Estimació trimestral
El Banc d’Espanya eleva la previsió del PIB però alerta de futurs ajustos fiscals
La institució estima que l’economia espanyola creixerà el 2,9% el 2025, el 2,2% el 2026 i l’1,9% el 2027 a causa de la revisió de l’INE i la fortalesa del consum intern i la inversió
L’entitat adverteix de l’«esgotament del marge de desviació» del camí de despesa a partir del 2027
El Banc d’Espanya va anunciar ahir una "significativa revisió a l’alça" de les seves previsions sobre el creixement econòmic del país per a l’actual trienni, que ara se situen en el 2,9% el 2025, el 2,2% el 2026 i l’1,9% el 2027, davant el 2,6%, 1,8% i 1,7% que va calcular al setembre i en línia amb les estimacions del Govern de fa un mes (2,9%, 2,2% i 2,1%). Amb tot, l’organisme també ha advertit que la despesa pública neta computable registrarà a partir del 2027 una "desviació del camí compromès" amb la Unió Europea, cosa que "implicaria la necessitat d’escometre ajustos addicionals per complir amb el marc fiscal" comunitari.
La millora de la previsió del creixement del 2025 per part de la institució governada per José Luis Escrivá respon "fonamentalment" a la recent revisió a l’alça per part de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) de la seva estimació sobre l’evolució del PIB entre el 2022 i el 2024. En concret, el creixement acumulat entre el 2019 i el segon trimestre del 2025 va passar a situar-se en el 9,3%, davant el 8,8% calculat anteriorment. Això provoca que el punt de partida per a les previsions sobre l’any en curs i els següents sigui més elevat. En aquesta línia, el Banc d’Espanya estima que el creixement del quart trimestre serà "sòlid", d’entre el 0,6% i el 0,7%, en línia amb el 0,6% del trimestre anterior.
Fortalesa del consum privat
A aquest efecte se sumen la "fortalesa del consum privat, que ha superat les expectatives" (per l’evolució de l’ocupació, els salaris i el crèdit al consum) i la puixança de la inversió (que creix més que el PIB), així com una "valoració més positiva del sector exterior, sustentada en el significatiu dinamisme de les exportacions de serveis no turístics" (que estan en màxims històrics i també sobrepassen les previsions anteriors). Per al 2027, a més, calcula "preus de l’energia més baixos" respecte a les estimacions anteriors a causa de l’evolució esperada del petroli i l’electricitat. En qualsevol cas, la previsió no deixa de ser d’una "desacceleració gradual" cap a taxes més pròximes al creixement potencial de l’economia, estimat entorn del 2%.
Quant als comptes públics, el Banc d’Espanya preveu que el dèficit se situarà aquest any i el pròxim en els nivells previstos pel Govern (2,5% i 2,1%). En canvi, revisa "significativament a l’alça" la seva estimació del 2027 (del 2,3% al 2,5%, davant l’1,8% de l’Executiu), degut fonamentalment al recent acord del Govern i els sindicats per apujar el sou dels funcionaris (2,5% el 2025, 1,5% o 2% el 2026, 4,5% el 2027 i 2% el 2028). La seva estimació és que els ingressos públics continuïn guanyant pes sobre el PIB degut principalment a la decisió del Govern de no ajustar les tarifes de l’impost de la renda segons la inflació i a l’augment de les cotitzacions socials. Però això es veurà "totalment" compensat per la despesa més alta en pensions, sous públics, pagament per interessos del deute i inversió pública (inclòs en defensa).
La conseqüència, adverteix l’organisme, és que la despesa neta computable segons les regles fiscals europees podria situar-se per sobre del compromès amb Brussel·les el 2025 i 2026, si bé en termes acumulats des del 2023 l’esmentat creixement "podria ser encara dins del marge de flexibilitat que permeten les noves regles europees". El problema vindrà "a partir del 2027", a causa que aquell any es produirà la pujada més gran del sou dels funcionaris, unit a la resta de les partides que eleven la despesa i a l’"esgotament del marge de desviació" permès per les noves regles comunitàries. Per això el Banc d’Espanya, en línia amb l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), preveu una "desviació" del camí compromès que "implicaria la necessitat d’emprendre ajustos addicionals per complir".
Notícies relacionadesEn línia amb les seves previsions sobre el PIB, d’altra banda, el banc central ha millorat les seves estimacions sobre el mercat laboral, però també augurant una desacceleració dels seus ritmes de millora. Així, calcula que l’augment del nombre de persones ocupades passarà del 2,7% d’aquest any al 2% el 2026 i l’1,4% el 2027. La taxa d’atur, en el mateix sentit, moderaria el seu ritme de caiguda (al 10,6%, 10% i 9,6%, en línia amb les previsions del Govern). Això respondrà tant a la desacceleració de la creació d’ocupació com a l’increment de la població activa impulsat per l’augment de la participació laboral dels treballadors de més edat i per l’arribada d’immigrants "que, no obstant, s’aniria moderant en els pròxims anys".
El Banc d’Espanya també ha revisat a l’alça les previsions d’inflació per a aquest any (2,7%, dues dècimes més que al setembre) i el següent (2,1%, quatre dècimes més).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Viatges del president. Entre el 1993 i el 1996 Almenys vuit vols a l’avió privat d’Epstein
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- ASSAIG CLÍNIC Nou tractament per controlar els cucs intestinals
- Diumenge EL PERIÓDICO aborda en profunditat diversos temes de la metròpoli
- Susana Fuster, periodista i professora universitària: "L’important és com ho comuniques"
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- COMUNITAT DE RECERCA El grup assenyalat pels abusos de Flecha a la UB anuncia que es dissol
- REGNE UNIT Un exregidor ‘tory’, acusat de violar la seva dona amb cinc homes més
