Enagás obre a la participació pública el corredor de l’hidrogen verd
El grup gasista es reuneix amb Illa i Paneque en l’inici de la consulta sobre l’hidroducte entre Barcelona i Marsella
Espanya es vol convertir en el gran hub internacional de l’hidrogen verd, com a gran productor i com a exportador en què molts confien que serà la nova revolució energètica per impulsar la descarbonització. I en aquest procés Catalunya està cridada a tenir-hi un paper protagonista i erigir-se en node crucial de connexió amb Europa i en pol industrial clau per impulsar un sector encara en potència.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, han conegut de primera mà els avenços en les grans infraestructures que sustentaran la revolució de l’hidrogen en una reunió a Barcelona amb la cúpula del gestor gasista Enagás, comandada pel seu president, Antonio Llardén, i el seu conseller delegat Arturo Gonzalo.
Enagás va posar en marxa ahir mateix el procés de participació pública del gran hidroducte submarí BarMar, que enllaçarà Barcelona amb Marsella i que és part fonamental del gran corredor europeu d’hidrogen verd H2med, que connectarà Espanya i Portugal amb França i Alemanya per exportar el gas verd produït a la Península. El tub recorrerà 400 quilòmetres des del port de Barcelona fins al sud de França.
En un procés simultani i coordinat entre Espanya (per Enagás) i França (pels seus homòlegs gals NaTran i Teréga), des d’ahir i fins al 2 de juliol estarà obert a Catalunya el Pla de Participació Pública (PCPP) de BarMar. Un procés amb què es recorreran els 42 municipis catalans costaners involucrats, amb punts d’informació. Els dos primers punts d’informació estaran disponibles dilluns que ve, a Barcelona i al Prat de Llobregat. El pla preveu, a més, cinc jornades participatives a Barcelona, Malgrat de Mar, Llançà, Palamós i Roses, a les quals podran assistir totes les parts interessades.
Els plans d’Enagás per apuntalar l’impuls de l’hidrogen verd (que utilitza electricitat procedent d’energies renovables per a la producció) consisteixen a construir una gran xarxa nacional de canonades per traslladar el gas verd dins del país, a més del corredor amb Europa. Una xarxa troncal de transport d’hidrogen que tindrà en Catalunya un dels punts neuràlgics, tant en producció d’hidrogen com de consum per part de la indústria local. Enagás ja fa mesos que desenvolupava un amplíssim procés de participació pública sobre aquesta enorme xarxa d’hidroductes per tot Espanya, i durant les últimes setmanes el desenvolupa a Catalunya.
Tres trams, dos eixos
Notícies relacionadesLa xarxa troncal d’hidrogen a Catalunya recorrerà 89 municipis i connectarà directament amb la planta de regasificació d’Enagás a Barcelona. El traçat a la regió estarà integrat per tres trams que formen part de dos eixos fonamentals: l’eix de la Vall de l’Ebre i l’eix de mediterrani. Tots dos confluiran a Catalunya per col·locar-la com a enllaç clau amb els corredors europeus. El disseny del traçat d’hidroductes prioritza el seu desenvolupament en paral·lel a la xarxa ja existent de gas natural.
"Aquest Pla Conceptual de Participació Pública a Catalunya posa en relleu que municipis, administracions i ciutadans formin part activa del desplegament de la xarxa troncal de l’hidrogen", va explicar el CEO d’Enagás, Arturo Gonzalo, després de la trobada amb Illa al Palau de la Generalitat. "La seva participació és essencial per construir una infraestructura estratègica clau per a la descarbonització de la indústria i el transport, que serà motor de desenvolupament econòmic i competitivitat del teixit productiu català i que alhora consolidarà Catalunya com a punt neuràlgic dins del mapa energètic europeu amb el corredor H2med", va afegir.
