Zona euro
El BCE manté els tipus en el 2% pel control de la inflació
L’autoritat monetària eleva les previsions de l’IPC i el creixement del PIB per al 2026
Sense sorpreses, com acostuma a passar. El consell de govern del Banc Central Europeu (BCE) va decidir ahir mantenir els tipus d’interès de referència a la zona euro sense cap canvi per quarta reunió consecutiva. El preu oficial dels diners a curt termini a la unió monetària, per tant, quedarà en el 2% en què està instal·lat des del juny passat. Això sí, la seva presidenta, Christine Lagarde, va refredar la possibilitat d’una pujada de tipus l’any que ve, encoratjada les últimes setmanes per l’ala més ortodoxa de la institució (els anomenats falcons).
"Reconfirmem que estem en una bona posició, que no vol dir que estiguem estàtics. Avui hi ha hagut una decisió unànime respecte a mantenir els tipus, però també hi ha hagut la visió unànime que totes les opcions han de seguir sobre la taula i que ens cenyim a l’enfocament de decidir reunió a reunió en funció de les dades, sense establir una trajectòria sobre els tipus ni una data concreta per a qualsevol moviment", va dir.
La banquera central francesa va voler d’aquesta manera contrarestar unes declaracions recents de l’alemanya Isabel Schnabel, consellera executiva del banc central, en les quals va afirmar sentir-se "bastant còmoda" amb l’expectativa del mercat que el pròxim canvi de tipus sigui una pujada i no una baixada, tot i que no es produeixi a curt termini. Davant aquest missatge, Lagarde va voler deixar clar que totes les opcions segueixen obertes en funció dels esdeveniments. "Una cosa que no ha canviat gaire (des de la reunió del consell d’octubre), i que en tot cas pot haver empitjorat, és la incertesa. I la incertesa no és una situació còmoda. Així que crec que tots patim aquest grau de falta de comoditat", va llançar.
Amb la inflació sota control i l’economia donant mostres de resiliència malgrat les incerteses globals, l’autoritat monetària es pot permetre continuar instal·lada en el mode esperar i veure. L’IPC de la zona euro s’està movent durant tot l’any al voltant de l’objectiu del BCE que estigui en el 2% a mitjà termini (al novembre va ser del 2,1%). I l’activitat econòmica, tot i que moderada, s’està mostrant més resistent de l’esperat: el PIB de la zona euro va créixer el 0,3% en el tercer trimestre, que són dues dècimes més que en el trimestre anterior.
Impuls de la demanda interna
Notícies relacionadesLes noves previsions semblen allunyar encara més la possibilitat de noves rebaixes de tipus, al contrari que fins fa uns mesos, quan s’esperava que el banc central aprovés una retallada fins a situar-los en l’1,75%.
La inflació del 2026, així, va ser revisada a l’alça perquè s’espera que la dels serveis "descendeixi més lentament", mentre que el creixement econòmic s’espera que sigui "més vigorós" que fa tres mesos per l’impuls de la demanda interna, amb la qual cosa dona més marge per no suavitzar la política monetària. Els experts del BCE, en concret, estimen ara que la inflació se situarà de mitjana en el 2,1% el 2025, l’1,9% el 2026, l’1,8% el 2027 i el 2% el 2028.
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- La UE busca un acord per finançar Ucraïna amb la seva credibilitat en joc
- A Sant Adrià Trobat un cadàver al mar a prop del Fòrum de Barcelona
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Foster contra la nimietat
- El nou festival del Poble Espanyol es dirà BARTS
- Marçal Girbau, director de Barnasants: «¿Per què reben subvencions els grans festivals si no en necessiten per sobreviure?»
- CITA MULTITUDINÀRIA La música catalana es mobilitza per Palestina
- La mostra de cançó d’autor obre nova etapa i expandeix horitzons
