestionaris que "seran en tot cas anònims, i es garantirà la confidencialitat de les dades durant totes les fases de l'avaluació". Educació insisteix, de forma especial, que s'apliquin "tots els mecanismes i procediments necessaris que assegurin aquest anonimat".

L'elaboració de rànquings, que propicien la comparació entre escoles, amb el risc que acabin derivant en l'estigmatització de les que obtenen més mals resultats, ha sigut un dels cavalls de batalla dels col·lectius que s'oposen a aquestes proves d'avaluació de primària, també denominades revàlides, tot i que no és obligatori que l'estudiant les aprovi per passar a l'ESO.