La gran apagada apuja un 80% el pes del gas enla producció d’electricitat
Entre el 28 d’abril, dia de la gran apagada a la península Ibèrica, i l’1 de juliol la generació d’electricitat amb gas (cicles combinats) va augmentar 78% respecte a la mitjana abans de l’apagada. L’any anterior, en el mateix període, l’increment d’aquesta tecnologia era de tot just 5%. I els mesos següents aquest increment s’ha consolidat i ha creat un "efecte esglaó", al qual s’afegeix l’augment de la demanda i menys presència de renovables en el sistema.
Així s’exposa en un estudi elaborat per la consultora PwC per a la patronal d’Enagás i Naturgy, Sedigas, amb què el lobby aspira a convèncer la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) del paper "crucial" d’aquesta tecnologia en la transició energètica i, així, obtenir més diners per les activitats regulades a partir del 2027.
Es tracta de les activitats de distribució (gasoductes que transporten el gas fins al consumidor final), del transport (els gasoductes més grans) i de la regasificació de gas natural (conversió del gas en estat líquid a gasós), que són activitats regulades per llei, que paguen els consumidors mitjançant les factures de gas.
Excés de retribució
En el vigent període regulatori 2021-2026, les empreses acusen una reducció acumulada en els ingressos de 2.495 milions davant el període anterior, segons els càlculs de PwC, després que la CNMC retallés el pagament a aquestes activitats regulades en el període anterior pel fet de considerar que estaven sobreretribuïdes. S’hi afegiria una altra retallada estimada en uns 2.405 milions d’euros el pròxim període regulatori (2027-2032), si no hi ha canvis en la metodologia retributiva.
I aquesta nova tisorada volen evitar les empreses, que adverteixen que, si no hi ha una correcció, la retribució del pròxim període regulatori minvaria "la seva capacitat de mantenir les infraestructures".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- VISITA DEL PAPA LLEÓ XIV 1,2 milions d’assistents, gairebé mig milió d’hòsties consagrades i 8 mil voluntaris: les xifres de la missa del Corpus a Madrid
- Al minut Guerra de l’Iran, en directe: última hora | Nova negociació entre els EUA i l’Iran per aconseguir la pau
- Pensionistes Una dona haurà de retornar 22.918 euros d’una pensió per tenir el fill empadronat a casa
- Primàries a Barcelona Els candidats de Junts expliquen el seu projecte a EL PERIÓDICO: ¿Quina seria la seva primera decisió? ¿Quina relació volen amb Puigdemont?
- Teràpia comunitària Dones grans contra la soledat i l’edatisme: “Hem après a gaudir de la vida”
