La Generalitat vol avançar l’horari de les obres per evitar els pics de calor
Sàmper busca que els ajuntaments permetin iniciar abans els treballs a la via pública a l’estiu
Un treballador de la construcció beu aigua, la setmana passada. | JORDI COTRINA /
La Generalitat vol avançar els horaris de treball de les obres a la via pública durant l’estiu i que els peons comencin a treballar més d’hora, per així evitar prolongar les jornades durant les hores de més sol. El conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va citar ahir les entitats municipalistes, les diputacions i els agents socials per començar a preparar les mesures de prevenció de riscos laborals que regiran el pròxim estiu.
Els riscos vinculats a l’estrès tèrmic cada dia són més perillosos i aquest estiu a Catalunya s’han hagut de lamentar dues morts presumptament vinculades amb episodis de calor extrema: una treballadora de la neteja municipal de Barcelona i un temporer de la fruita a Alcarràs. Conscients a la Generalitat que és necessari extremar les mesures de prevenció per minimitzar la possibilitat que episodis així es repeteixin, des de la Conselleria d’Empresa i Treball volen anticipar-se i moure fitxa.
Sàmper va crear ahir un grup de treball amb la Federació Catalana de Municipis (FMC), l’Associació Catalana de Municipis (ACM), les quatre diputacions, patronals i sindicats per acordar accions concretes que garanteixin que durant un episodi de calor intensa es posen en marxa les mesures necessàries per garantir la salut i la seguretat dels treballadors. "Igual que tenim molt clar que els incendis s’apaguen a l’hivern, també hem de tenir molt clar que les possibilitats de reduir els riscos per estrès tèrmic que generen les onades de calor han de treballar-se al més aviat possible", va afirmar ahir Sàmper.
El maig del 2023, el Ministeri de Treball va aprovar un reial decret mitjançant el qual s’ampliava la protecció dels treballadors durant els episodis de calor extrema i es creava un sistema d’alertes pel qual s’obliga les empreses a prendre mesures específiques de protecció si l’Aemet o el Meteocat donen l’alerta taronja o vermella. Si les companyies no poden garantir la salut dels seus empleats, llavors queda prohibit treballar a l’aire lliure. El problema de la normativa és que no contempla pràctiques concretes i aquí és on vol incidir la Generalitat.
Mesures concretes
Una de les mesures que té a sobre de la taula la conselleria i que ja en governs anteriors es va mirar de posar en marxa és modificar els horaris de treball a la via pública. La idea és que les obres comencin abans, quan el sol encara no escalfa tant, i així poden acabar abans. Un desplaçament de les càrregues de treball beneficiós per als treballadors però que si no s’ha implementat fins ara ha sigut per les reticències d’alguns ajuntaments. I és que començar les obres abans pot implicar començar a fer soroll abans, i això pot molestar el descans dels veïns. El repte ara de la conselleria serà pactar per mirar de conciliar els dos interessos.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Polítiques públiques Les cinc claus de la reforma de l’administració de Catalunya: de la reducció de la burocràcia a l’ús de la IA
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Quan un sistema emmalalteix, també emmalalteix la confiança
- Expedient obert Investiguen una escola d'educació especial de Blanes per presumptes maltractaments a alumnes amb autisme
- Gent gran sola La teleassistència de Barcelona rep 35 trucades diàries d’avis per «conversar per soledat»
- MOVIMENTS AL PP Feijóo reivindica Mazón com a víctima d’una «caça de bruixes» que li ha donat «una lliçó» a Sánchez i demana a Vox que «faciliti» el substitut
