El Vallès es prepara per ser la porta de mercaderies europees amb tren
Adif culmina la primera fase de les obres a la Llagosta, node del corredor mediterrani
Viaducte del centre logístic de la Llagosta. | EL PERIÓDICO
El centre logístic de la Llagosta (Vallès Oriental) encara la recta final de la seva transformació. La infraestructura estratègica, que obrirà les seves portes el gener del 2026, aspira a convertir-se en un dels grans hubs ferroviaris de mercaderies del sud d’Europa. Serà gestionada per l’empresa ferroviària suïssa Hupac i l’espanyola TPNova. Amb més de 100 milions d’euros mobilitzats, finançats pels fons Next Generation, es tracta d’una de les inversions actuals més grans a Catalunya en matèria de transport ferroviari de mercaderies, de la qual Adif està ultimant les obres de la primera fase. I mentre no concloguin les obres d’ampliació de l’estació de mercaderies del Port de Barcelona, la Llagosta serà la terminal ferroviària més gran de mercaderies de Catalunya en capacitat i equipament.
A només 15 quilòmetres de Barcelona, la Llagosta està cridada a ser una peça fonamental del corredor mediterrani. La seva connexió en ample mixt (convencional i internacional) amb la xarxa ferroviària permetrà enllaçar directament amb el Port de Barcelona, el Nus de Castellbisbal i, a través de la futura connexió amb la línia d’Alta Velocitat, amb la frontera francesa.
El nou complex es dissenyarà com una plataforma interoperable, capaç de moure 130.000 unitats de transport intermodal (UTIs) a l’any i rebre més de 2.600 trens anuals. Les instal·lacions estaran preparades per a trens de més de 740 metres de longitud. La infraestructura comptarà amb cinc vies tècniques electrificades, quatre vies logístiques per a càrrega i descàrrega de contenidors, una via addicional per a vehicles, dues vies mànec de maniobres i una llosa operativa de 12 hectàrees. També es van instal·lar nous enclavaments electrònics, el sistema ASFA digital i connexions amb el Control de Trànsit Centralitzat de Barcelona i el CRC de l’Alta Velocitat. A més, des d’Adif reiteren que la Llagosta disposa d’un accés immediat a les autopistes AP-2 i AP-7 i a les carreteres C-33 i C-58, un fet rellevant en el seu paper com a punt neuràlgic entre centres de producció, consum, plataformes logístiques i el Port de Barcelona.
Notícies relacionadesSegona fase en marxa
Les principals infraestructures tècniques ja estan completades, i els treballs actuals se centren en les vies logístiques i la instal·lació de catenàries, expliquen des d’Adif. També avança la construcció del viaducte i les tasques d’urbanització. Una vegada finalitzada aquesta primera fase, les instal·lacions es transferiran a l’operador adjudicatari, que iniciarà l’activitat comercial el gener del 2026. Mentrestant, Adif ha posat en marxa la segona fase, que connectarà el complex amb la línia d’Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Amb 150 anys Historiadors i entitats alerten d’una pèrdua «irreparable» per la demolició d’estacions de tren centenàries
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
