Mercats
La CNMV critica les xarxes socials per no retirar publicitat de fraus
Carlos San Basilio afirma que l’organisme que presideix sancionarà els ‘influencers’ que promocionin criptomonedes sense advertir dels seus riscos

El president de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Carlos San Basilio, va comparèixer ahir davant la Comissió d’Economia, Comerç i Transformació Digital del Congrés, en la qual va ser molt crític amb les principals xarxes socials, Instagram, TikTok, YouTube i X, per l’escassa col·laboració en la no-publicació i retirada de publicitat de fraus i estafes. San Basilio va assenyalar que, en canvi, Google sí que ofereix una col·laboració "molt més fluida" i mostra més preocupació per protegir els seus usuaris.
San Basilio va presentar el balanç d’activitats de l’organisme durant el 2024 i va avançar les principals línies estratègiques per als pròxims sis anys, recollides en el pla CNMV 2030. En una intervenció centrada en l’evolució dels mercats financers i els reptes que afronta el supervisor, va remarcar la necessitat de "revitalitzar els mercats públics de valors" i d’adaptar la protecció de l’inversor "als desafiaments del nou entorn digital i financer".
"Creiem que el marc regulatori europeu, MiCA, estableix molt pocs requeriments a les entitats participatives i als intermediaris i deixa en gran manera desprotegits els inversors perquè cada vegada hi ha més canals diferents per accedir a la inversió en aquest tipus de productes financers. Estem centrats a avançar en la regulació sobre la publicitat que fan els influencers sobre les criptodivises i estem en disposició d’aplicar expedients sancionadors, en última instància, si no adverteixen dels riscos associats que tenen", va defensar a la pregunta del diputat de Sumar, Carlos Martín.
Martín, en la seva intervenció, va demanar una classificació de riscos per a la inversió en criptoactius similar a un semàfor: verd per als actius amb menys risc, taronja per als actius amb un risc mitjà i el vermell per als "actius sense suport, de nova aparició o que es puguin considerar directament apostes".
Foment de l’estalvi
Notícies relacionadesSan Basilio va detallar les prioritats estratègiques de la CNMV per al període 2025-2030 sota el lema Un supervisor per a un temps nou. Una de les seves línies d’actuació clau serà l’impuls de la participació dels petits inversors en els mercats de capitals. San Basilio va mostrar suport a la creació d’un compte individual d’estalvi en actius financers, similar al model suec, per fomentar l’estalvi a llarg termini i va demanar suport parlamentari en cas que aquesta mesura arribi a debat a la Cambra. Una mesura en la qual ja treballa la Comissió Europea i alguns països com Espanya a través del Ministeri d’Economia i Empresa.
El president del regulador va reclamar també més autonomia per a la CNMV en matèria de gestió de personal, una demanda històrica de l’organisme. "No costem ni un euro al contribuent, però continuem sense tenir capacitat per renovar les nostres vacants o ajustar perfils a les nostres necessitats. L’FMI ha reiterat la necessitat de resoldre aquesta situació", va recordar.
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- Mobilitat Unes obres al metro de Barcelona tallaran la L4 i la L11 durant tot juliol i agost
- Nits de cine El plaer de disfrutar d’una pel·li a l’aire lliure
- Patrimoni Patum, el ritme únic de la festa de Berga
- Ruta amb bicicleta Un itinerari que uneix el Ripollès i la Garrotxa
- CATA MAYOR Coratge a la nova Mesa del Chef
- Microcosmos per a caminants Els millors locals d’un dels millors carrers del món