"Nosaltres no juguemen aquesta lliga"

Diversos eixos comercials de Barcelona esperen una adhesió mínima als descomptes del Black Friday, més per obligació que no per convenciment. En alguns negocis el malestar va més enllà, com l’empresa de calçat Castañer, que demà tancarà les botigues en senyal de protesta.

"Nosaltres no juguemen aquesta lliga"
2
Es llegeix en minuts
P. C.

"No hi ha Black Friday que s’ajusti a la nostra manera de ser", carreguen. "No hi ha Black Friday que compensi el nostre treball artesanal, compromís amb la sostenibilitat i amor pel que és natural", apunten. "Volem fer les coses d’una manera diferent, estar cada vegada més a prop del canvi real, fer passos cap a una producció cada vegada més sostenible i honesta". Foc. Demà l’empresa de calçat Castañer abaixarà la persiana i bloquejarà el seu comerç electrònic. Ho farà per escenificar la seva oposició al Black Friday, cita de consum que, des de fa uns anys, inaugura la campanya de Nadal.

Tot i que no seran gaires els que en segueixin l’exemple ("no té gaire sentit tancar un dels dies de més consum de la setmana i en aquestes dates", opina un comerciant), sí que són diversos els que comparteixen el malestar.

Un sondeig informal de l’associació Barcelona Comerç entre els seus socis la setmana passada concloïa que de prop 200 negocis que formen part de l’eix Sants-Les Corts, tot just 8 pretenen participar activament en el Black Friday. Igual al barri de Sant Andreu: d’aquests mateixos 200, com a màxim potser una dotzena faran servir els descomptes i promocions com a reclam. Una tercera part dels socis de Comertia –empreses familiars catalanes però, la majoria, cadenes al capdavall– també han decidit voluntàriament no participar en la festa.

"En els eixos amb més presència de cadenes està més estès", raona el president de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, que posa també l’exemple del representant dels comerciants del barri de Sant Antoni: no tancarà, però sí que farà, com ha fet altres anys, campanya a les xarxes socials sobre per què no celebrarà el Black Friday. "És del seu contingut més vist i més aplaudit pel seu públic", afirma, com a prova gairebé irrefutable que els seus clients comparteixen la filosofia.

Diferències amb els EUA

Notícies relacionades

El seu punt és que cada vegada menys comerços s’afegeixen al Black Friday i que els que sí que hi participen ho fan gairebé per obligació, perquè el seu competidor ho fa. "Ha anat a la baixa per una qüestió de sentit comú: és absurd fer una campanya de descompte just abans del moment de més consum de l’any", defensa Puig, que considera que als Estats Units, d’on sorgeix aquesta campanya, sí que té sentit perquè és posterior al Dia d’Acció de Gràcies, que és un dels esdeveniments de més consum de tot l’any en el mercat nord-americà. "Hem importat una cosa que no sé a qui beneficia", afegeix.

No es respira, en tot cas, la bel·ligerància d’altres anys. "Els nostres tenen molt clar que això és per a les grans empreses i el comerç electrònic; nosaltres no juguem en aquesta lliga; juguem en una altra", ratifica el president de Barcelona Comerç. Probablement és perquè, també el petit comerç porta un any considerablement bo. "L’única amenaça és la renda disponible de les famílies", exposa Puig. "Hi ha un increment dels lloguers, així que la renda que va directament a consum quotidià baixa", s’explica.