La gigafactoria de Tesla a València entra en punt mort

La multinacional nord-americana congela el projecte en plena caiguda de les vendes a Europa davant l’auge dels seus rivals

Instal·lacions de Tesla. | EL PERIÓDICO

Instal·lacions de Tesla. | EL PERIÓDICO / 5

1
Es llegeix en minuts
RAMÓN FERRANDO

El projecte de Tesla per obrir una gigafactoria de cotxes elèctrics a València està en punt mort. La necessitat de la multinacional nord-americana d’obrir una nova planta a Europa s’ha refredat en plena caiguda de les seves vendes al continent davant l’auge dels seus rivals (encapçalats per Volkswagen, que ja és el grup que més cotxes elèctrics ven a la UE). La multinacional va firmar el juny del 2023 un memoràndum d’entesa (MOU) amb la Generalitat per aixecar la planta a València després de trobar uns terrenys que s’ajustaven als seus plans a Xest. L’acord, firmat amb els responsables del Consell que va liderar Ximo Puig després de mesos de negociacions, incloïa la tramitació de la iniciativa com a projecte territorial estratègic. Aquesta fórmula es va utilitzar amb èxit amb la gigafactoria de Volkswagen a Sagunt i permet agilitzar tots els tràmits administratius i l’adquisició del sòl necessari per construir la megaplanta de producció de cotxes elèctrics.

Notícies relacionades

Mesos després, la negociació la va assumir directament el Ministeri d’Indústria. Durant aquest temps, la situació de Tesla ha canviat radicalment per la guerra comercial oberta pels Estats Units i pel posicionament polític d’Elon Musk, CEO de la companyia. Les vendes de Tesla a Alemanya van caure un 55% el mes de juliol malgrat que la compra d’elèctrics va registrar un fort creixement del 58% i ja representen un 18,4% de les matriculacions.

La firma que lidera Elon Musk a penes va vendre 1.110 unitats a Alemanya al juliol. Tesla, que té la seva única gigafactoria europea a Berlín, ha passat de ser la marca número u en vendes a Alemanya (primer mercat de l’automoció a Europa) a la catorzena. I és que la popularitat de Tesla a Europa ha caigut en picat després del salt a la política de Musk de la mà de Donald Trump (fins a la seva ruptura) i pel seu suport explícit al partit d’ultradreta germànic Alternativa per a Alemanya (AfD). L’empresa també va tenir el mes passat fortes caigudes a tot Europa.

Temes:

Tesla Volkswagen