Aena tanca la porta a compartir la gestió dels aeroports regionals

Lucena assegura que el marc normatiu actual fa "impossible" un canvi de model que permeti l’entrada de governs autonòmics

Aena tanca la porta a compartir la gestió dels aeroports regionals
2
Es llegeix en minuts
ORIOL PUIG TOMÀS

Maurici Lucena, president i conseller delegat d’Aena, va explicar ahir que l’actual marc normatiu espanyol impedeix que els governs autonòmics entrin en la gestió dels aeroports regionals espanyols. Ho feia després que TCI, segon accionista del gestor aeroportuari, advertís que si la pressió de diferents governs autonòmics prospera les seves inversions estaran en risc.

En el marc de les Jornades Empresarials de s’Agaró en un diàleg amb Martí Saballs, director d’Informació Econòmica de Prensa Ibérica, Lucena va voler llançar un "missatge de tranquil·litat als accionistes, treballadors i clients de la companyia", assegurant que no hi hauria canvis en el model actual. En aquest sentit, va emfatitzar que l’actual marc normatiu, compost per diverses normes i jerarquies legals, fa "impossible" un canvi en el model de gestió d’Aena i del sistema aeroportuari espanyol. "De marc normatiu només n’hi ha un", va insistir, descartant qualsevol possibilitat de modificació en l’estructura societària o accionarial de la companyia sota les condicions actuals.

El president d’Aena va reconèixer l’impacte de la publicació de la carta de TCI, un dels fons d’inversió més importants del món, i va assumir la seva responsabilitat com a líder de la companyia per aclarir la situació. "Quan un dels accionistes més rellevants fa públic un comunicat, l’obligació de la direcció és explicar les coses clarament", va assenyalar.

En el mateix acte, el president d’Aena va celebrar que el Govern hagi desencallat l’ampliació de l’aeroport del Prat. "Si tot va bé, estarà acabada l’any 2033", lamentant que "s’han perdut quatre o cinc anys, perquè la primera proposta d’Aena és del 2019". "Jo crec que l’ampliació que es farà és extraordinària. L’aeroport de Barcelona és un dels grans aeroports d’Europa, que competeix amb el de Madrid, però alhora són complementaris", va assegurar el president d’Aena.

Lucena considera que amb l’ampliació, Barcelona podrà rebre molts més vols de llarg radi, els quals es complementaran amb l’oferta actual, amb les condicions "necessàries, però no suficients", perquè es desenvolupi un hub (centre d’operacions i connexió per a una o diverses aerolínies) a Barcelona. Això, va explicar Lucena, dependrà del que dicti el mercat.

En aquest mateix acte, Lucena es va mostrar optimista sobre el futur de l’aeroport de Girona. Segons la seva opinió, a part del creixement orgànic que té l’aeròdrom de Vilobí d’Onyar, fins que no es completi l’ampliació del Prat, part del creixement previst a Barcelona es desplaçarà Girona, que "creixerà molt".

Conflicte amb Ryanair

Notícies relacionades

En el marc del conflicte amb Ryanair per les taxes aeroportuàries, Lucena va criticar l’aerolínia irlandesa per la seva "lamentable política de comunicació plena de mentides i mitges veritats". "És una empresa excel·lent en el sentit operatiu, però sorprèn per la gran quantitat de tonteries que diu habitualment", va afirmar.

El president d’Aena va tancar la seva intervenció explicant la preocupació d’Aena i altres gestors aeroportuaris per la ciberseguretat, en la qual inverteixen cada vegada més. Respecte al ciberatac que va afectar la setmana passada diversos aeroports europeus, inclòs els de Londres, Berlín i Brussel·les (aquest últim es va veure obligat a cancel·lar desenes de vols), Lucena va declarar que l’esdevingut "va ser un fet que va afectar un proveïdor de línies aèries i de l’aeroport". "Un aeroport pot controlar algunes coses, però no totes [...]; la ciberseguretat ha passat a ser una de les grans preocupacions de les empreses aeroportuàries i línies aèries", va remarcar.