Ministeri de Consum

Multa a set firmes de comerç ‘online’ per falses rebaixes en el Black Friday

Les empreses, que hauran de pagar fins a 350.000 euros, primer apujaven els preus i després aplicaven un descompte fictici

Multa a set firmes de comerç ‘online’ per falses rebaixes en el Black Friday

WEBLOYALTY - Archivo

1
Es llegeix en minuts

El Ministeri de Consum ha sancionat set empreses de comerç online per fer falses rebaixes durant la temporada de descomptes del Black Friday, segons una nota remesa als mitjans. El departament dirigit per Pablo Bustinduy no ha revelat el nom de les companyies sancionades per apujar els preus de diversos productes en els dies previs al 29 de novembre per abaixar-los al seu preu original durant el període de rebaixes i mostrar aquests productes als consumidors amb un percentatge de descompte. Aquestes pràctiques han sigut sancionades com a infraccions greus, cosa que ha derivat en multes que s’han elevat fins a gairebé els 350.000 euros i la prohibició de repetir aquesta conducta en el futur.

Consum assegura que aquests fets suposen un incompliment de l’article 20 de la Llei d’Ordenació del Comerç Minorista, ja que aquesta norma estipula que per mostrar els descomptes en un producte és necessari indicar com a preu de referència el menor preu que hagi tingut el producte en els 30 dies anteriors al descompte. "Les falses rebaixes suposen un engany directe per als consumidors, ja que incompleixen el que diu la llei en relació amb el percentatge d’oferta aplicat", exposa.

De les set empreses que han sigut sancionades, tres han admès haver dut a terme aquestes pràctiques enganyoses i han decidit no recórrer, abonant les multes per pagament immediat. Les quatre empreses restants no han admès la culpa, cosa que ha suposat que les seves sancions siguin més elevades. A més, Consum ha conclòs un vuitè expedient que suposa l’assumpció per part de l’empresa d’una sèrie de compromisos encaminats a modificar les seves conductes amb l’objecte de respectar la normativa vigent.

Notícies relacionades

Monitoratge de preus

El ministeri va monitoritzar centenars de preus durant el Black Friday al que es corresponen aquestes multes, el del 2023, utilitzant l’eina Price redution tool, que ha sigut desenvolupada per la Comissió Europea i permet monitoritzar en temps real si les ofertes anunciades en èpoques d’elevat consum compleixen la normativa sobre indicació de preus. Actualment, des de Consum es manté oberta una investigació sobre possibles falses rebaixes en venda online en el Black Friday del 2024.

Temes:

Black Friday