El CEO de Marugal diu que hotels més cars castiguen la classe mitjana

Pablo Carrington critica que molts establiments augmentin les seves tarifes sense haver millorat els seus serveis

El CEO de Marugal diu que hotels més cars castiguen la classe mitjana
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La tarifa que els hotels cobren als seus clients pujava el setembre de mitjana a 131 euros per habitació i nit, un 5% més que fa un any i un 40% més que abans de la pandèmia. Aquestes dades responen a un augment generalitzat del preu dels hotels, que amenaça el turisme de classe mitjana a Espanya, segons el conseller delegat del grup Marugal, Pablo Carrington.

"Ens hem carregat el turisme de classe mitjana a Espanya perquè tothom ha apujat els preus", afirma en una entrevista amb EL PERIÓDICO. Carrington explica que el que ha passat és que molts hotels han apujat els seus preus "per apuntar-se al carro d’altres que s’han reformat i han millorat els seus serveis". "I no pot ser, hi ha d’haver de tot. Hi ha d’haver hotels de 150 euros, hotels de 250 euros i hotels de 800 euros", defensa aquest gestor.

Segons ell els principals perjudicats d’aquesta pràctica són "els bars i restaurants", que han patit una pèrdua de clients. "L’hotel que abans cobrava 150 euros i que ara ha pujat a la parra i cobra 350 euros sense fer cap reforma el que fa és allunyar els seus clients. I els que pateixen són els bars i restaurants del voltant perquè són els que s’alimentaven d’aquests clients", afegeix Carrington.

Aquest gestor, especialitzat en hotels de quatre i cinc estrelles, compta amb un total de 14 establiments i 954 habitacions entre Espanya, Suïssa, França i Portugal sota el paraigua del grup Marugal. Es tracta d’establiments independents que es caracteritzen per tenir cadascun el seu propi segell, com la fortalesa militar de Cap Rocat, a Mallorca; l’agroturisme de Torralbenc, a Menorca; un edifici de finals del segle XIX, a Madrid (Urso), o l’hotel Michelín Aquelarre, a Sant Sebastià. I cal sumar-ne tres més aquest any: un a Tavira (Portugal) i dos més a París i la vall del Loira, tots dos a França.

La companyia no té "encara" cap establiment a Catalunya, malgrat que aquesta és la principal comunitat receptora de turistes, tant nacionals com internacionals, a causa que "no ha sorgit l’oportunitat". "No m’ho han ofert. I se m’acudeixen un parell d’hotels que tant de bo em truquessin i em diguessin: ‘Te’n donem la gestió’, perquè els agafaria encantat. Però no ha sorgit encara l’oportunitat", reconeix Carrington, sense revelar el nom d’aquests dos establiments.

Luxe diferencial

El gestor posa sempre tres condicions per llançar l’ham a un hotel: mida (mai molt grans), ubicació (accessible) i diferenciació (una cosa que els faci únics). L’objectiu és mirar d’aconseguir el que ell descriu com el luxe diferencial, que separa del luxe estàndard d’establiments de grans marques com per exemple Four Seasons o Ritz Carlton i molt més encara d’altres ensenyes més petites com Meliá o Riu, que han apostat en els últims anys per reposicionar els seus hotels en la gamma més alta.

"El client està disposat a pagar un prèmium per alguna cosa que que li recordi que ha estat a Madrid i no que miri al voltant i digui que no sap si és a Torí, Manchester o Lisboa", explica. Carrington fuig, així, del "luxe estàndard" i del "luxe massificat" i es dirigeix cap a un concepte que defineix com "l’antiestandardització". La fórmula que ha trobat és aconseguir hotels independents que són diferents entre si, però que tenen en comú la seva capacitat per diferenciar-se sense necessitat de donar-se suport a cap marca.

El gestor es mostra rotund al preguntar-li per una hipotètica unió amb una marca gran. "Mai", diu. "Jo entenc que un hotel de 400 habitacions necessita una marca, perquè la meitat de l’hotel l’omplirà gent motivada perquè és membre de programes de fidelització com Bonvoy, de Marriott, o de Hilton Honors. Però quan baixes a un hotel de 80 habitacions o de 30 el factor de fidelització és menys important i els clients venen a l’hotel simplement perquè els agrada".

Booking i la IA

Notícies relacionades

Carrington reconeix que l’inversor té avui "menys por" a operar un hotel independent gràcies a plataformes com Booking i "a la intel·ligència artificial que permet que qualsevol client pugui accedir a aquesta oferta, cosa que abans no passava". "Això fa que l’hoteleria independent cobri més força", afirma.

De fet, els hotels del grup Marugal estan "molt ben posicionats" i en alguns mercats fins i tot s’arriben a situar per davant de grans transatlàntics del sector com Ritz Carlton.