Enfortir Europa com a repte urgent en un món nou
El Foro Cajamar de Geopolítica, celebrat al Palau de les Arts i organitzat per Cajamar, va reunir a València algunes de les veus més autoritzades per reflexionar sobre el paper d’Europa en un món en transformació. Els experts van oferir una mirada tan brillant com diversa, entre l’optimisme i el pessimisme, sobre el futur del continent.
El president del BCC-Grupo Cajamar, Bernabé Sánchez-Minguet, va obrir la jornada amb un missatge de gratitud i esperança. Va recordar la capacitat dels valencians per aixecar-se davant l’adversitat, evocant la riuada del 57, i va traçar un paral·lelisme entre aquell esforç col·lectiu i la necessitat actual d’afrontar un món "en plena incertesa i evolució".
L’exdirector de Chatham House, Robin Niblett, va definir el moment actual com una "nova guerra freda" entre els Estats Units i la Xina, amb quatre fronts —econòmic, militar, tecnològic i ideològic— en els quals Europa es veu atrapada entre els dos gegants. No obstant, va apuntar una nota d’optimisme: "Aquesta guerra freda no és global. El comerç, com l’aigua, sempre troba el seu curs".
El president del Consell Econòmic i Social d’Espanya, Antón Costas, va oferir una mirada esperançada, amb diverses al·lusions a la visió optimista del món de Sant Agustí. Va defensar que les crisis poden ser oportunitats i va encunyar el concepte de "crisi òptima": prou intensa per provocar canvi, però sense destruir l’essencial. "De l’apocalipsi de la covid va néixer la unió fiscal més gran de la nostra història", va recordar, reivindicant el model social europeu com "una promesa de prosperitat compartida".
En contrast, el codirector de l’Institut d’Estudis sobre Conflictes i Acció Humanitària, Jesús A. Núñez Villaverde, va dibuixar un panorama inquietant: "Hi ha 59 conflictes actius al món, la xifra més alta del segle". Va denunciar la debilitat estructural de la UE i va advertir que, sense unitat política ni defensa comuna, Europa corre el risc de quedar al marge de la història.
Notícies relacionadesL’exministra d’Exteriors Ana Palacio va tancar el debat amb una defensa apassionada d’una Europa més forta, amb menys burocràcia i més estratègia comuna. "El poder avui es mesura tant en megawatts com en míssils", va afirmar. "Només una combinació de normes i armes ens permetrà conservar els nostres valors".
La jornada va incloure a més cinc diàlegs amb empresaris d’èxit -Joaquín José Font de Mora, conseller delegat de Vidres; Araceli Císcar, consellera delegada del Grup Dacsa; Antonio Luque, president de Dcoop; Vicente Boluda, president de Boluda Corporación Marítima; i Enrique Polo de Lara, vicepresident i director per a Espanya de Salesforce- i va acabar amb les paraules del president de Cajamar, Eduardo Baamonde, que va resumir l’esperit del fòrum: "Hem d’aprendre a gestionar la incertesa. I si hi ha un país capaç d’anticipar-se i adaptar-se, aquest país és Espanya".
- Cues pel 48 Open House Barcelona
- Problemes de repartiment «Paquet no entregat per no ser a casa»: el volum de feina i les penalitzacions, darrere d’aquest ‘truc’ dels repartidors
- El bloc progressista del CGPJ acusa la presidenta de trencar el consens
- Forta, valenta i decidida
- La dona sense pèls a la llengua
- 17-A FOTOS | Així es roda ‘Cronos’ a la Rambla de Barcelona: la pel·lícula sobre els atemptats del 2017
- Acte a Castella i Lleó Sánchez titlla d’«indecent» que Mazón segueixi al capdavant de la Generalitat: «¿Algú sap on és Feijóo?»
- Investigació en curs Detinguts dos sospitosos pel robatori al Louvre
- Bones notícies per a les famílies: Hisenda exonera amb més de 1.000 euros les famílies amb majors de 65 anys
- Cas obert La família de Pol Cugat, el jove assassinat en una plantació de marihuana, demana una altra vegada a Google que l’ajudi a trobar el seu cos
