El Vallès es prepara per ser la portade mercaderies europees amb tren
Adif culmina la primera fase de les obres a la Llagosta, node del corredor mediterrani

Viaducte del centre logístic de la Llagosta. | EL PERIÓDICO
El centre logístic de la Llagosta (Vallès Oriental) encara la recta final de la seva transformació. La infraestructura estratègica, que obrirà les seves portes el gener del 2026, aspira a convertir-se en un dels grans hubs ferroviaris de mercaderies del sud d’Europa. Serà gestionada per l’empresa ferroviària suïssa Hupac i l’espanyola TPNova. Amb més de 100 milions d’euros mobilitzats, finançats pels fons Next Generation, es tracta d’una de les inversions actuals més grans a Catalunya en matèria de transport ferroviari de mercaderies, de la qual Adif està ultimant les obres de la primera fase. I mentre no concloguin les obres d’ampliació de l’estació de mercaderies del Port de Barcelona, la Llagosta serà la terminal ferroviària més gran de mercaderies de Catalunya en capacitat i equipament.
A només 15 quilòmetres de Barcelona, la Llagosta està cridada a ser una peça fonamental del corredor mediterrani. La seva connexió en ample mixt (convencional i internacional) amb la xarxa ferroviària permetrà enllaçar directament amb el Port de Barcelona, el Nus de Castellbisbal i, a través de la futura connexió amb la línia d’Alta Velocitat, amb la frontera francesa.
El nou complex es dissenyarà com una plataforma interoperable, capaç de moure 130.000 unitats de transport intermodal (UTIs) a l’any i rebre més de 2.600 trens anuals. Les instal·lacions estaran preparades per a trens de més de 740 metres de longitud. La infraestructura comptarà amb cinc vies tècniques electrificades, quatre vies logístiques per a càrrega i descàrrega de contenidors, una via addicional per a vehicles, dues vies mànec de maniobres i una llosa operativa de 12 hectàrees. També es van instal·lar nous enclavaments electrònics, el sistema ASFA digital i connexions amb el Control de Trànsit Centralitzat de Barcelona i el CRC de l’Alta Velocitat. A més, des d’Adif reiteren que la Llagosta disposa d’un accés immediat a les autopistes AP-2 i AP-7 i a les carreteres C-33 i C-58, un fet rellevant en el seu paper com a punt neuràlgic entre centres de producció, consum, plataformes logístiques i el Port de Barcelona.
Notícies relacionadesSegona fase en marxa
Les principals infraestructures tècniques ja estan completades, i els treballs actuals se centren en les vies logístiques i la instal·lació de catenàries, expliquen des d’Adif. També avança la construcció del viaducte i les tasques d’urbanització. Una vegada finalitzada aquesta primera fase, les instal·lacions es transferiran a l’operador adjudicatari, que iniciarà l’activitat comercial el gener del 2026. Mentrestant, Adif ha posat en marxa la segona fase, que connectarà el complex amb la línia d’Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Successos Resolt un crim 20 anys després a Reus: detinguda per matar l’exparella amb el seu amant per quedar-se la seva empresa
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival