Óscar Puente: "Estic valorant seriosament comprar trens a la Xina"

Óscar Puente: "Estic valorant seriosament comprar trens a la Xina"
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Acaba de fer dos anys al ministeri. ¿Quin balanç en fa i quines projeccions té?

Hi ha hagut un increment important del ritme d’execució. L’any passat vam executar més de 10.000 milions d’euros. Ja tenim per aprovar el Dora 3 ben aviat i són 13.000 milions d’euros per a aeroports i 7.000 milions per als ports. La previsió en l’àmbit ferroviari és incrementar la xarxa d’alta velocitat en 750 quilòmetres més, consolidar i millorar els dos nuclis principals de la rodalia, Rodalies i Rodalies Madrid. I a les carreteres hi tenim una xarxa madura amb una demanda de manteniment molt alta, amb més de 1.500 milions a l’any. Anem incrementant aquesta partida.

¿Té cap espineta?

En general m’agradaria més velocitat a l’hora d’emprendre els projectes. Tot va més lent del que m’agradaria.

¿Què és el que frena aquesta velocitat?

Hi ha una primera fase que és la dels estudis, permisos, sobretot ambientals, que consumeix massa temps. Però una altra espina clavada és el material rodador ferroviari. Necessitem molts més trens i trens més bons dels que tenim. I sembla impossible rebre trens en un termini raonable.

Ha mirat material al Regne Unit, Itàlia, la Xina...

A Europa tenim terminis de comandes que no baixen de 5 anys i també preus alts. Això fa que hàgim de mirar cap a altres direccions. A la Unió Europea tenim molts fabricants però que ara no estan en condicions de servir les comandes en el temps que cal.

¿Què demanen a Europa?

Tenim un problema d’escala. Els xinesos van amb un o dos fabricants enormes. I això els fa molt competitius.

¿Acabarem comprant trens a la Xina?

Sens dubte estic valorant seriosament la possibilitat de comprar trens a la Xina. No és pas cap joc. A més, la indústria europea necessita reaccionar i crec que algú s’hi ha de posar.

Deia que necessitem més trens. ¿Això està quantificat?

Aviam, són calés. És evident. Renfe prepara un concurs que traurà a primers d’any amb una primera compra amb el més urgent. Devem parlar de prop de 40 trens d’alta velocitat. I després hem de continuar comprant material de mitjana distància, material Avant, i material de la rodalia.

Notícies relacionades

¿Es tindrà cap consideració amb Talgo tenint en compte que es tracta d’una empresa espanyola i que, a més, la SEPI n’és accionista?

Tots els processos de compra van a concurs públic i, per tant, jo no podria dir que hi donaré preferència. Talgo té una cosa que de moment no té ningú i que és l’alta velocitat en rodolament desplaçable. Dic "fins ara», perquè els xinesos ja acaben d’homologar un tren de rodolament desplaçable a 350 per hora i que canvia d’ample sense haver de passar per cap mena d’infraestructura.

Temes:

Renfe Rodalies