Óscar Puente: "Estic valorant seriosament comprar trens a la Xina"
Acaba de fer dos anys al ministeri. ¿Quin balanç en fa i quines projeccions té?
Hi ha hagut un increment important del ritme d’execució. L’any passat vam executar més de 10.000 milions d’euros. Ja tenim per aprovar el Dora 3 ben aviat i són 13.000 milions d’euros per a aeroports i 7.000 milions per als ports. La previsió en l’àmbit ferroviari és incrementar la xarxa d’alta velocitat en 750 quilòmetres més, consolidar i millorar els dos nuclis principals de la rodalia, Rodalies i Rodalies Madrid. I a les carreteres hi tenim una xarxa madura amb una demanda de manteniment molt alta, amb més de 1.500 milions a l’any. Anem incrementant aquesta partida.
¿Té cap espineta?
En general m’agradaria més velocitat a l’hora d’emprendre els projectes. Tot va més lent del que m’agradaria.
¿Què és el que frena aquesta velocitat?
Hi ha una primera fase que és la dels estudis, permisos, sobretot ambientals, que consumeix massa temps. Però una altra espina clavada és el material rodador ferroviari. Necessitem molts més trens i trens més bons dels que tenim. I sembla impossible rebre trens en un termini raonable.
Ha mirat material al Regne Unit, Itàlia, la Xina...
A Europa tenim terminis de comandes que no baixen de 5 anys i també preus alts. Això fa que hàgim de mirar cap a altres direccions. A la Unió Europea tenim molts fabricants però que ara no estan en condicions de servir les comandes en el temps que cal.
¿Què demanen a Europa?
Tenim un problema d’escala. Els xinesos van amb un o dos fabricants enormes. I això els fa molt competitius.
¿Acabarem comprant trens a la Xina?
Sens dubte estic valorant seriosament la possibilitat de comprar trens a la Xina. No és pas cap joc. A més, la indústria europea necessita reaccionar i crec que algú s’hi ha de posar.
Deia que necessitem més trens. ¿Això està quantificat?
Aviam, són calés. És evident. Renfe prepara un concurs que traurà a primers d’any amb una primera compra amb el més urgent. Devem parlar de prop de 40 trens d’alta velocitat. I després hem de continuar comprant material de mitjana distància, material Avant, i material de la rodalia.
Notícies relacionades¿Es tindrà cap consideració amb Talgo tenint en compte que es tracta d’una empresa espanyola i que, a més, la SEPI n’és accionista?
Tots els processos de compra van a concurs públic i, per tant, jo no podria dir que hi donaré preferència. Talgo té una cosa que de moment no té ningú i que és l’alta velocitat en rodolament desplaçable. Dic "fins ara», perquè els xinesos ja acaben d’homologar un tren de rodolament desplaçable a 350 per hora i que canvia d’ample sense haver de passar per cap mena d’infraestructura.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
