El Vallès es prepara per ser la portade mercaderies europees amb tren

Adif culmina la primera fase de les obres a la Llagosta, node del corredor mediterrani

Viaducte del centre logístic de la Llagosta.  | EL PERIÓDICO

Viaducte del centre logístic de la Llagosta. | EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

El centre logístic de la Llagosta (Vallès Oriental) encara la recta final de la seva transformació. La infraestructura estratègica, que obrirà les seves portes el gener del 2026, aspira a convertir-se en un dels grans hubs ferroviaris de mercaderies del sud d’Europa. Serà gestionada per l’empresa ferroviària suïssa Hupac i l’espanyola TPNova. Amb més de 100 milions d’euros mobilitzats, finançats pels fons Next Generation, es tracta d’una de les inversions actuals més grans a Catalunya en matèria de transport ferroviari de mercaderies, de la qual Adif està ultimant les obres de la primera fase. I mentre no concloguin les obres d’ampliació de l’estació de mercaderies del Port de Barcelona, la Llagosta serà la terminal ferroviària més gran de mercaderies de Catalunya en capacitat i equipament.

A només 15 quilòmetres de Barcelona, la Llagosta està cridada a ser una peça fonamental del corredor mediterrani. La seva connexió en ample mixt (convencional i internacional) amb la xarxa ferroviària permetrà enllaçar directament amb el Port de Barcelona, el Nus de Castellbisbal i, a través de la futura connexió amb la línia d’Alta Velocitat, amb la frontera francesa.

El nou complex es dissenyarà com una plataforma interoperable, capaç de moure 130.000 unitats de transport intermodal (UTIs) a l’any i rebre més de 2.600 trens anuals. Les instal·lacions estaran preparades per a trens de més de 740 metres de longitud. La infraestructura comptarà amb cinc vies tècniques electrificades, quatre vies logístiques per a càrrega i descàrrega de contenidors, una via addicional per a vehicles, dues vies mànec de maniobres i una llosa operativa de 12 hectàrees. També es van instal·lar nous enclavaments electrònics, el sistema ASFA digital i connexions amb el Control de Trànsit Centralitzat de Barcelona i el CRC de l’Alta Velocitat. A més, des d’Adif reiteren que la Llagosta disposa d’un accés immediat a les autopistes AP-2 i AP-7 i a les carreteres C-33 i C-58, un fet rellevant en el seu paper com a punt neuràlgic entre centres de producció, consum, plataformes logístiques i el Port de Barcelona.

Notícies relacionades

Segona fase en marxa

Les principals infraestructures tècniques ja estan completades, i els treballs actuals se centren en les vies logístiques i la instal·lació de catenàries, expliquen des d’Adif. També avança la construcció del viaducte i les tasques d’urbanització. Una vegada finalitzada aquesta primera fase, les instal·lacions es transferiran a l’operador adjudicatari, que iniciarà l’activitat comercial el gener del 2026. Mentrestant, Adif ha posat en marxa la segona fase, que connectarà el complex amb la línia d’Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa.