Transport aeri
Ryanair desafia el Govern i retalla un milió de places de vols a Espanya
Aena acusa l’aerolínia de "xantatge" i l’Executiu central afirma que no se sotmetrà a "decisions arbitràries d’una companyia"
La companyia tanca la base de Santiago i deixa de volar a Vigo, Tenerife Nord, Valladolid i Jerez

Ryanair aplica la tisorada després del seu desacord amb Aena. L’aerolínia irlandesa va anunciar ahir que retalla en gairebé un milió de places la programació d’aquest hivern, amb una reducció del 41% de la seva capacitat als aeroports regionals (600.000 places) i un 10% a les Canàries (400.000 places), després que el gestor aeroportuari anunciés l’augment de 68 cèntims de les tarifes aeroportuàries. Tant Aena com el Ministeri d’Indústria i Turisme van censurar la decisió de Ryanair.
En concret, l’aerolínia tancarà la seva base de Santiago de Compostel·la i reduirà la seva operativa en un 80% en aquest aeroport. També eliminarà tots els vols a Vigo i a Tenerife Nord, i reduirà la seva capacitat a Astúries (-16%), Santander (-38%), Saragossa (-45%) i Vitòria (-2%). A les Canàries cancel·larà 36 connexions directes entre els aeroports regionals i Gran Canària, Lanzarote i Fuerteventura. I mantindrà tancades les bases de Valladolid i Jerez, que va clausurar aquest estiu.
La majoria de les retallades s’aplicaran a partir de l’inici de la campanya d’hivern (que comença a finals d’octubre i acaba a finals de març), excepte en el cas de Vigo, que s’aplicaran a partir de l’1 de gener del 2026. Això no implica necessàriament que la companyia redueixi els seus vols al conjunt d’Espanya, ja que a falta de conèixer la seva programació general sí que reconeix que augmentarà el nombre de seients en aeroports grans, com Màlaga o Alacant. No així a Barcelona, perquè es troba al límit de la seva capacitat, mentre que a Girona creixerà "una mica", segons fonts de la companyia.
Si se sumen les retallades d’aquest estiu –800.000 seients menys després del tancament dels aeroports de Jerez (Cadis) i Valladolid (Castella i Lleó) i la reducció de trànsit a Vigo, Santiago, Saragossa, Astúries i Santander–, la reducció de capacitat ascendirà a uns dos milions de seients el 2025. Seria el 3% del total de passatgers que l’aerolínia transporta arreu del país (62 milions, segons dades de la mateixa companyia).
Contra la pujada de tarifes
"Els aeroports regionals estan buits al 70%. No són gens competitius i, si Ryanair se’n va, no hi ha ningú que vulgui volar allà. I hi ha altres opcions per a nosaltres a Europa, hi ha països on els preus baixen, com el Marroc, Itàlia, Hongria o Suècia", va desafiar el conseller delegat d’Aena, Eddie Wilson. El gestor aeroportuari va anunciar a finals de juliol que incrementarà les tarifes aeroportuàries un 6,5% per al 2026, fins als 11,03 euros per passatger, cosa que representa una pujada de 68 cèntims.
I vet aquí el problema. L’aerolínia considera que les tarifes dels aeròdroms regionals han de ser més reduïdes que les dels grans perquè siguin més competitius: "El problema als aeroports regionals és que no transporten la mateixa quantitat de passatgers que els grans i el marge s’estreny".
La companyia qualifica Aena de "monopoli" i assenyala directament el Govern espanyol, a qui acusa de no fer res com a accionista majoritari d’Aena (l’Estat té el 51% del capital del gestor aeroportuari). "El Govern d’Espanya hauria de preguntar-se quina és la política regional per a aquests aeroports buits", va insistir Wilson, després d’augurar que moltes d’aquestes instal·lacions tancaran durant els pròxims anys.
Aena, per la seva banda, va defensar que la revisió de les taxes "no respon a cap decisió capritxosa", sinó que es regeix per la llei. "Al contrari del que sosté Ryanair, ni el Govern d’Espanya ni Aena poden modificar al seu aire les tarifes aeroportuàries que la llei defineix perquè cometrien una il·legalitat", no va dubtar a afirmar el president d’Aena, Maurici Lucena, en un comunicat.
Notícies relacionades"Si els aeroports espanyols evolucionessin segons les exigències, el somiqueig, els entabanaments i la pèssima estratègia d’extorsió de Ryanair, a mitjà i llarg termini, els aeroports deixarien de funcionar bé (com ho fan en l’actualitat) i no serien sostenibles financerament", assegura Lucena a la nota, al mateix temps que qualifica de "fariseisme, mala educació i xantatge" la seva política de comunicació.
"No ens sotmetrem a les decisions arbitràries d’una companyia, mantindrem sempre un diàleg però des del respecte i des de la defensa de l’interès general", va afirmar el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu. D’aquesta forma, Aena buscarà altres aerolínies que vulguin ocupar les rutes que deixa lliures Ryanair. "Treballarem per diversificar els operadors que puguin omplir l’abandonament de possibles connectivitats", va afirmar el ministre..
- Restauració Tanquen una desena de bars i restaurants de la Costa Brava després del suïcidi del propietari
- Tornada al col·legi Catalunya arrenca el curs escolar amb el repte d’atendre un 30% de l’alumnat amb necessitats educatives especials
- Multada una empresa per deficiències als barracons dels socorristes
- Sexe, mentides i especial informatiu
- Kim i Lionel Logchies, el matrimoni del museu revelació de BCN
- Moviments geopolítics La Xina escenifica amb la desfilada militar el seu anhel per un nou ordre mundial
- Albares. Lluita contra el narco "Espanya utilitza mètodes policials, no militars"
- Trump qualifica de "bonica cerimònia" i "impressionant" l’exhibició de Pequín
- Accident a Portugal Almenys 15 morts i 18 ferits al descarrilar un funicular a Lisboa
- Pròxim Orient L’ONU acusa Israel d’atacar amb granades el seu personal al Líban