El PP proposa desbloquejar sòl per construir 9 milions de pisos
La mesura plantejada permetria elevar un 25% el parc total d’habitatge a Espanya
El Partit Popular mou fitxa en matèria de vivenda i va presentar ahir en les Corts una proposició no de llei (PNL) amb mesures urgents per desbloquejar sòl en el qual construir a mitjà i llarg termini més de nou milions de vivendes, que permetrien elevar en un 25% el parc total d’habitatges existents a Espanya. La formació conservadora va denunciar a més el bloqueig al Congrés dels Diputats per part del Govern de la seva llei antiokupació.
Juan Bravo, vicesecretari d’Hisenda, Vivenda i Infraestructures del PP, va assenyalar que l’Executiu ha promès "durant anys la construcció de 183.000, 40.000 o 50.000 vivendes i cap xifra s’ha complert". Bravo va remarcar la baixa inversió pressupostària del Ministeri de Vivenda i Agenda Urbana en els últims dos anys: "El 2024, va deixar d’executar el 67%, percentatge que suposaria haver invertit més de 2.800 milions en vivenda. Amb dades fins al juny, l’execució és del 5,3%, pitjor. La vivenda no era una preocupació el 2018 quan va arribar Pedro Sánchez a la Moncloa i set anys després és un drama nacional".
Procediments administratius
La proposta del PP per posar fi a la crisi d’accessibilitat que registra el país és la presentació en les Corts d’una proposició no de llei amb mesures urgents per desbloquejar sòls i augmentar la producció de vivenda assequible, que serà debatuda pròximament en la Comissió de Vivenda i Agenda Urbana. "L’arrel del problema està en l’existència d’un enorme volum del sòl bloquejat on es pot construir. A Espanya, hi ha terrenys amb planejament programat per promoure fins a 9,3 milions d’habitatges, però 6,8 milions d’aquestes s’ubiquen en terrenys amb planejaments que no han sigut desenvolupats. Si desbloquegem aquesta situació podríem incrementar el parc total en un 25%, però actualment es veu obstaculitzat per procediments administratius llargs, que poden trigar entre cinc i 25 anys", va resumir Bravo.
La proposició no de llei és una reforma de l’actual llei del sòl, que estableix incentius per agilitzar la urbanització de terres, amb augments de l’edificabilitat màxima quan aquesta es destini parcialment o totalment a vivenda protegida, mecanismes extraordinaris de desbloqueig del sòl en municipis d’alta demanda residencial i una simplificació i digitalització dels procediments i tràmits administratius i urbanístics, com la concessió de llicències, una decisió que reduiria terminis i càrregues burocràtiques, que des del PP xifren en 20.000 euros per vivenda. I s’insta a identificar el sòl públic infrautilitzat propietat d’administracions i empreses públiques per destinar-lo al lloguer assequible i social.
Fonts d’Habitatge expliquen que la proposta del PP suposa "reincidir en les receptes fracassades que van portar a l’anterior bombolla immobiliària, com liberalitzar el sòl", i afirmen que és una iniciativa "buida i insuficient".
- Novetat editorial Es pot defensar racionalment la immortalitat? Un assaig proposa una resposta
- Activitat parlamentària Penes d’1 a 3 anys de presó per robar un mòbil: les claus de la llei contra la multireincidència
- L’actualitat del club blanc Mbappé: "Això del genoll equivocat no és veritat"
- champions league El Barça es recrea amb el Madrid
- Apunt Nou, deu i onze
