«No estic pensant en això ara»
Puente evita parlar de responsabilitats de l’Administració per l’accident d’Adamuz i demana esperar la investigació
El ministre de Transport rebutja anticipar una possible culpa del Govern central per la col·locació de les vies i remarca que «no és moment» de posicionar-se mentre la CIAF manté totes les hipòtesis obertes
Sánchez i Juanma Moreno aparquen el xoc polític davant la tragèdia: «La coordinació és bona, no podem dir res més»
El presidente del Gobierno, Pedro Sánchez; el ministro de Transportes y Movilidad Sostenible, Óscar Puente, y la vicepresidenta primera y ministra de Hacienda, María Jesús Montero, en la zona afectada por el accidente ferroviario ocurrido en Adamuz. /
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha cridat aquest dimarts a la prudència davant les primeres interpretacions sobre l’accident ferroviari d’Adamuz i ha omès pensar en possibles càrrecs cap al Govern central. Així, en declaracions a Onda Cero, Puente, quan li han preguntat si l’Administració central assumiria una eventual culpa si es detectés un defecte de col·locació de les vies, que, tal com ha explicat, van ser col·locades el maig passat (fa vuit mesos), Puente ha conclòs la qüestió: «No em posicionaré en aquesta hipòtesi. No estic pensant en això ara».
Respecte a l’actitud de l’oposició, encapçalada per Alberto Núñez Feijóo, ha dit que «davant una desgràcia d’aquestes dimensions, l’últim que podem fer és tirar-nos els trastos pel cap», ha assenyalat. En resposta a les declaracions que va fer el dirigent del PP a Adamuz, on va lamentar que «el Govern no l’hagi informat», ha remarcat que el Govern no està oferint informació diferenciada a cap dirigent polític. «No donem informació personalitzada ni tenim res diferent a oferir a Feijóo que no donem a la ciutadania», ha afirmat, tot i que ha reconegut una interlocució fluida amb Andalusia perquè es tracta del territori afectat.
D’aquesta manera, el ministre ha rebutjat les especulacions que ja circulen sobre les possibles causes del sinistre i ha remarcat que, en el dia d’avui, «s’està apuntant a una tesi com se’n podrien apuntar 27 més». Segons ha explicat, el cotxe 6, que seria el primer a descarrilar segons una aproximació inicial, ni tan sols ha pogut ser analitzat encara pels científics, ja que es manté al lloc dels fets. «Ara mateix estem en pura investigació», ha assenyalat, i ha remarcat que un descarrilament es pot produir «en diversos punts d’un mateix cotxe» i que la CIAF treballa amb diferents hipòtesis obertes.
Inversions milionàries i modernització recent
Puente també ha respost als dubtes sobre una possible falta d’inversió o modernització de la infraestructura ferroviària, una idea que ha rebutjat de ple en relació amb aquest cas concret. «Per a aquest accident, és impossible afirmar que ha faltat inversió», ha afirmat. El ministre ha detallat que des del 2021 s’han invertit uns 700 milions d’euros en el tram afectat i que la línia es troba «en la fase final de seguretat». A més, ha recordat que, tot i que després de la crisi immobiliària hi va haver anys de desinversió, en els dos últims exercicis s’han superat els 6.000 milions d’euros d’inversió a la xarxa ferroviària espanyola.
En aquest context, Puente ha remarcat que en els últims anys s’ha prioritzat la xarxa convencional davant l’alta velocitat, i ha defensat que el sistema ferroviari espanyol es pot considerar «un dels millors del món». Sobre els carrils que seran ara analitzats al laboratori, ha precisat que van ser col·locats el maig de l’any passat, així que, si hi hagués un defecte, estaria vinculat a aquesta renovació recent. «Han estat funcionant més de vuit mesos sense que ningú hagi reportat anomalies a la via», ha afegit.
El ministre ha insistit que certes fallades, com una hipotètica ruptura de carril, no sempre ofereixen senyals previs perceptibles: «El corrent elèctric que discorre pel carril no ens avisa que alguna cosa va malament». En aquest cas, ha apuntat, es tractaria d’un problema estructural que només es pot determinar després de l’anàlisi tècnica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- A l’EMD Bellaterra ajorna la consulta sobre la seva annexió a Sant Cugat i busca una posició unitària davant Cerdanyola
- Borrasca Harry Desaparegut un home arrossegat per la riera de Palau-sator en un temporal que està provocant la crescuda dels rius
- Temporal de llevant Protecció Civil envia una alerta per crescuda de rius i risc d’inundacions a Catalunya
- «No estic pensant en això ara» Puente evita parlar de responsabilitats de l’Administració per l’accident d’Adamuz i demana esperar la investigació
- Rearmament europeu Sorpresa i inquietud entre els ciutadans de Noruega per l’avís del Govern de confiscació de béns en cas de guerra
