El Vallès es prepara per ser la porta de mercaderies europees amb tren
Adif culmina la primera fase de les obres a la Llagosta, node del corredor mediterrani

Viaducte del centre logístic de la Llagosta. | EL PERIÓDICO
El centre logístic de la Llagosta (Vallès Oriental) encara la recta final de la seva transformació. La infraestructura estratègica, que obrirà les seves portes el gener del 2026, aspira a convertir-se en un dels grans hubs ferroviaris de mercaderies del sud d’Europa. Serà gestionada per l’empresa ferroviària suïssa Hupac i l’espanyola TPNova. Amb més de 100 milions d’euros mobilitzats, finançats pels fons Next Generation, es tracta d’una de les inversions actuals més grans a Catalunya en matèria de transport ferroviari de mercaderies, de la qual Adif està ultimant les obres de la primera fase. I mentre no concloguin les obres d’ampliació de l’estació de mercaderies del Port de Barcelona, la Llagosta serà la terminal ferroviària més gran de mercaderies de Catalunya en capacitat i equipament.
A només 15 quilòmetres de Barcelona, la Llagosta està cridada a ser una peça fonamental del corredor mediterrani. La seva connexió en ample mixt (convencional i internacional) amb la xarxa ferroviària permetrà enllaçar directament amb el Port de Barcelona, el Nus de Castellbisbal i, a través de la futura connexió amb la línia d’Alta Velocitat, amb la frontera francesa.
El nou complex es dissenyarà com una plataforma interoperable, capaç de moure 130.000 unitats de transport intermodal (UTIs) a l’any i rebre més de 2.600 trens anuals. Les instal·lacions estaran preparades per a trens de més de 740 metres de longitud. La infraestructura comptarà amb cinc vies tècniques electrificades, quatre vies logístiques per a càrrega i descàrrega de contenidors, una via addicional per a vehicles, dues vies mànec de maniobres i una llosa operativa de 12 hectàrees. També es van instal·lar nous enclavaments electrònics, el sistema ASFA digital i connexions amb el Control de Trànsit Centralitzat de Barcelona i el CRC de l’Alta Velocitat. A més, des d’Adif reiteren que la Llagosta disposa d’un accés immediat a les autopistes AP-2 i AP-7 i a les carreteres C-33 i C-58, un fet rellevant en el seu paper com a punt neuràlgic entre centres de producció, consum, plataformes logístiques i el Port de Barcelona.
Notícies relacionadesSegona fase en marxa
Les principals infraestructures tècniques ja estan completades, i els treballs actuals se centren en les vies logístiques i la instal·lació de catenàries, expliquen des d’Adif. També avança la construcció del viaducte i les tasques d’urbanització. Una vegada finalitzada aquesta primera fase, les instal·lacions es transferiran a l’operador adjudicatari, que iniciarà l’activitat comercial el gener del 2026. Mentrestant, Adif ha posat en marxa la segona fase, que connectarà el complex amb la línia d’Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Septuagenaris amb els peus a la sorra
- França aplica tocs de queda per reduir la violència juvenil després d’endurir la llei
- Grans fortunes treuen a borsa 2.000 milions en actius immobiliaris
- La policia va atribuir al violador de Gavà unes 20 agressions més
- Obituari Doctor Alaman Millas (1947-2025). Curar el món
- Activat el pla Alfa Activat el nivell màxim d’alerta per risc extrem d’incendis a Catalunya aquest diumenge
- Guerra a Ucraïna Els líders europeus s’ofereixen per facilitar una reunió entre Trump, Putin i Zelenski per negociar la pau a Ucraïna
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Guerra a Ucraïna Zelenski i Trump es reuniran dilluns a Washington després de la cimera d’Alaska amb Putin