Barcelona, protagonista
La joiera que va canviar de professió i ja té 19 centres psicològics
Centres Torguet, la cadena de centres de teràpia psicològica cofundada per Mercè Torguet i el seu fill Maurici Badia, aspira a arribar a totes les capitals de província d’Espanya.
Mercè Torguet es va criar com a filla única en una família de joiers. I com és habitual en el món de les empreses familiars, va créixer amb l’expectativa que, algun dia, ella portaria el negoci. I així va ser, fins que es va trobar amb una segona realitat recurrent en les pimes: topava amb els seus pares, que no li deixaven portar la joieria com ella volia.
"Vaig tenir una crisi d’ansietat i una crisi existencial en un moment en què tenia 30 anys i estava embarassada del tercer fill". Potser el vent no bufava a favor de fer grans canvis laborals, però la Mercè es va tirar de cap a la piscina: la seva recent crisi de salut va fer que es matriculés en Psicologia, que va cursar a distància a la UNED, i amb 34 anys ja exercia la seva nova professió.
Amb el pas dels anys, va arribar a tenir el seu propi centre a Terrassa. Aquesta història, però, salta dues dècades en el temps fins al moment en què aquesta psicòloga, picada per la curiositat, va fer una petició ben peculiar al seu fill Maurici Badia, de professió emprenedor: "Jo també vull ser a Instagram". El Maurici no ho va veure clar: "El que hauries de fer és obrir un altre centre".
D’aquesta voluntat de fer servir les xarxes socials per arribar a més gent, mare i fill van començar a fixar les bases de Centres Torguet, que s’ha convertit avui a tota una xarxa de clíniques de psicologia a Espanya, amb 19 centres. El primer va ser una inversió del Maurici, en la qual la seva mare no va voler participar. "Soc de la vella escola", s’excusa. I, al veure que funcionava, van arribar dues rondes d’inversió consecutives.
La primera, el 2023, va servir per aixecar 125.000 euros en l’entorn professional de Badia, que ja havia emprès en el passat i que va fer pujar a nou els centres de Torguet, tots a Catalunya i un a Saragossa. La segona, d’un milió d’euros i amb presència de fons, va servir per ampliar la xarxa a 19 centres, tots propis i defugint el model de franquícies.
Els números permeten a aquesta empresa familiar mirar al futur amb ambició. Segons explica Badia, els nou primers centres ja aporten un ebitda (resultat abans d’interessos, depreciacions i impostos) positiu. Segons els seus càlculs, l’empresa assolirà el break even (el moment en què ja no té pèrdues) durant el segon trimestre de l’any que ve. ¿Quin és el secret? ¿Que potser funcionen a aquest ritme tots els centres de psicologia?
La cofundadora del negoci explica que aposten per un perfil de psicòleg (tenen un equip de 90 professionals) que sigui "molt humà". Així mateix, han centralitzat les tasques d’administració a través d’un call center i un únic servei de recepció, de manera que els costos fixos de cada centre baixen. I hi ha un últim detall: com a centre gran que són, no únicament atenen particulars, sinó també els pacients que els arriben a través d’una mútua.
Així, amb una plantilla de set persones van atendre 20.000 visites el 2024 i aspiren a arribar a les 30.000 aquest any. La facturació també va a bon ritme: segons assenyalen les dades de l’empresa, van facturar 300.000 euros el 2023, 830.000 euros l’any passat i aspiren a aconseguir els 1,3 milions aquest 2025.
Mercè Torguet afirma que ha viscut com a professional el creixement que ha experimentat el sector arran de la creixent sensibilitat per la salut mental. "Hi ha un boom. Abans, al psicòleg hi anaves si tenies una malaltia mental; avui, hi pots anar sense cap malaltia, perquè passes un mal moment", apunta.
Però no tots els tabús estan superats. D’entrada, a Torguet volen créixer a les capitals de província o a les ciutats grans, perquè "als pobles no vas al psicòleg per una qüestió de privacitat, perquè tothom es coneix". De fet, l’empresa testa actualment com funcionen les consultes en centres a peu de carrer respecte als que són en un pis superior d’un edifici, on la privacitat és més gran.
Lliçons de Hannun
Notícies relacionadesL’altre cofundador del negoci, Maurici Badia, és al capdavant del seu segon gran projecte, després d’impulsar la firma de mobles online Hannun. La companyia, després d’un inici prometedor, va viure serioses dificultats. Fundada el 2018, encara no ha aconseguit guanyar diners i, malgrat que va sortir en borsa amb una valoració de 31 milions d’euros, el valor de les accions ha caigut en picat fins a perdre el 90%. Badia, que manté la condició de conseller a Hannun encara que ja no té accions en aquesta empresa, assenyala que l’experiència li ha donat unes quantes lliçons. La principal, "que no importa quants diners aconsegueixis aixecar en el teu projecte, perquè això no et garanteix arribar on vols".
¿El va intimidar saltar dels mobles als centres de psicologia? "No –somriu–, això és com Matrix: jo només veig números i lletres". Aquesta empresa cofundada per una mare i un fill té tota l’ambició i es proposa arribar als 50 centres el 2028, si és possible obrint en totes les capitals de província espanyoles. A Badia no l’espanta pas, el repte: "Porta la mateixa feina un centre que cinquanta".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Un clàssic "Autèntiques i picants": el bar de Rubí aclamat per les seves patates braves
- El CNI combat a Àfrica les màfies de la immigració irregular
- Comerç El mercat de l’Abaceria tornarà a obrir l’estiu vinent
