Renfe autoritzarà la setmana que ve l’empresa que gestionarà Rodalies

Serà una societat mercantil amb cinc representants de la Generalitat i quatre de la ferroviària al consell d’administració / Junts veu la nova operadora com una "submissió" de Catalunya a Madrid

Renfe autoritzarà la setmana que ve l’empresa que gestionarà Rodalies
3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +
Carlota Camps
Carlota Camps

Redactora especialitzada en Parlament i política catalana

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El consell d’administració de Renfe autoritzarà la setmana que ve la creació de la nova operadora Rodalies Catalunya. Després d’aquest aval, el Consell de Ministres farà el mateix. Ho van anunciar ahir el Govern i el Ministeri de Transports al Palau de la Generalitat, al costat d’ERC, que avala la fórmula de societat mercantil dissenyada en el fet que el 50,1% de les accions són de l’empresa ferroviària i el 49,9% del Govern.

Tots els responsables de l’acord van rebutjar que es tracti d’una filial de Renfe, van insistir que la majoria del consell d’administració i la presidència avalen que sigui una "empresa catalana". La Generalitat designarà cinc dels nou membres del consell d’administració i Renfe Viajeros SME (sigles que corresponen a Societat Mercantil Estatal) SA a la resta, entre els quals hi haurà un representant dels treballadors. La seu social serà a Catalunya i el capital social inicial serà de dos milions d’euros.

ERC s’afegeix a l’anunci

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, acompanyada del secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, van ser els encarregats de presentar l’acord a tres bandes. Els republicans van comparèixer després d’ells en una sala contigua per insistir en els mateixos conceptes, malgrat que alguna de les condicions que havia imposat en el passat han desaparegut, com per exemple que Renfe deixi de ser majoritària en dos anys. Ara ja no hi ha termini.

Paneque va repetir diverses vegades que el més important per al Govern és que Rodalies es gestioni "des de la proximitat" per aconseguir millorar el servei ferroviari. "Si algú vol posar aigua al vi, s’equivocarà. Aquest és l’inici d’un canvi per a la mobilitat", ha advertit. Per la seva banda, Santano va qualificar el pacte com una "fita històrica" que emana del mandat de l’Estatut i, com la consellera, va opinar que "els serveis es presten millor si els acostem al territori, com amb l’educació o els assumptes socials".

El secretari d’Estat va afegir que l’"arquitectura" de la nova societat mercantil permet "garantir els drets dels treballadors", a qui han informat en tot moment de com evolucionaven les negociacions i els han reservat un lloc al consell d’administració de Rodalies de Catalunya. De fet, la majoria de Renfe en l’accionariat de la nova operadora va ser una exigència dels sindicats ferroviaris, que van convocar una vaga per reivindicar aquesta distribució del poder i, fins que no van aconseguir el percentatge que avalava aquesta preponderància, no van aixecar l’amenaça d’aturada laboral, a escasses hores d’arrencar les mobilitzacions.

Santano va afegir també ahir que la majoria de Renfe permetrà escurçar els terminis per demanar permisos i que Rodalies de Catalunya "pugui operar de manera més fàcil i senzilla" al més aviat possible, ja que es tracta d’una companyia que compta amb experiència prèvia. Després de l’aval del consell d’administració de la firma ferroviària el 25 de juny, i tot seguit, al juliol, del Consell de Ministres, passarà pel Consell Executiu perquè, al desembre, es pugui constituir la nova empresa i inscriure-la al registre mercantil. Serà el gener del 2026 quan Rodalies de Catalunya iniciï l’activitat, segons els càlculs dels dos governs.

Empresa en fallida

Notícies relacionades

Els detalls de l’acord assolit entre el Govern i el Ministeri de Transports per a la creació de la nova operadora Rodalies Catalunya no van convèncer Junts. "Demostren que les nostres pors tenien fonament: no és un traspàs real", va denunciar el diputat Salvador Vergés en una roda de premsa des del Parlament. Vergés va assegurar que la nova empresa no és més que una "filial de Renfe" i va apuntar que representa la "submissió de Catalunya al seu amo de Madrid". "¿Qui voldria invertir en una empresa en fallida i entrant en minoria? Aquí és cap a on ens porta el Govern", va asseverar.

A més, va criticar que en la presentació de l’empresa participessin la consellera Sílvia Paneque i el secretari d’Estat José Antonio Santano. "No feia falta que sortissin tots dos, si són la mateixa cosa i defensen exactament el mateix", va sentenciar Vergés, que també va criticar la consellera Paneque per dirigir-se en castellà a Santano. A més, va dir que la roda de premsa no va aportar "cap novetat" i que l’anunci és sols "propaganda" que no soluciona el "drama" que viuen diàriament milers d’usuaris de Rodalies. Ara bé, el diputat postconvergent va evitar entrar al cos a cos amb ERC.