Accions en tota la cadena del motor
El document que recull les 25 mesures acordades entre el Govern i la indústria de l’automòbil aborda des de la innovació en el disseny d’un vehicle, la seva fabricació i compra fins al reciclatge.
El nou full de ruta acordat entre el Govern i la indústria automobilística per mantenir Espanya com a segon fabricant europeu i accelerar la transició al vehicle elèctric fixa 25 mesures agrupades en diversos eixos (oferta, demanda, competitivitat, infraestructura de recàrrega i nova mobilitat). Entre les mesures estrella destaquen les ajudes directes a la compra i instal·lar més punt de recàrrega, però l’àmbit d’actuació és molt més ampli.
blindar la capacitat productiva.
Una de les mesures centrals per a la reindustrialització elèctrica cerca adjudicar noves plataformes de vehicles electrificats a les plantes espanyoles, reforçar la cadena de subministrament des de la mineria i el refinament fins a les gigafactories de bateries i components, i reduir la dependència asiàtica. El pla manté i reforça el Perte VEC, al qual s’afegeixen 580 milions d’euros addicionals, i desplega el Pla Innovem i les línies PTAS per finançar projectes d’R+D col·laborativa en bateries, electrònica, software i vehicle connectat, amb el compromís de simplificar tràmits perquè les ajudes arribin a temps a la fàbrica. El pla planteja equiparar les deduccions per Innovació Tecnològica a les d’R+D, de manera que actualitzar una línia de producció o digitalitzar processos tingui un premi fiscal similar al d’un projecte d’investigació clàssica. Es reforça el reconeixement de determinats processos automotrius com a electrointensius i s’impulsen incentius fiscals per substituir el gas per energies renovables –biogàs, hidrogen verd– en forns de pintura, fosa i altres processos crítics.
Demanda i ajudes.
El nou Pla Auto Plus (Auto+) estarà dotat amb 400 milions d’euros el 2026 i s’aplicarà directament en el concessionari, sobre la factura, sense avanços ni esperes de mesos per cobrar-la. També es crea un fons estatal gestionat directament pel Govern, que assumeix la tramitació i el pagament, evitant el codi postal de l’ajuda que ha marcat el MOVES, amb comunitats sense crèdit i milers de clients en llista d’espera. Les ajudes a la compra de cotxes elèctrics i a la instal·lació de punts de recàrrega es canalitzaran a través d’una plataforma digital única, amb informació en temps real sobre fons disponibles i estat de la sol·licitud. El pla proposa una revisió del sistema fiscal de l’automòbil per vincular-lo més a l’ús i a les emissions reals i menys a paràmetres tradicionals, penalitzant especialment la circulació de vehicles molt antics i contaminants.
infraestructura de recàrrega.
Es fixa una planificació nacional de punts de càrrega per províncies i corredors prioritaris, amb objectius anuals i coordinació a través del GTIRVE. També es dona prioritat per a zones rurals i "zones ombra". Aquí entra en joc el nou MOVES Corredors, dotat amb 300 milions d’euros, destinat a desplegar punts de recàrrega en trams de carretera i àrees rurals on avui no hi ha prou oferta i la rendibilitat privada és limitada. El pla cerca que les grans vies comptin amb estacions de 150-350 kW cada 50-100 quilòmetres, de manera que viatjar amb un vehicle elèctric resulti previsible i sense por de l’autonomia del cotxe. També es busca agilitzar les llicències. Així, els punts d’alta potència es declaren d’utilitat pública, amb l’objectiu de reduir terminis de permisos urbanístics i de connexió elèctrica, un dels colls d’ampolla que el sector denuncia.
nou ecosistema de mobilitat.
Es planteja un marc comú per a les zones de baixes emissions que limiti el caos normatiu actual entre ciutats i faciliti la planificació de l’usuari i de les flotes. Espanya es dota d’un marc legal per a proves i desplegament de nivells 4 i 5, amb la vista posada a atraure projectes pilot i centres d’enginyeria lligats al vehicle connectat. Es defineix un estàndard per mesurar l’empremta de carboni dels vehicles i les bateries produïdes a Espanya, alineat amb els requisits europeus. Es desenvolupen normes de seguretat, responsabilitat i traçabilitat per a plantes de reciclatge de cel·les, mòduls i components electrònics. El pla preveu incentius per reutilitzar bateries en aplicacions estacionàries d’emmagatzematge energètic, allargant el seu cicle de vida i generant un nou negoci associat.
Es crea una estructura de seguiment amb plenari, comissió executiva, taula territorial i grups de treball específics (R+D, demanda i infraestructura, nova mobilitat) que es reuniran de forma periòdica per mesurar l’avanç de les 25 mesures i ajustar el rumb. El pla identifica el liti i altres minerals crítics com a peces clau de l’autonomia industrial i advoca per facilitar projectes miners i de refinament sota criteris de sostenibilitat. Es prioritza el desplegament de xarxes 5G en corredors logístics i industrials vinculats a l’automoció, clau per a la logística just-in-time i el vehicle connectat. L’Administració es compromet a renovar progressivament les seves flotes amb vehicles zero emissions fabricats a Espanya o a la UE.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- L’empresa Corominas deixa un deute de 200.000 euros
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- ÒBIT La il·lustradora i muralista Amaia Arrazola mor als 41 anys
- La Vall d’Hebron tanca 272 llits a l’estiu per falta de diners
- Dades del padró La població estrangera de Barcelona es multiplica per 16 des de finals del segle XX
- Serveis ambientals Veolia integra la marca Agbar, però manté la d’Aigües de Barcelona
- Resultats Inditex firma el millor benefici de la seva història en els 9 primers mesos del 2025
- Viatge oficial del president Pont entre Europa i Llatinoamèrica
- Jornades organitzades per Prensa Ibérica El sector immobiliari afronta amb rècord inversor el repte de l’accés a la vivenda
- Alerta veterinària Els ramaders opinen que s’està actuant "bé" i amb "celeritat"
