Rafael Ruiz i Pedro Calef, Ebro EV Motors: "Ebro ja dona feina a gairebé 3.000 persones a Espanya"
Fa gairebé quatre anys, Nissan va tancar la seva històrica factoria de la Zona Franca de Barcelona. Avui el seu buit l’ha omplert una empresa nova, que recupera una altra marca històrica, en aliança amb un fabricant xinès. Ebro compleix el seu primer any de vida i els seus dos màxims dirigents reben EL PERIÓDICO.
«Facturarem 600 milions d’euros el 2026 i vendrem entre 25.000 i 30.000 cotxes»
¿Quan es va anunciar el tancament de Nissan en algun moment els va passar pel cap que avui estarien en aquesta mateixa fàbrica produint els seus propis cotxes?
Sí, de fet, quan vam veure per la tele que tancava Nissan recordo que ens vam trucar i vam dir: "Escolta, doncs seria una bona opció...». Després vam pensar que, ui, no, no (rialles)... I al final som aquí.
¿D’on treuen aquesta confiança per veure’s capaços de succeir un projecte com el de Nissan?
Hem de començar a ser conscients que podem fer coses. Espanya és el segon fabricant d’Europa en automòbils, però no hi ha centres de decisions com sí que hi ha a Alemanya o a França. I sempre hem cregut que aquí hi ha molt potencial, hi ha molt coneixement, tècnics d’altíssim nivell, comparable a qualsevol altre país de primer nivell i es poden fer coses grans.
¿Com descriurien l’actual moment d’Ebro?
Fatigant, perquè és un projecte que comporta milers d’hores de molta gent. Tenim més de 300 persones treballant en enginyeria i unes altres 600 en les línies de muntatge, en tres torns. Durant l’últim any hem invertit 85 milions d’euros en la nova línia de soldadura, muntatge i pintura. La majoria de coses les estem fent amb proveïdors locals, francesos, alemanys i xinesos. Hem fet un procés de localització, afegit de valor i de crear valor al nostre país i al nostre territori. En el grup tenim ja 1.500 empleats directes i entre 2.500 i 3.000 si en sumem directes i indirectes.
Fa poc van presentar resultats amb unes vendes d’unes 9.000 unitats durant els tres primers trimestres del 2025. Públicament van dir que l’objectiu era acabar l’any amb uns 20.000 cotxes venuts, difícilment podran complir-ho...
En borsa [cotitzen a BME Growth] vam dir 13.500 unitats i ho complirem. En l’aspecte comercial sempre intentes imprimir una mica d’optimisme, però el pla de negoci l’estem complint. L’important també és la facturació i estem veient que els cotxes de més valor afegit estan tenint unes bones vendes, com l’S700 híbrid endollable, l’S800 híbrid endollable i esperem l’S900, que presentem ara.
¿Els cotxes de gamma mitjana alta són l’aposta de la companyia?
Cal cobrir la demanda del mercat, que passa per vehicles més grans, però també pels petits, sobretot a Europa.
¿Quina és la previsió de vendes, segons el pla de negoci, per a l’any que ve?
La previsió és facturar uns 600 milions d’euros [el doble del previst per a aquest exercici]. Estaríem entorn dels 25.000 o 30.000 cotxes. Allà també és clau la nostra xarxa de concessionaris. L’any passat vam començar amb 30 concessionaris, en el dia d’avui ja en són més de 85 i acabarem aquest any a prop dels 120. Tenim ja totes les províncies d’Espanya cobertes, que ja és un fet rellevant, i ara estem ampliant capil·laritat en diferents zones. En l’àmbit internacional, començarem a vendre a Portugal i l’Europa de l’Est.
¿Aquesta xifra inclou també l’acoblament de models del Grup Chery, el seu soci?
No, això són vendes només d’Ebro. De Chery està previst acoblar unitats de l’Omoda 5 i Jaaeco durant el 2026. El que passa és que per a nosaltres, com a companyia Ebro, la nostra prioritat són els vehicles Ebro. No podem compartir xifres, però els volums d’elèctric són més aviat baixos.
¿Per què al mercat de cotxes elèctrics li està costant tant arrencar a Europa?
Tenim clar que el cotxe elèctric és el futur. L’híbrid endollable és un vector que ens ajuda molt en aquesta acceptació del cotxe elèctric en àmbit de societat. Tenir un motor de gasolina per si tens un viatge o qualsevol cosa, dona molta seguretat al client.
¿Quant temps creu que s’allargarà aquesta transició de l’híbrid endollable a l’elèctric pur?
Els híbrids endollables d’avui no tenen res a veure amb els de fa cinc anys. Avui són cotxes elèctrics que porten un motor de gasolina. Just acabem de fer una prova de l’Ebro S700 i hem fet més de 1.370 quilòmetres amb una càrrega [elèctrica] i un dipòsit [de gasolina].
¿Quan Ebro fabricarà un elèctric pur?
De data tancada no en tenim encara, o almenys públicament.
Notícies relacionades¿Abans del 2030?
Abans del 2030, sí.
- La torre de la Sagrada Família que va veure Gaudí fa 100 anys
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- Nadia Comaneci: "Em van posar un 10, però sempre vaig pensar que ho podria haver fet millor"
- Espanya va edificar el 2024 només un 14% dels pisos que necessita
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: al seu despatx."L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- La vella estació de la Sagrera és bé d’interès històric
- Patrimoni Montserrat renovarà l’històric telefèric i n’ampliarà la capacitat
- Seguretat Els Mossos calculen que hi ha 4.000 delinqüents amb risc de reincidir
- Operatiu Kanpai contra la multireincidència. Balanç de sis mesos El pla deixa 470 detinguts, 180 investigats i 24.000 identificats
