Gestió aeroportuària

El Govern busca assessoria legal per afrontar l’ampliació de l’aeroport

Una empresa amb experiència a Europa s’encarregaria de redactar les compensacions ambientals derivades de l’allargament de la pista

A Amsterdam i Rotterdam la CE va exigir més espais per a espècies amb alt valor ecològic

El Govern busca assessoria legal per afrontar l’ampliació de l’aeroport
3
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

La Generalitat busca una consultoria ambiental amb experiència europea que ofereixi assessorament sobre com cal abordar les compensacions ambientals per l’ampliació de l’aeroport proposada per l’Executiu de Salvador Illa. La Conselleria de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha licitat un contracte per disposar d’una anàlisi tècnica independent que avaluï les mesures necessàries per contrarestar l’impacte de l’allargament de la pista del mar sobre els espais naturals del delta del Llobregat, que es van publicar ahir en la plataforma de contractació de l’Executiu.

El Govern ja té clar que perquè les obres rebin la llum verda de la Unió Europea, que manté obert un litigi pel mal estat dels aiguamolls pròxims, serà imprescindible presentar un pla que inclogui la creació de noves àrees inundables i asseguri millores per a les llacunes ja existents. A Transició Ecològica ja pensen en alguns espais, com la finca dels Reguerons (propietat del FC Barcelona), per renaturalitzar i gestionar.

No obstant, el suport d’una companyia amb experiència a Europa pot ser útil per mirar d’assenyalar totes les accions que es portaran a terme per reforçar les àrees protegides. Es tracta de treballar amb qui parla la mateixa llengua que Europa i coneix d’una manera detallada els estrictes requeriments sobre com s’ha d’encaixar una infraestructura d’aquesta magnitud en un espai d’alt valor ambiental.

Aquesta licitació es produeix poques setmanes després de l’anunci de l’acord entre el Govern i Aena i els passos següents consisteixen en la redacció del Pla Director de l’aeroport, que ha d’arrencar al setembre, i el corresponent procés d’avaluació ambiental estratègica associat.

L’adjudicatari disposarà d’un pressupost de 120.000 euros (IVA exclòs) i un contracte de 12 mesos (sense pròrroga prevista), segons consta al plec de condicions. Haurà de disposar d’un equip de professionals altament qualificats (s’especifica l’experiència requerida mínima de cadascun dels integrants), amb formació i experiència contrastada en l’àmbit mediambiental, de manera que "només empreses amb una solvència tècnica i professional elevada podran respondre als requisits d’un projecte tan estratègic i exigent", han insistit a Territori en un comunicat.

Full de ruta

L’empresa adjudicatària, que haurà d’haver participat en un determinat nombre de projectes l’últim any o dos anys, haurà d’elaborar el full de ruta, amb un cronograma i els passos que cal seguir, i identificar tasques, continguts i treballs que cal fer en cada etapa. Haurà de revisar i aportar propostes de millora de tota la documentació disponible que sigui rellevant per al desenvolupament de l’aeroport; també haurà de revisar i elaborar propostes de millora del document de mesures compensatòries ambientals elaborat pel promotor de la proposta de desenvolupament de l’aeroport. És a dir, dissenyarà el camí que haurà de seguir Aena perquè les coses surtin bé en aquest àmbit.

En concret, es busca una consultoria que ja hagi treballat amb grans projectes d’infraestructures en què s’hagin hagut de posar en marxa mesures correctores per l’afectació ambiental en ZEPA (Zones d’Especial Protecció per a les Aus). El secretari Jordi Sargatal, responsable que el projecte sigui exigent en biodiversitat, ha esmentat més d’una vegada els casos dels ports d’Anvers i Rotterdam, en què la Comissió Europea va avalar les obres a canvi de nous territoris centrats en la conservació d’espècies d’alt valor ecològic.

En el cas de l’aeroport de Barcelona, el fet que la Unió Europea tingui un expedient sancionador obert per no haver complert les compensacions exigides 20 anys enrere, durant l’últim procés d’ampliació, complica les coses. Això explicaria que ara el Govern pretengui servir-se d’una consultoria ambiental experta en aquest tipus d’infraestructures perquè les coses surtin bé.

Notícies relacionades

Xarxa Natura

Des del punt de vista ambiental, com que aquesta ampliació es preveu que podrà afectar espais naturals protegits de la Xarxa Natura 2000, s’haurà de portar a terme conforme al que estableix la directiva hàbitats (Directiva 92/43/CEE). Entre els criteris de ponderació per triar la consultoria especialitzada que acabi executant l’assistència tècnica, l’assessorament i el seguiment del futur aeroport Josep Tarradellas de Barcelona-el Prat hi haurà l’oferta econòmica i les mesures socials (50 dels 100 punts, calculats de manera automàtica) i, d’altra banda, la proposta dels aspirants en què es lliuri una memòria tècnica i es valori l’experiència en aquest camp.