BCN s’emporta més d’un terç de l’onada inversora d’Aena
La companyia destinarà uns 10.000 milions a ampliar el Prat i els aeròdroms de Madrid, Tenerife, Lanzarote i Alacant

(Passatgers a l’aeroport del Prat, aquest hivern.)
Aena s’endinsa en una nova onada inversora que podria acostar-se als 10.000 milions d’euros en els pròxims anys. A l’ampliació de Barcelona-el Prat, la més costosa amb un valor estimat de 3.200 milions d’euros, se sumen la remodelació de la resta de grans aeròdroms i altres de més petits amb l’objectiu de modernitzar aquestes infraestructures i ampliar-les, tenint en compte que el trànsit aeri no para de créixer.
Les instal·lacions de la xarxa d’Aena a Espanya van tancar el 2024 amb 309 milions de passatgers, un 9,2% més que el 2023, i es preveu que tanquin aquest any en 320 milions. Deu anys enrere, acumulaven 195 milions de viatgers, cosa que suposava atendre gairebé un 40% menys de trànsit que en l’actualitat. Això implica que molts dels aeroports espanyols operen al límit de la seva capacitat, com Barcelona o Madrid.
Segons expliquen des del gestor aeroportuari, cada dues dècades és necessari fer grans inversions per adaptar les infraestructures a cada moment. Així, després que entre el 2000 i el 2010 es realitzés la millora dels seus tres grans aeroports (Barajas, el Prat i Màlaga) i l’obertura al trànsit de Logronyo, Albacete, Burgos i Osca-Pirineu i els heliports de Ceuta i Algesires, ara toca un nou rentat de cara de moltes de les infraestructures.
És el cas de Barajas, on Aena preveu augmentar la capacitat de la terminal 4 i el seu edifici satèl·lit, així com remodelar les terminals més antigues (1, 2 i 3) amb un pressupost estimat de 2.400 milions d’euros. L’objectiu és elevar la seva capacitat màxima fins als 90 milions de passatgers anuals el 2031, un 28% més del potencial de 70 milions amb què compta avui. El 2024 van arribar uns 66 milions de passatgers.
Les Canàries i Màlaga
A més, el gestor aeroportuari preveu destinar 1.800 milions als aeroports canaris (Tenerife, Sud i Nord, i Lanzarote) i 1.000 milions al País Valencià (València i Alacant-Elx) per reformar les seves terminals. S’hi sumarà l’ampliació de l’aeroport de Màlaga, que també implicarà el seu edifici terminal, així com la reforma d’instal·lacions de menor mida a Eivissa, Menorca, Bilbao, Santander o Melilla, segons es desprèn del pla estratègic de la companyia.
Notícies relacionadesAena, controlada per l’Estat espanyol amb una participació del 51%, inclourà aquestes inversions en la proposta del tercer Document de Regulació Aeroportuària (DORA) 2027-2031, que fixa les tarifes aeroportuàries per al període en funció dels costos (operatius i de capital) i la demanda, i que es preveu s’aprovi en la segona meitat del 2026. El DORA actual, que inclou el període 2022-2026, contempla una inversió de 2.250 milions.
A més de les infraestructures espanyoles, Aena impulsa la remodelació integral de l’aeroport de Congonhas a Sao Paulo per valor de 2.400 milions de reals brasilers (uns 380 milions d’euros) i que serà "el projecte més important de la història d’Aena fora d’Espanya", segons va expressar el seu president, Maurici Lucena, a finals de l’any passat en l’inici de les obres.
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- Mobilitat Unes obres al metro de Barcelona tallaran la L4 i la L11 durant tot juliol i agost
- Urbanisme BCN pagarà un milió per reparar l’acabat de reformar carrer de Pi i Margall