L’H, centenari com a ciutat | La superfície comercial

El Gran Via 2 canviarà de mans per atraure els visitants de la Fira

El centre hospitalenc surt a la venda amb vuit establiments més per 1.600 milions d’euros en ple procés d’ampliació per crear més zones verdes i allotjar nous restaurants

El Gran Via 2 canviarà de mans  per atraure els visitants de la Fira
4
Es llegeix en minuts
Sabina Feijóo Macedo
Sabina Feijóo Macedo

Redactora informació econòmica

ver +

Dos anys després de l’anunci d’una ampliació de més de 9.100 metres quadrats, arriba la notícia que el Gran Via 2 es posa a la venda, en el marc d’una macrooperació valorada en més de 1.600 milions d’euros que afecta nou centres comercials que la família Balkany té a Espanya. Així és com el centre comercial s’enfronta a un doble procés de transformació, en un context marcat per l’expansió de la Fira de Barcelona, la competència creixent i els nous hàbits de consum.

El centre Gran Via 2 ha mantingut xifres sòlides durant els seus més de 23 anys —el 2024 va rebre 16,5 milions de visitants i va registrar taxes d’ocupació superiors al 90%—, però el mercat ha canviat. El polígon sobre el qual es va construir té un ús més terciari. Els visitants i usuaris, amb la progressiva instal·lació de multinacionals i una Fira en metamorfosi, són més variats. I l’e-commerce ja és una realitat que obliga el comerç físic a adaptar-se. La pregunta és si el gegant comercial està preparat per afrontar aquests canvis.

Un aparador del nou districte

Inaugurat l’octubre del 2002, el Gran Via 2 va ser el primer dels grans centres comercials en obrir les portes dins del denominat nou districte econòmic de l’Hospitalet. Era el preludi d’un canvi urbanístic profund en una zona que, fins a principis dels 2000, havia sigut un polígon industrial. Va caldre esperar fins a la primavera del 2003 perquè Ikea obrís les portes. I fins al 2008, per a l’arribada de grans companyies com KPMG, Gallina Blanca, Werfen i Olympus.

En aquest context, el Gran Via 2 va ser el primer aparador del nou districte. L’estètica, que estava inspirada en el Trafford Centre de Manchester i firmada per l’estudi d’arquitectura Chapman Taylor, apostava per un neoclassicisme exuberant, "columnes de marbre importades, grans obeliscos, llums artesanals a l’estil italià i esferes armil·lars pensades per impressionar", explica la periodista Dulce Valero, que va cobrir la inauguració i l’evolució urbana de la zona durant més de 15 anys.

El present del Gran Via 2

El centre sempre ha sigut propietat del grup LSGIE, un grup immobiliari propietat de la família francesa Balkany, i ha estat gestionat per LSGI-SCC. Tanmateix, l’octubre d’aquest any va anunciar-se la seva venda, en el marc d’una operació de desinversió dels Balkany en nou centres comercials a Espanya per un preu conjunt de 1.600 milions d’euros.

Segons fonts del sector, la decisió respon a un canvi de cicle intern en la família Balkany, que opta per reduir la seva exposició a Espanya després de quatre dècades. Però també coincideix amb un moment en què el capital torna a mirar al retail, en què les afluències i vendes creixen entre el 3% i el 5% anual, la penetració de l’e-commerce a Espanya continua lluny de la britànica o alemanya i el finançament s’ha normalitzat després del xoc pandèmic.

Adaptació a les tendències

La venda arriba en paral·lel a un procés de renovació que busca adaptar-se a les noves tendències en el sector i ajustar la seva oferta al visitant professional de la Fira. Des del centre comercial expliquen que l’ampliació (de 9.000 metres quadrats i pactada amb l’Ajuntament de l’Hospitalet després d’un pagament d’11,7 milions) afegirà 4.000 metres quadrats de sostre comercial pel costat de la cantonada del carrer Física amb Ciències, on s’aixecaran dos nous volums, i incorporarà més de 10 restaurants. Mentrestant, a l’extrem del carrer Literatura l’ampliació serà d’un únic nivell, mantenint l’escala original.

El projecte aposta per integrar zones verdes, paisatgisme i més espais oberts. "No serà un abans i un després radical, sinó una evolució coherent amb la identitat del centre", assenyalen des de la gestió del centre. És a dir, més restauració, més oci, més exteriors i més serveis per justificar així la visita, en un context dominat per les compres en línia. I, sobretot, aprofitar la seva proximitat a la Fira de Barcelona, a la Ciutat de la Justícia i als nous hotels de l’entorn.

Notícies relacionades

"No hi ha cap mena de dubte que la Fira està fent una aposta molt sòlida per aquest entorn. El Gran Via 2 es troba en un pol d’atracció en plena expansió: l’ampliació de la Fira, el desenvolupament urbanístic de la Marina del Prat Vermell, l’ambiciós projecte del Biopol de l’Hospitalet (començarà el 2026) i el futur soterrament de la Gran Via transformaran la zona en un nou referent urbà. En aquest context, ja treballem en sinergies amb la Fira, amb hotels, amb empreses de l’entorn i amb la mateixa ciutat, i continuem oberts a reforçar aquestes col·laboracions. L’objectiu és generar oportunitats compartides i oferir serveis per a visitants, congressistes, professionals i veïns", expliquen des del Gran Via 2.

Catalunya és al costat de Cantàbria, Extremadura i les illes Balears una de les regions amb densitats en centres comercials més baixes, amb entre 189 i 228 metres quadrats de superfície bruta per llogar per cada 100 habitants, segons l’Associació Espanyola de Centres Comercials (AECC). L’Hospitalet, segona ciutat de Catalunya en població, concentra dos equipaments comercials: La Farga, amb 18.000 metres quadrats, i el Gran Via 2, amb 54.600 metres.

Temes:

Ikea