Infraestructures ferroviàries
La futura Rodalies no podrà prendre decisions sense el vot de la Generalitat
Els estatuts socials estableixen que els acords en la junta general requeriran el sí del 60% del capital
Renfe cita dimecres els seus consellers per aprovar la constitució de l’empresa mixta
La creació de la societat comptarà amb un «capital social mínim de dos milions d’euros»

Renfe ha convocat ja els membres del seu consell d’administració de cara a constituir l’empresa Rodalies de Catalunya. La companyia ferroviària els ha citat per a dimecres vinent. Es tracta del primer pas per avançar en la creació de la nova societat mercantil, que estarà participada en un 50,1% per Renfe i en un 49,9% per la Generalitat, tal com consta en la documentació per als accionistes i com van explicar dijous els responsables del Govern català i el Ministeri de Transports.
Els estatuts socials de la nova empresa estableixen que perquè s’assoleixi un acord en la junta general es necessitarà «una majoria dels vots vàlidament emesos que representi almenys el 60% del capital present». També s’explicita que els nou consellers seran nomenats per un termini de sis anys, però podran ser reelegits per la junta «una o més vegades» i per períodes de la mateixa durada.
El president tindrà vot de qualitat per dirimir els empats, malgrat que la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, van insistir dijous que la cordialitat i la vocació de consens serien habituals en la futura Rodalies. Tal com marca la llei, els acords s’adoptaran amb caràcter general per majoria absoluta dels consellers a excepció d’aquells casos per als quals la mateixa norma exigeix que es doni el vot favorable de les dues terceres parts.
El consell s’haurà de reunir almenys una vegada cada tres mesos «per analitzar la situació financera de la societat i l’estat dels negocis i activitats que porti a terme». El president convocarà per escrit els membres del consell d’administració i ho haurà de fer amb quatre dies d’antelació a la data de la reunió. També hi haurà una persona que exercirà el càrrec de la secretaria, que haurà de ser llicenciat o graduat en Dret i ostentarà veu, però no vot. Si per la raó que sigui és absent, l’haurà de substituir el vicesecretari del consell. Tant la persona que exerceixi la secretaria com la que exerceixi la vicesecretaria tindran una condició de no consellers.
La creació de la societat comptarà amb un «capital social mínim de dos milions d’euros» i estarà dividit en 2.000 accions nominatives, de 1.000 euros de valor cada una. En la proposta, que serà elevada al màxim òrgan de Renfe Viajeros la setmana que ve, també s’estableix que el domicili social estarà situat a Barcelona, en un lloc encara per determinar. No obstant, l’òrgan d’administració «podrà acordar el trasllat del domicili social dins del territori de Catalunya», segons s’explicita en la documentació.
En el moment inicial de la constitució de la societat, previst per a finals d’aquest any, «el capital social haurà d’estar desemborsat en un 100% i el portarà a terme cada accionista mitjançant aportacions dineràries, en proporció amb la seva participació accionarial inicial corresponent», figura en la proposta per als accionistes. Per a això, serà necessari que prèviament el Consell de Ministres i el Consell Executiu hagin avalat l’aportació pressupostària, una cosa que es farà al juliol.
A més, consta en l’acord dels accionistes de Renfe Viajeros que s’aprovarà el dia 25, «la Generalitat podrà instar una transmissió d’accions entre els socis que comporti assumir la titularitat de la majoria del capital social de la societat». No obstant, per a això necessitarà l’acord amb Renfe després d’una negociació en la qual es comptarà igualment «amb la participació dels representants de les persones treballadores de la societat», explicita. De fet, la futura Rodalies de Catalunya tindrà també una persona d’aquest col·lectiu en el seu consell d’administració, d’entre els nou membres (cinc de la Generalitat i quatre de Renfe).
Un altre dels aspectes que s’inclou en l’acord que anirà al consell d’administració de Renfe Viajeros de dimecres vinent té a veure amb la formació dels maquinistes. Un dels principals problemes amb què topa el servei ferroviari a Catalunya és la falta de professionals. El 80% de les persones que aconsegueixen la titulació al centre que l’operadora té a l’Hospitalet de Llobregat són d’altres llocs de l’Estat, cosa que provoca una important mobilitat de treballadors.
Formació de maquinistes
El Govern català ha impulsat la formació de maquinistes per resoldre aquest dèficit. Ara, fruit de l’acord entre els governs i l’operadora per a la constitució de Rodalies de Catalunya, s’ha acordat que les dues parts «es comprometen a explorar fórmules perquè la Generalitat de Catalunya pugui participar en la governança del centre de formació».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Un astre etern Messi esborra la síndrome de l’impostor a l’Inter Miami
- Justícia europea L’opinió de l’Advocat General sobre la retirada de la immunitat europarlamentària a Puigdemont s’ajorna sine die
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival
- POLÈMICA Madrid canvia la llei per donar més control als concerts del Bernabéu