Cita empresarial
L’empresa familiar situa l’absentisme com el principal risc per a l’economia
El ‘lobby’ IEF, reunit a Burgos en el seu congrés anual, manté en un aprovat la situació d’Espanya
La falta de perfils qualificats i els canvis normatius també preocupen el col·lectiu

Un aprovat justet. Els directius de les empreses familiars mantenen la seva valoració sobre la situació econòmica, amb 5,66 punts en una escala de 0 a 9 lleugerament per sobre dels 5,55 punts de l’any passat. Però situen l’absentisme laboral com el principal risc econòmic a què s’enfronten. Així ho traslladen els directius de les cent empreses familiars més grans del país, integrats a l’Institut de l’Empresa Familiar (IEF), segons l’enquesta interactiva que s’ha portat a terme entre els assistents al 28è Congrés, que se celebra ahir i avui el Burgos.
A Espanya, les empreses familiars representen el 70% de l’ocupació i el 60% del producte interior brut (PIB). I entre aquestes s’inclouen noms tan grans i populars com Mercadona, Santander, Puig, Acciona o Barceló, els representants de les quals s’han citat a la ciutat castellanolleonesa. Quasi la meitat dels presents (48%) creuen que hi haurà un moderat augment de l’activitat en el curt i mitjà termini, amb una "limitada creació d’ocupació"; mentre l’altra meitat (47%) creu que el creixement serà "fràgil" i sense creació neta d’ocupació. Això sí, els empresaris familiars són optimistes sobre l’esdevenir de les seves pròpies corporacions per a l’any vinent. La majoria espera un augment de la xifra de vendes per al 2026 (61%) i el 52% confia incrementar la plantilla, mentre el 39% preveu mantenir el nivell d’ocupació actual, amb la qual cosa els pessimistes són menys.
Però el gran protagonista de l’any és l’absentisme. El nombre de treballadors que falten diàriament al lloc de treball s’ha convertit en la principal preocupació d’aquests empresaris, al costat de dos clàssics d’altres edicions, com són la dificultat per trobar professionals qualificats, així com els canvis regulatoris (a tots els nivells, europeus, nacionals i també regionals), que van ser les dues principals preocupacions de l’any passat per a aquestes companyies.
"Veiem dues amenaces i núvols negres. Una d‘aquestes és l’absentisme, que supera el 7,4%, gairebé el doble que Europa, i una altra és la falta de talent. Són dos temes que hem de fer-nos mirar, sobre com podem abordar-los", va reiterar el president de l’IEF i president d’Hijos de Rivera (matriu d’Estrella Galicia), Ignacio Rivera. El dirigent va demanar més Europa per fer front als Estats Units i la Xina enmig de la polaritat global i les tensions geopolítiques. "Només representem el 14% del PIB mundial i som un 6% de la població mundial. Europa ha de despertar", va dir.
Prop de 600 persones, inclosos representants institucionals, líders empresarials i experts, passaran entre ahir i avui pel fòrum, que aquest any té el lema Origen– Destinació. I precisament sobre les seves arrels i els seus reptes s’ha centrat aquest any la segona part de l’enquesta empresarial. En el primer cas, entre els motius a què al·ludeixen les empreses per mantenir-se al seu territori d’origen, els empresaris situen el "compromís i responsabilitat amb l’entorn (treballadors, proveïdors, etcètera)" així com l’arrelament.
No obstant, també reconeixen l’"escassetat de professionals disposats a treballar al seu territori" com la principal dificultat (71% dels vots) per mantenir aquestes empreses al lloc d’origen. Segons un informe elaborat per McKinsey per al lobby, aquest tipus de companyies tenen una facturació 1,5 vegades més gran fora de Catalunya i Madrid, amb seus en ciutats com per exemple Sevilla, la Corunya, Burgos, Aranda del Duero o Jerez de los Cavalleros.
En el segon cas, sobre les aspiracions futures, guanyar dimensió i expandir-se a fora i garantir el relleu generacional són els principals reptes d’aquestes empreses.
Telefónica i Santander
A més dels empresaris i dels polítics convidats a inaugurar la jornada, ahir van intervenir en la cita anual del lobby de l’empresa familiar el president de Telefónica, Marc Murtra, i el conseller delegat de Santander España, Ignacio Juliá. Murtra va revelar que el nou pla estratègic que presentarà el 4 de novembre tindrà el focus posat a liderar el procés disruptiu que s’espera en el sector de les telecomunicacions a Europa.
Por la seva part, el conseller delegat de Santander España, Ignacio Juliá, va reclamar una reducció de les càrregues burocràtiques i marcs regulatoris al país "que incentivin la innovació i no la frenin". "Els grans canvis sols tenen sentit si es tradueixen en més competitivitat, les empreses necessitem un entorn que afavoreixi la inversió", va dir.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La salut mental ja mou 2.500 milions i atrau els fons
- Connexió amb Singapur a les 3.00
- Barcelona, protagonista Ringana aspira a créixer a Europa des de Parets del Vallès
- TELEVISIÓ I MAS ¡Salta la sorpresa a Europa!
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA L’Espanyol torna al groc per celebrar el 125è aniversari
- Futbol El Marroc oposita a gran potència
- Guardó Ramon Besa, distingit amb el premi Ofici de Periodista