Formació Professional

El nou model d’FP, una aposta de futur per al mercat laboral

El renovat sistema integra diversos graus i nivells formatius per facilitar la inserció laboral, responent a les necessitats actuals del mercat i de les empreses

Imatge darxiu

Imatge darxiu

6
Es llegeix en minuts
Raúl Vázquez

En un context d’un mercat laboral canviant, en el qual es busquen perfils professionals cada vegada més versàtils i amb capacitat d’adaptació, el model de Formació Professional (FP) que impulsa la Generalitat de Catalunya ha experimentat una transformació profunda els últims anys, amb l’objectiu de consolidar aquesta opció formativa com una oportunitat clau, tant per a la preparació de l’alumnat com per al creixement del teixit empresarial actual.

Aquest nou model, que està dissenyat per ser molt més flexible i respondre a les demandes actuals del mercat laboral, aposta per un sistema únic que integra la formació clàssica del sistema educatiu (cicles de grau bàsic, mitjà i superior), la formació per a l’ocupació (dirigida a persones ocupades i a treballadors en situació d’atur) i la formació contínua al llarg de la vida. La intenció és posar el focus en la millora de l’ocupabilitat dels estudiants a través de l’FP i l’impuls a la col·laboració entre centres educatius i empreses de diferents sectors.

Gràcies a aquest nou funcionament, s’obren noves passarel·les entre nivells i es facilita la personalització dels itineraris formatius dels alumnes, fent que qualsevol persona pugui iniciar, reprendre o complementar la seva formació en diferents moments de la seva vida, evitant que els alumnes puguin quedar encallats.

A més a més, el renovat sistema adopta una estructura modular, cosa que permet acreditar els coneixements per unitats formatives, de manera progressiva i acumulativa. Així, amb aquest model, un estudiant pot obtenir certificacions professionals sense necessitat de cursar un cicle complet d’una sola vegada, cosa que facilita la reincorporació als estudis i l’adaptació als diferents ritmes.

Cinc tipus de graus formatius

El nou model d’FP a Catalunya s’organitza en cinc graus formatius de diferent nivell que permeten a cada alumne trobar el seu itinerari ideal, és a dir, aquell que s’adapti millor a la seva situació, necessitats i aspiracions professionals. El sistema està estructurat de tal manera que els estudiants puguin anar acumulant diferents competències al llarg del temps, cosa que els servirà per incorporar-se a diversos sectors productius.

El primer és el grau A, que permet a l’alumnat obtenir acreditacions parcials de competències, o el que és el mateix, coneixements concrets sense necessitat de cursar una formació completa. A continuació, el grau B atorga certificats de competència, acreditacions oficials que reconeixen la capacitat per portar a terme diverses tasques dins d’un sector professional determinat. Seguidament, el grau C ofereix una formació més completa i estructurada, que es complementa amb un certificat professional vàlid per al sector empresarial.

Els dos últims graus són el grau D, basat en els cicles formatius de grau mitjà i superior, que proporcionen els títols oficials de tècnic i de tècnic superior, i el grau E, que ofereix una formació molt més especialitzada i concreta. Cadascun d’aquests graus es pot cursar en diferents nivells, adaptats a les necessitats de cada perfil professional i a les competències bàsiques de l’alumnat.

Amb aquesta ordenació per graus, una de les claus del nou model d’FP són els certificats professionals, una eina que permet acreditar de forma oficial les competències que s’adquireixen en un àmbit concret sense cursar un cicle formatiu complet. En alguns casos, aquesta via és molt més àgil per poder accedir al món laboral, cosa que millora l’ocupabilitat dels estudiants una vegada acaben la seva preparació professional. A més a més, permet a l’alumnat convalidar una part d’un cicle de grau mitjà o superior, cosa que fa que les competències adquirides en un àmbit puguin ser reconegudes en un altre de diferent.

Una de les alumnes del Centre de Formació Pràctica de Manresa /

CFP

Formació Professional Dual

Una altra de les innovacions del nou model és la Formació Professional Dual, una opció que combina la formació teòrica al centre educatiu amb una estada formativa a l’empresa, cosa que permet als estudiants adquirir experiència mentre estan estudiant. Dins de l’FP Dual, hi ha dues modalitats diferents: general i intensiva. La primera, la general, consisteix en una participació més reduïda de l’alumnat a l’empresa, mentre que la segona, la intensiva, contempla un període de formació molt més ampli i complet. En totes dues modalitats, l’objectiu consisteix a millorar la formació que rep l’estudiant, facilitar la seva posterior inserció al món laboral i impulsar la col·laboració activa entre les empreses i els centres de formació.

Des del Centre de Formació Pràctica de Fundació Lacetània de Manresa, dedicat al sector del metall, la seva directora, Emma Moreno, assegura que el model de Formació Professional Dual és "una via que les empreses valoren molt positivament, ja que poden disposar de l’aprenent durant un any i oferir-li un sou". En el cas de participar en la Dual a través de programes del SOC, aquest sou pot estar subvencionat. A més a més, en el cas d’aquest centre, hi ha un programa formatiu a mida per a les empreses que ho sol·licitin. "Quan una empresa ens demana una formació específica, es busca un perfil en concret que pugui adaptar-se a les seves necessitats. No obstant, cada vegada més, les empreses demanen únicament alumnes amb bona actitud i ganes de treballar", explica Moreno.

Una oportunitat per a les empreses

En el marc de la nova legislació de Formació Professional, el teixit empresarial català es consolida com una part essencial en el procés de preparació dels alumnes, a causa del caràcter dual de tots els cursos, cosal que garanteix a les companyies disposar d’alumnat en pràctiques en tot moment. Segons el SOC, "el nou model converteix el teixit productiu en agent actiu del procés, raó per la qual és essencial que les petites i mitjanes empreses s’involucrin en la nova FP".

Participar en aquest model aporta múltiples beneficis per a les empreses: l’oportunitat d’incorporar nou talent es converteix en una estratègia de reclutament per seleccionar nous professionals, es reforça el sentit de pertinença i el compromís dels treballadors amb l’empresa, es fomenta l’intercanvi generacional i augmenta l’atractiu de la companyia per a futurs treballadors. A més, es poden establir vincles directes amb els centres de formació del sector, es col·labora en el currículum formatiu dels alumnes i es millora la reputació de les empreses mostrant el seu compromís social. Tot això es tradueix també en la satisfacció de contribuir al desenvolupament professional de les noves generacions.

Catalunya necessita més de 60.000 empreses per oferir pràctiques formatives

Notícies relacionades

Malgrat tots aquests beneficis, el SOC calcula que fan falta més de 60.000 empreses que ofereixin pràctiques formatives, una cosa que suposa un problema per als centres educatius i per a l’alumnat. Les pràctiques són una part essencial en aquest tipus de formació, ja que permeten als estudiants adquirir competències professionals pròpies de cada oferta formativa i conèixer la realitat de l’entorn laboral, del sector productiu o de serveis de referència, que els ajudi a l’adopció de decisions sobre futurs itineraris formatius i professionals. Així mateix, promou la seva participació en el desenvolupament d’una identitat professional emprenedora i motivadora per a l’aprenentatge al llarg de la vida i l’adaptació als canvis en els sectors productius o de serveis, a adquirir habilitats permanents vinculades a la professió que requereixen situacions reals de treball i, finalment, els facilita una experiència d’inserció i relacional en una plantilla real de professionals, d’acord amb la normativa vigent de prevenció de riscos laborals.

Aquesta estada pràctica a les empreses és també una cosa fonamental per al teixit productiu, ja que ajuda a tenir els perfils professionals necessaris en cada moment per garantir la competitivitat i l’eficiència del sector. En cas de voler participar-hi, les empreses s’han de posar en contacte amb l’Àrea de Serveis del SOC a través de la bústia serveisempresa.soc@gencat.cat. A continuació, els equips territorials informaran sobre els centres que imparteixen la formació del seu interès per contactar-hi i oferir-se com a empresa receptora d’alumnes en pràctiques.